„Jubilejní“ soutěž ANTARESŮ – Všechov, 16.9.2012
V roce 1942, tedy přesně před 70 lety, zkonstruoval skvělý modelář Jaroslav Brož z Prahy soutěžní model ANTARES, který se později stal „českou legendou“ a takové „kulaté výročí“ je vhodné nějak připomenout a „oslavit“, proto mně napadlo, že jménem našeho klubu KHMM uspořádám na Všechově vzpomínkovou akci určenou speciálně pro tento model.
Můj úmysl jsme předběžně oznámili na našich klubových stránkách již v říjnu loňského roku, aby bylo dost času se na to připravit. Antares je totiž stavebně dosti náročný model, takže jich u nás až do loňska létalo poměrně málo, proto určitou „vzpruhou“ k rozšíření jejich řad měla být výroba jeho stavebnice, kterou zamýšlel vyrábět jednak člen našeho klubu Olda Palasman a potom i firma Hiesbök z Hlinska, kde je k tomu „inspiroval“ Petr Knob z Chotěboře. Výroba těchto stavebnic se sice u obou výrobců opravdu uskutečnila, ale bohužel se trochu opozdila, takže první kusy stavebnic byly hotové až v létě, což bylo na stavbu tak složitého modelu již dost pozdě. S velkým počtem těchto modelů na té naší „jubilejní akci“ jsem tedy moc počítat nemohl a to se potvrdilo v počtu přihlášek – do jejich uzávěry na konci srpna se přihlásilo jen 6 účastníků, ale to nevadilo, řekl jsem si, že „kvalita je důležitější než kvantita“ a to se později také potvrdilo, protože všechny soutěžící Antaresy byly „historicky“ naprosto perfektní!
První historické soutěžní předvedení modelu Antares na modelářských závodech v roce 1942 v Kyjích u Prahy, kde s ním hned vyhrál Miloš Pahr, se sice tehdy uskutečnilo až v říjnu, vzhledem ke změnám klimatu, ke kterým došlo za ta dlouhá léta, se mi ale zdál být ten velice pozdní termín už hodně nejistý, proto jsem akci naplánoval na polovinu září, konkrétně na neděli 16.září 2012. Málem ale kvůli nepřízni počasí nevyšel ani tento termín…
Po velice větrné a nepříjemně studené sobotě 15.9. jsem totiž už skoro ani nepočítal, že se ta naše akce k 70. výročí vzniku modelu ANTARES na Všechově v neděli 16.9. vůbec uskuteční! Předpověď počasí na Windguru byla ale značně optimistická a prosluněné nedělní ráno (sice s častými místními mlhami) jí kupodivu perfektně potvrdilo!
Okolo 9 hodiny jsme se tedy začali sjíždět na severozápadním konci velkého letiště Všechov u Tábora, s Antaresy jsme tam přijeli nakonec jen čtyři, jeden z přihlášených sice přijel, ale bez Antaresa, protože jej nestihl dokončit a jeden nepřijel vůbec. Přijeli ale i další kamarádi z klubu s jinými historickými modely, protože jsem na pozvánce uvedl, že se po skončení té soutěže Antaresů bude moci létat i s ostatními modely vyhovujícími pravidlům našeho klubu, takže nás tam nakonec bylo 14 s 21 modely.
Akce byla dokonce „mezinárodní“, protože až z německého Dornstadtu přijel Standa Štembera (měl to do Tábora 560 kilometrů a byl to tedy „nejvzdálenější“ účastník sletu!) a ze Slovenska přijeli kamarádi Ivan Kratkoczký a Jožo Tobák, všichni si přivezli krásné nové modely, se kterými si tam pěkně zalétali!
V 10 hodin jsme po „brífingu“ tedy začali nejprve létat s legendárními Antaresy, které byly v souladu se zásadami a pravidly našeho klubu postavené přesně podle originální dokumentace z roku 1942 a – i když to nebylo v podmínkách soutěže – všechny měly „správné historické“ motory, které v době vzniku Antaresa v něm byly (Ipro Ikar 6,3 a Letná 6,3 ccm), nebo v něm v pozdějších letech mohly být, což byla velice potěšující skutečnost.
S Antaresy jsme sice „tvrdě soutěžili“ podle pravidel uveřejněných na stránkách našeho klubu v Pozvánce na tuto akci, motory jsme startovali zásadně pouze rukou a ne elektrickým startérem (protože by bylo značně „nehistorické“…), měřili jsme časy a výsledky zapisovali, ale protože šlo o „vzpomínkovou akci“, na které jsme chtěli hlavně předvést „historické létání“ s tímto legendárním modelem, tak opravdu nešlo o žádné dosažené výsledky a proto každý účastník soutěže – bez ohledu na umístění – nakonec dostal úplně stejný pěkný upomínkový pohárek, věnovaný organizátory akce, takže vlastně „vyhráli“ všichni…!
Láďa Kulhavý s Milošem Petrbokem také zhotovili krásné pamětní listy s historickou fotografií Antaresa a efektní samolepky s motivem tohoto modelu, které dostali všichni účastníci sletu.
Ani v příštím roce a v dalších sezónách samozřejmě ale Antaresy „neodložíme“ a budeme s nimi soutěžit ve speciální „české pylonové kategorii“, o které se včas dočtete na našich stránkách…
I po skončení „soutěže Antaresů“ bylo stále hezky, tak se hned začalo létat i s ostatními přivezenými modely, vše si můžete prohlédnout na videích pěkně natočených panem Knobem seniorem :
Většina modelů létajících odpoledne na „sletu“ byly sice v podstatě samé staré známé typy, ale jejich krásné lety v tom nádherném počasí byl úplný balzám na duši všech přítomných historických modelářů i náhodných diváků, kteří se tam zastavili, a ptali se, co prý je to za nádherné modely…!
Na malé výstavce jsme tam také předvedli některé benziňáky z „nejrannější doby“ motorové historie, byly mezi nimi i takové unikáty jako je například americký TLUSH SUPER ACE .60 z roku 1937 a legendární Brown Junior .60 z roku 1938 – zajímavé je porovnání jejich velikosti, ačkoliv jsou totiž oba shodného obsahu 10 ccm, tak poměrně neznámý Tlush je například o hodně těžší (váží 360 g) a mohutnější než legendární Brown Junior, který patřil k nejlehčím motorům o obsahu 10 ccm (váží 224 g)! Výstavka těch „průkopnických“ motorů nebyla samoúčelná, s těmito motory (a nejen americkými, samozřejmě i s českými a jinými motory a modely) totiž budeme od příštího roku i létat a soutěžit o putovní pohár v nové kategorii „GOLDEN ERA CUP“, ve které se bude létat jen s těmi nejstarší modely a motory s „limitním rokem 1946 a tím chceme oživit a propagovat tu opravdu nejstarší „motorovou modelařinou“ s dob „zlaté éry“ historie…
Naše druhá letošní akce na Všechově se nám tady opět vydařila, bylo moc pěkné počasí i účast, tak tam v organizování našich akcí budeme pokračovat i v příštím roce a bude jich tam možná i víc…!
Jaromír Pipek