Z-11 – originál známého historického modelu má letos výročí 65 let od svého vzniku!
Jeden z našich prvních rádiem řízených modelů, motorový model Z-11 pana Josefa Morávka.
Je téměř neuvěřitelné, že se tento legendární model kupodivu „dožil“ v originále, v původním stavu, včetně rádia i původního benzinového motoru (!!!) až do dnešní doby!!! A protože mám na této zajímavé a vzácné skutečnosti tak trochu i vlastní zásluhu, tak bych o tom chtěl napsat několik informací:
Když jsem se od konce 70. let začal zajímat o historické modely letadel, tak jsem také uvažoval o stavbě repliky slavného rádiem řízeného modelu Z-11 konstrukce pana Josefa Morávka z roku 1953, který jsem znal z několika článků otištěných v časopise „Letecký modelář“ v letech 1953–55 (viz. článek : „Začátky radiového řízení modelů letadel v českém modelářském tisku“…).
V roce 1995 jsem náhodou na jedné soutěži historických modelů získal kontakt přímo na pana Morávka, kterého jsem se chtěl zeptat na nějaké konstrukční podrobnosti o tomto modelu. Když jsem mu napsal o svém úmyslu postavit tu repliku jeho slavného modelu Z-11, tak mi mimo jiné odepsal naprosto šokující věc: „… proč bys stavěl repliku, když já mám ten model ještě doma, v naprosto původním stavu, i s tím originálním rádiem a motorem…?“ Když jsem se „probral ze šoku“, tak jsme se po nějakém korespondování spolu dohodli, že mi ho rád přenechá pro účely předvádění na akcích klubu SAM-78, kterého jsem byl tehdy členem, že on sám s ním již nikdy létat nebude!!! Tak jsem nemeškal, sedl jsem do auta, k panu Morávkovi jsem do Zábřehu dojel a model Z-11 i s tím původním rádiem a motorem jsem přivezl domů!!!
Doma potom samozřejmě následovalo „podrobné studium“ toho vzácně zachovalého modelu a jeho detailní nafotografování :
Hned poté jsem také sepsal několika článků o tomto unikátním „objevu“! Ty články tehdy vyšly v časopisech RC-modely č. 2/1996 a hlavně MODEL HOBBY č. 10 a 11/2003, kde byly i další barevné fotografie…
Z tak vzácně zachovalého originálu starého historického modelu jsem mněl obrovskou radost a jako „správný“ historický modelář jsem tehdy neodolal a vyzkoušel jsem si ho i v letu. Ne, ale s tím původním rádiem, protože to pracovalo na dnes již nepovolené frekvenci 132 MHz! Provizorně jsem do něj namontoval RC-soupravu Graupner FM, pracující na frekvenci 40 MHz, místo původního „rohatkového vybavovače“ na gumový pohon jsem zabudoval jedno servo pro ovládání směrovky a udělal jsem s ním jeden „pokusný“ let! Ten nádherný a velice majestátní model samozřejmě letěl jako „za mlada“! Protože to ale byl velký risk provozovat jej i dále, tak jsem ho potom hned uvedl do původního stavu a další starty jsem už raději nezkoušel! Model jsem potom jen „staticky“ předváděl na různých modelářských akcích a výstavách (například výstava MODEL HOBBY v Letňanech v Praze. Zde model budil zaslouženou pozornost).
Koncem devadesátých let se ale můj zdravotní stav začal bohužel dosti zhoršovat, tak jsem začal přemýšlet, co mám s tak vzácnou “historickou technickou relikvií“ dělat, jak jí zachovat i pro další generace modelářů! Měl jsem obavy, že pokud by se se mnou „něco stalo“, tak by model mohl přijít do nepatřičných a neodborných rukou, nebo by mohl být z neznalosti věci nějak poškozen, nebo dokonce zničen! V roce 2008 jsem proto navázal „kontakty“ s našimi technickými muzei, kam by určitě ten model patřil uložit a zachovat, aby současní a budoucí modeláři viděli, jaké byly začátky radiového řízení modelů letadel u nás! V NTM v Praze na Letné jsem bohužel neuspěl (neměli o něj zájem, protože prý nemají žádnou letecko-modelářskou expozici…!), ale v Technickém muzeu v Brně o něj vážný zájem projevili, tak jsem se s nimi dohodl na jeho převzetí a vše jsem jim tam předal… Ten legendární, vzácně zachovalý model Z-11, má letos 65. výročí od svého vzniku!!! V muzeu v Brně je ten model dodnes zatím bohužel jen uskladněn v depozitáři, ale podnikám nějaké kroky k jeho vystavení v samostatné expozici, ve které by ukazoval, jaké byly začátky řízení modelů letadel u nás!
Jaromír Pipek, Milevsko 6.5.2018