4. slet Klubu historických modelů a motorů v Mýtě-Kařízku 11.8.2012
Jak již bylo v předstihu avizováno, tak 4. Slet historických modelů v AMG Mýto byl naplánován na již tradiční termín v polovině srpna 2012. Dle počtu přihlašovaných na našich web stránkách, to slibovalo hojnou účast. To, ale trochu předbíhám. Vše se začalo odehrávat ve čtvrtek před Sletem sekáním vzletové plochy. Rolí vrchního žence se ujal samotný náčelník klubu AMG Mýto – Miloš Petrbok. Osedlal našeho sekajícího šimla od Mountfieldu a za naší pomoci se mu povedla vykouzlit pěkně upravená startovací runway.
Já jsem se po příjezdu domů pustil do přípravy „sletového gulášku“. Maso již bylo naloženo, plotna žhnula jasným plamenem a gulášek pod mým dohledem jenom vzkvétal…. V přestávkách jsem balil veškeré vybavení a chystal jsem vše na ranní přepravu do Mýta. Nakoupit, dokoupit, vyzvednout centrálu, naložit chlazení, soudeček piva a pohonný plyn a vše dopravit na letiště … uf. V pátečním odpoledni již bylo vše na ploše a „jen“ jsem označil příjezdovou cestu a další nezbytné maličkosti. Za Milošovo asistence jsme narazili sud piva, opekli jsme klobásy pro dobrou chuť a poklábosili jsme o tématu nadcházejícího dění. Uléhal jsem ke spánku v „řídící věži“ našeho letiště s přáním hezkého počasí na následující den.
Procitám okolo sobotní šesté hodiny a počasí nad plochou nevypadá celkem dobře. Nízká oblačnost doplněná mlhovinou z Andromédy a mírný deštík… Jenom můj soused od štěpánského rybníka – samotný hastrman byl spokojený. Ale, co čert nechtěl, k hastrmanově zmaru se počasí začalo vylepšovat a já jsem se smál. Následovala ranní kávička a již koukám, koho to sem další čerti nesou. O půl osmé dorazil Jirka Veinfurt i se svou flotilou historických eroplánů. Prý nemohl dospat… (inu, starší člověk). V následujícím čase se plocha letiště pomalu začala zaplňovat přijíždějícími piloty. Nakonec to dopadlo následovně:
Na tento náš Slet přijelo ze všech koutů Čech a Moravy a také z Německa 27 účastníků, kteří přivezli celkem 53 modelů v měřítku 1:1! 26 modelů bylo poháněno originály a replikami benzínových motorů, zbytek pole tvořily autentické a soudobé motory detonační, žhavící, jakožto i moderní čtyřtakty. Nakonec více než počty přihlášených na našem webu. Nádhera! Před desátou hodinou přijel Jirka Kalista s jedním ze svých nádherných autoveteránů. Tentokrát s Jaguárem. Tímto mu děkuji, že našel čas ve svém nabitém kalendáři a dorazil na Slet. V několika větách Vám vylíčím pár zajímavostí z historie tohoto automobilu:
Automobil byl vyroben v roce 1936 a byl prodán do Austrálie. Jedná se o model s dva a půllitrovým motorem o výkonu 102 HP, řadový šestiválec OHV. V šedesátých letech minulého století byl prodán do Dánska. No a v nedávné době jej získal současný majitel – Jirka Kalista, který nechal udělat renovaci vozu. Motor v Německu a karoserii v Čechách. Automobil má kompletně doloženu historii. Jsem rád, že nám jej Jirka přivezl ukázat a tímto mu taktéž patří můj dík.
Po následném brífinku a přivítání se s piloty začalo nejdříve volné poletování a byla opětně vyhlášena „soutěžní vložka“ – stále více oblíbená „Minuta motoru“. Tentokrát se přihlásilo osm pilotů se svými létajícími aparáty. V jednu chvíli spočinul můj zrak nad jedním z návštěvníků této akce … z automobilu vystupuje jeden z nestorů modelářství u nás a spolustrůjce Almanachu Radoslava Čížka: pan Richard METZ. Měl jsem radost, protože jsem měl s sebou motor McCOY.49, který jsem mu zprovozňoval, tak mu jej předvedu v chodu.
Počasí se čím díl více vylepšovalo. O polední jsme společnou silou zatočili s gulášem a opět následovalo volné poletování, kdy jeden start stíhal druhý a nebe se plnilo historickými modely. O druhé hodině poobědní přišlo na „Minutu motoru“. Jen pro upřesnění : pravidla jsou jasně dána. Minuta motorového chodu, následuje kluz modelu. Měřené maximum je 600 vteřin. Pokud dojde k zastavení motoru do patnácti vteřin od startu, následuje opravný let. Měříme dva lety. Maximem je 1200 vteřin, poté by následoval rozlet na „půlminutu motoru“. Jednoduché, že? Přihlásilo se celkově osm startujících s rozličnými modely. A jak to vše dopadlo vidíte v následující tabulce.
Výsledková listina „Minuty motoru“ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Pilot | Model | 1. let | 2. let | Celkem | Pořadí |
SLUPSKÝ Karel | Cloud Snooper | 600 | 600 | 1200 | 1 |
JEŽEK Josef | Ape 16 | 600 | 436 | 1036 | 2 |
BAŠTA Josef | The Folly | 448 | 408 | 856 | 3 |
HAVELKA Josef | Flying Pencil | 382 | 248 | 630 | 4 |
VEINFURT Jiří | Red Ripper | 198 | 261 | 459 | 5 |
KNOB Petr | Playboy Sr. | 35 | 359 | 394 | 6 |
BRANTNER Vladimír | Flounder | 171 | 191 | 362 | 7 |
FINDEIS Jiří | The Folly | 0 | 0 | 0 | 8 |
Vítězi jsou nakonec všichni, protože létáme hlavně pro naši radost a zábavu všech ostatních. Díky sponzoringu firmy LHOIST, a pana Richarda Metze a také mojí maličkosti jsem mohl rozdat věcné ceny a diplomy až do pátého místa pořadí. Všem ještě jednou gratuluji.
Veškeré dění tohoto pěkného sobotního dne je zdokumentováno na celuloidovém pásu, na skleněných deskách fotoaparátů, jakožto i ve veškerých digitálních podobách. Nebudu se pozastavovat nad jednotlivými modely, motory či snad jejich majiteli. Obrázky jasně říkají vše. Vyřknu jenom jedem postřeh. Mám totiž takový na srdce se deroucí dojem, že za námi jezdí čím dál, tím více návštěvníků. Nechci být domýšlivý, ale snad je to zapříčiněno konjunkcí Merkura a Venuše, nebo prostě něčím úplně jiným. Přesto mám radost a jsem moc rád, že se nám tento Slet opětně vydařil. Poděkování patří mým kolegům z AMG Mýto, protože bez jejich pomoci nelze takovouto akci zvládnout. Stejně tak všem zúčastněným historikům patří poděkování za disciplinovanost. Ještě jednou díky Vám všem.
Následně jsem se ujal úklidu letištní plochy a poté jsem si mohl dát v klidu kávu a pivo. Uléhal jsem spánkem bezstarostným již okolo půl desáté… Spal jsem až do šesté hodiny nedělního dne. Po procitnutí jsem spatřil z okna řídící věže nádherně se klubající nedělní den. Ale teplota byla …
Tak jsem pomalu zase vše sbalil, naložil, odvezl, odevzdal a uložil. Ale již nyní se těším na příští jubilejní 5. Slet historických modelů v AMG Mýto.
Historikům třikrát ZDAR !!!
Seznam přihlášených účastníků je ZDE.
Výsledková listina je ZDE.
Fotogalerie ze sletu:
Galerie 1
Galerie 2
Galerie 3
K dispozici jsou i zajímavá videa z této akce: