Slet KHMM na letišti Tábor – Všechov – 4. květen 2013
V sobotu 4. května jsem s pomocí klubových přátel Standou Stemberou a Láďou Kulhavým zorganizoval dnes již tradiční slet našeho klubu KHMM na letišti Všechov u Tábora. I když všechny servery s počasím na ten den neslibovaly vůbec nic příjemného, tak nakonec bylo docela pěkně a celá akce se vydařila až nečekaně dobře! Noční a ranní dešťové přeháňky v oblasti Všechova naštěstí skončily před 9 hodinou, i nadále bylo sice až do odpoledne úplně zataženo, ale vítr byl celý den jen slaboučký, teplota vzduchu docela příjemná (mezi 15 – 20 stupni Celsia), takže bylo v podstatě ideální počasí, zvláště pro nás „dříve narozené“ účastníky, špatně snášející pražící slunce a vysoké denní teploty…
Na stejném letišti se kus od nás létala velká mezinárodní soutěž „Světový pohár F1-A,B,C“, tak jsme se hned ráno „uklidili“ na jihovýchodní konec toho velkého letiště a s těmi „volně létajícími“ modeláři jsme si vůbec nepřekáželi, naopak – někteří z nich se během dne na nás přišli i podívat a se zájmem si prohlédli naše historické modely, které těm jejich moderním „super-brusům“ kdysi v dávných dobách předcházely a žasli, jak krásně létají…
Na zahájení našeho Sletu se nás sešlo 14 modelářů s více jak 20 motorovými modely a jedním větroněm (Čížkův Luňák Radka Loukoty z Plzně). Kvůli poněkud opožděným příjezdům některých účastníků, které cestou do Tábora provázely vydatné deště v oblastech západních a středních Čech, byl slet oficiálně zahájen s časovým skluzem až v 10 hodin informačním „brífingem“ (č.1), po kterém následovalo „tradiční“ společné fotografování všech účastníků a jejich modelů (č.2).
Díky „letově“ velice vhodnému počasí šly hned potom první modely samozřejmě do vzduchu a velice pilně se poletovalo, takže vzniklé zpoždění oproti předem plánovanému programu nikomu nevadilo. Volné nesoutěžní létání trvalo až do 14 hodin a i když bylo ve vzduchu stále vidět několik modelů současně a na zemi se „ladily“ a předváděly motory v modelech připravených ke startu, tak po celý den nedošlo ve vzduchu ani na zemi k žádné nepříjemné nebo nebezpečné kolizi, protože na veškerý provoz bylo účinně dohlíženo „řídicím létání“ Láďou Kulhavým…
V „depu“ u zaparkovaných aut se současně debatovalo o „novinkách mezi námi“, odehrávala se různá setkání starých i nových přátel (č.3), předváděly se sbírky „nových“ i starých motorů (č.4), prostě stále bylo na co koukat!
Mezi největší a radostné překvapení patřil předem neohlášený příjezd známého konstruktéra a výrobce skvělých modelářských motorů, pana Jana Krátkého z Dolního Újezdu (č.5), kterého s sebou přivezl nový člen našeho klubu Sláva Štorek z Litomyšle! Pan Krátký nám přivezl ukázat některé ze svých velice zajímavých a unikátních výrobků (č.6), Sláva Štorek zase předvedl svoje stavebnice historických modelů, které v současné době vyrábí, nebo jejich výrobu chystá, čímž potěšil mnohé zájemce o stavbu těchto poměrně pracných modelů.
Pan Antonín Janeček ze Sedlčan (č.7) přivezl ukázat jednu svoji zajímavou „vzpomínku“ na začátek 50. let – byl to jeho krásně zachovalý rychlostní upoutaný model (č.8), poháněný detonačním motorem HUSIČKA 2,5 ccm konstrukce a výroby legendárního Josefa Pfeffera! Tyto modely tehdy startovaly z „odhazovacího“ 3-kolového podvozku, který po vzletu modelu samozřejmě zůstával na zemi. Většina dnešních mladších modelářů tyto rychlostní U-modely, způsob jejich startu ani jejich ovládání za letu vůbec neznají!
Zúčastněné modely byly většinou „staré stroje“ známé již z dřívějších akcí, zmíním se jen o některých zajímavých „novinkách“: Petr Knob z Chotěboře přivezl kromě „staronového“ Bulldozera (č.9) i dvojici nových Playboyů – Playboy Senior s motorem Ohlsson .60 SP a Junior s motorem Ohlsson .29 FRV (č.10) a legendární český soutěžní SUPER ANTARES (č.11), všechny tam rovnou i úspěšně zalétal, Karel Svoboda přivezl několik pěkných nových modelů na detonační motory, například AMERICAN ACE s motorem SUPER ATOM 1,8 ccm (č.12), z Plzně přivezli Karel Slupský a Jiří Veinfurt téměř shodné americké modely Rocketeer, Karel v něm měl nádhernou repliku motoru OHLSSON GOLD SEAL .56 s válcem pozlaceným 24-karátovým zlatem (č.13), Jirka zase pěknou repliku motoru AL-KO 10 ccm vyrobenou známým motorářem Láďou Davidovičem (č.14), Václav David, host ze SAMu-95, předvedl krásnou repliku legendárního českého modelu MŮRA s replikou motoru SUPER ATOM 1,8 ccm (č.15). Jediný „zahraniční“ účastník Sletu, Stan Stembera, který přijel z Německa až od Frankfurtu, předvedl jednak pěkný nový český legendární model LETNÁ 56 (č.16) poháněný asi nejlegendárnějším americkým motorem, nádherným originálem motoru BABY CYCLONE .36 z roku 1938, kterého má v perfektním stavu (č.17) a potom největší model na Sletu, velký americký model CONTEST GAS WINNER z roku 1937 (č.18) konstruktéra Franka Ehlinga s rozpětím 96″ (2.438 mm), poháněný americkým benzinovým motorem SUPER CYCLONE .60 z roku 1940. Novinek tam bylo samozřejmě daleko víc, ale bohužel je nestačil všechny nafotografovat…
Ve 14 hodin jsme začali poprvé zkušebně létat plánovanou „vloženou“ soutěž v nové kategorii GOLDEN ERA CUP (GEC), která je určena jen pro modely vzniklé do konce roku 1946 poháněné benzinovými motory vzniklými do téhož roku (viz. pravidla GEC). Soutěž jsme létali čtyři (č.19) – Karel Slupský a Jirka Veinfurt, oba z Plzně, já a Stan Stembera. Hned od začátku létání bylo zřejmé, že nejlepších výsledků dosahují „plzeňáci“ s jejich pěknými Rocketeery, Standův velký model CONTEST WINNER 1937 sice létal velice „historicky realisticky“, ale protože jeho motor byl ještě nezaběhnutý, takže jej nemohl seřídit na plný výkon, tak i přestože krásně klouzal, nedosahoval potřebnou větší výšku k dosažení lepších výkonů. No a já, se svým letitým modelem CLOUD SNOOPER s motorem OHLSSON .60, jsem naprosto „pohořel“ díky sice jindy naprosto spolehlivému, ale teď nečekaně a mimořádně „zlobícímu“ motoru, který se nedal seřídit na potřebné otáčky a navíc vždy předčasně po necelé ½ minutě chodu zhasínal, tak moje 2 soutěžní lety nestály za nic a třetí start jsem raději ani neletěl! Soutěž vyhrál a krásný putovní pohár získal Jirka Veinfurt časem 297,5 sec, druhý byl Karel Slupský s časem 237,5 sec, třetí byl Stan Stembera s časem 149 sec a čtvrtý jsem byl já s časem 108 sec.
Protože se najednou rychle blížily temné bouřkové mraky, které nevěstily nic dobrého, tak jsem hned po soutěži rozdal účastníkům soutěže pamětní diplomy (č.20), vítězi jsem předal putovní pohár (č.21) a museli jsme začít urychleně balit! Již během nakládání modelů do aut se zvedl silný vítr a začalo vydatně pršet, takže jsem ani nestačil slet „oficiálně“ ukončit, protože skoro všichni účastníci již odjížděli ke svým domovům…
Všem zúčastněním tedy alespoň tímto způsobem dodatečně děkuji za účast, za dodržování pravidel našeho klubu a za jejich perfektní chování, které vedlo k naprosto pohodovému průběhu celé akce! Zvláštní poděkování ještě musím vyjádřit Láďovi Kulhavému za jeho velkou pomoc při organizování Sletu, zajištění samolepek a vytištění Pamětních listů a Diplomů pro soutěžící!
Pokud někdo ze zúčastněných v tom „fofru“ při loučení před odjezdem nedostal Pamětní list a samolepku, tak si o ně může napsat na můj mail, můžu to poslat, nebo mu to přivezu na příští akci do Havlíčkova Brodu.
Výsledková listina GEC je zde.
Seznam přihlášených účastníků je zde.
Další fotografie z této akce naleznete zde.
A níže nádherné 20ti minutové video, které tam natočil pan Knob senior.