Zapalovací cívky (vintage) vyráběné v USA
K záplavě benzinových spalovacích motorů vyráběných ve Spojených státech ve 30-tých a 40-tých letech se vyráběla i řada typů zapalovacích cívek od různých výrobců. Někteří výrobci motorů jako např. Arden a O.K. dodávaly pod svou značkou i zapalovací cívky. Řada dalších výrobců, zabývajících se výrobou příslušenství k benzinovým motorům ( vypínače, zapalovací kabely, koncovky ke kabelům, držáky baterií, časovače apod.) dodávala i zapalovací cívky. Asi nejznámější jsou cívky MODELELECTRIC, AEROSPARK, Nathan R. Smith a WILCO.Několik cívek jsem zakoupil a vyzkoušel a krátce popíši pár mých zkušeností. Ve vlastnostech cívek jsem nezjistil žádné podstatné rozdíly, odpor primárního vinutí se pohybuje v řádu desetin Ω a odpor sekundárního (vysokonapěťového) v řádu jednotek kΩ. Cívky jsem zkoušel při napájení jedním článkem LiPol o kapacitě 1000mAh. Proudový odběr při tomto napájení se pohybuje podle typu cívky v rozmezí 2,5-3,5A. Délka jiskry měřená na improvizovaném jiskřišti se pohybovala v rozmezí 5-8mm.
Podstatné rozdíly jsou v rozměrech a hmotnosti cívek, viz dále:
Výrobce | Hmotnost | Obr.č. |
---|---|---|
Arden | 47g | 1 |
Larry | 32g | 2 |
Wilco | 59g | 3 |
AeroSpark | 57g | 4 |
Neznámý | 51g | 5 |
Neznámý | 69g | 6 |
N.R.Smith | 73g | 7 |
N.R.Smith | 47g | 8 |
Uvedené typy se nejčastěji objevují na aukcích ebay a dají se koupit v cenách od 20 do 50 $. Ojediněle se objevují dvojité cívky se dvěma sekundárními vinutími, určené pro dvouválcové motory. Cívky MODELELECTRIC a AeroSpark se vyráběly minimálně ve dvou provedeních, lišících se rozměry a hmotností.
K cívkám doporučuji používat kvalitní svitkové kondenzátory o kapacitě 47-150nF a dimenzované na zkušební napětí min 250V, optimálně 400V.
Baterie zapalování: Doporučuji 3 články NiCd v serii nebo 1 článek LiPol, min. kapacita 1200 mAh, doba chodu motoru s plně nabitou baterií je pak asi 30 minut. Zásadně používejte baterie určené pro pohon modelů, baterie pro napájení radiových souprav nejsou vhodné, mají větší vnitřní odpor.
Je-li nutné z jakéhokoliv důvodu spojit více článků LiPol paralelně, spojujte pouze plně nabité články s co nejmenším rozdílem napětí. Plně nabitý článek má napětí 4,1V, rozdíl napětí spojovaných článků by neměl být větší než 30mV (0,03V).
Pokud cívka nedává jiskru a ostatní součásti zapalovacího obvodu jsou v pořádku, pak je závada v samotné zapalovací cívce, to sice není žádný objev ale možné příčiny jsou tyto:a) přerušené primární vinutí (nepravděpodobné). Vinutí je ze silného vodiče, závada se snadno zjistí ohmmetrem. Doporučuji propájet vývody cívky.
b) přerušené sekundární(vysokonapěťové) vinutí (pravděpodobné). Při měření ohmmetrem je vinutí nevodivé. Při přerušení vodiče mezi jednotlivými vrstvami vinutí je závada fatální a pomůže pouze převinutí sekundáru. Přerušení vodiče v jedné vrstvě vinutí se sice projeví při měření stejně (vinutí je nevodivé) ale cívka může dále fungovat, přeskok napětí v nepatrné mezeře mezi přerušenými konci vodiče je snadný.
c) přerušený spoj konců primárního a sekundárního vinutí (velmi pravděpodobné). Cívka je autotransformátor, konce obou vinutí jsou spojeny (vývod +). Ke konci primárního vinutí (silný vodič) je připájen konec sekundárního vinutí (tenký vodič). Při provozu může poměrně snadno dojít k odlomení tenkého vodiče sek. vinutí, při měření je sek. vinutí nevodivé (viz b). Oprava je obzvláště u cívek AeroSpark, Wilco a MODELELECTRIC poměrně snadná. Opatrně uvolnit víčko na straně vývodů, odsát cín z pájecích oček a víčko sejmout. Horkým vzduchem odstranit isolační výplň obvykle tvořenou voskem nebo asfaltem. Tím se obnaží konce vinutí a pak lze opatrně povytáhnout konec sek. vinutí a znovu připájet k primáru. Zpětná montáž je v opačném pořadí, před usazením víčka je nutné doplnit isolační výplň (včelí vosk nebo parafin).
Někteří výrobci označují na cívkách polaritu vinutí, společný (+) vývod bývá označen červenou barvou, pro optimální funkci zapalování je nutné polaritu vinutí dodržet. Při nesprávná polaritě sice zapalování funguje ale jiskra není tak sytá, nemá ty „grády“.Pro úplnost známá a snadná metoda určení polarity: K primárnímu vinutí cívky připojíme napětí 1-1,5V (1 čl. NiCd), (-)voltmetru připojíme k (-) baterie, (+) voltmetru připojíme k vysokonapěťovému vývodu. Pokud na voltmetru naměříme napětí připojené baterie (může být menší vlivem zatížení), je polarita správná. Při nesprávné polaritě naměříme 0V.
Pozn: Po upřesnění Jardy Pipka (díky Jardo) cívku č.2 v současné době prodává Larry Davidson, kontakt http://www.modelflight.com/larrydavidson.html