Setkání KHMM 1.6.2013 v Havlíčkově Brodě
Shodou náhod bylo setkání klubu KHMM v Chotěboři přesunuto do Havlíčkova Brodu a takto to zůstane už i v budoucnu. Karel Svoboda a Aeroklub Havlíčkův Brod nám vyšli vstříc.
Už několik dní zkoušelo nepříznivé počasí naše nervy. Deště bylo už několik dní víc než dost. Naštěstí v pátek během dne pršet ustalo a tak to vydrželo až do sobotního poledne. Na poslední chvíli sice odvolali svoji účast přátelé ze Slovenska a několik přihlášených z Čech, ale zase naopak přijeli i modeláři nepřihlášení…
Václav Kalhous z Třemošnice se svým Korzárem na 0,6 Classic ze SAMu 78. Mimochodem Václav začíná vyrábět nádherné vrtule, které nekopíruje, nýbrž navrhuje a pak vyrábí.
Zdeněk Nespěchal z Holic se svým větroněm Sirius (Sokolíček) 1949. Zdeněk je známým RC větroňářem už spoustu let a na setkání tohoto typu se dostal poprvé. Byl překvapen kolik modelářů se zabývá provozováním motorů většinou původní konstrukce a historických modelů.
Ivan Hejra z Rožmitálu se svým Cloud Snooperem poháněný motorem PAW .40
Ze vzdálené Lipová – Lázně přijel nový člen Jaroslav Tušer se svými modely. Jeho Cyklon Vl. Neuberta 1943 s motorem Letmo 2,5 ccm, se kterým létal celé dopoledne. Při jednom ze startů předvedl nádherný neřízený let (zapomněl zapnout přijímač). Cyklon, jak je jeho dobrým zvykem předvedl nádherný let a přistání. Dokázal to, že modely které stavíme, létaly dříve jako neřízené.
Vladimír Caha z nedaleké Ledče nad Sázavou předvedl se svým Tomboyem nápaditý skládací startovní stoleček.
Celkem se zúčastnilo dvanáct modelářů s dvaceti modely, zde jsou při společném fotografování.
Bohužel plánovanou soutěž GEC jsme neodlétali, neboť kolem 12 hodiny začalo pršet. Můžeme být vděční, že jsme v tomto nejistém počasí každý stihli alespoň několik startů se svými modely.
Já jsem odstartoval se svým letitým Bulldozerem (plánovaný na GEC) s motorem OR .23SP na benzin. Motor jsem vyladil do nečekané formy, ale rušení přijímače za letu se podepsalo na docela akrobatickém letu kdy mi Bulldík sám předvedl i několik přemetů. Let skončil bez problému.
O vzorové pohoštění se postaral Karel Svoboda, který všechny účastníky odměnil opečeným buřtem a kávou zdarma. Poděkování za občerstvení patří Aeroklubu Havlíčkův Brod, který toto zasponzoroval.
Na setkání se rozdávaly upomínkové listy a samolepky od firmy Hiesbök s.r.o, za což velice děkujeme. Tato firma se mimo jiné zabývá i výrobou stavebnic historických modelů letadel.
Nálada účastníků byla opravdu přátelská. Hodně se hovořilo a bylo běžné, že namísto dvou diskutujících byl diskusní kroužek, který dokázal najednou zvládnout i více témat. Zapříčinil to asi přicházející déšť. Měli jsme zkrátka co probírat.
Na dalších snímcích můžete pozorovat onu přátelskou atmosféru. Hovořit bylo stále o čem a jak Karel Slupský správně poznamenal: v poslední době stoupá v historické modelařině používání dobových motorů , což zajímavý postřeh a pravda. Dnes je již prakticky ¾ motorů buď originál a nebo replika. Navíc začíná přibývat motorů s jiskřivou zapalovací svíčkou a to je dobře. Modely s těmito motory jsou technicky složitější, ale jejich provozování určitě přispívá k pravému objevování historie.
Na závěr bych chtěl poděkovat všem účastníkům za vzorné chování na půdě Aeroklubu Havlíčkův Brod, za nádhernou a přátelskou atmosféru tohoto setkání a věřím, že se v příštích letech na této ploše budeme nadále setkávat a létat.
Seznam přihlášených účastníků je zde.