XI. Mistrovství Evropy v kategoriích SAM 23. – 26. 6. 2013 v maďarském Jakabszállás
Na toto mistrovství jsem se snažil připravit dlouho dopředu, ale člověk míní a život mění. Nakonec to bylo vše jen tak – tak. Nebyl jsem ale sám, ostatní modeláři to řeší zřejmě podobně. Byl jsem domluven s Ivanem Kratkoczkým, že pojedeme spolu, což nám vyšlo a v neděli 23.6. jsme byli na maďarském letišti Jakábszállás přihlášeni. Z našeho klubu jsme nakonec byli čtyři. S námi tu byl můj otec, taktéž člen, ten ale měl na starosti video a fotodokumentaci, a Karel Svoboda, jenž už dlouho dopředu slíbil Jardovi Rybákovi (SAM 311), že mu pomůže s jeho modely. Karel tedy nakonec pomáhal i nám se starty a měřením. O tom, co zde létalo za modely, se myslím nemá cenu zmiňovat, byly podle jejich kategorií a jestli byly nějakým způsobem upravovány, je věc majitelů a pořadatelů. Naše modely splňují námi daná kritéria a s měřítkem 1:1 nemáme problém.
Na mistrovství bylo přihlášeno 113 modelářů s 339 modely.
Já jsem byl přihlášen do kategorie OTMR – A (Playboy Junior a Bulldozer) a OTMR – B (Playboy Senior a Super Antares). Ivan též do OTMR– A (Antares). Navíc Ivan svého Antarese zalétal ještě v neděli večer. Jeho Letmo 2,5 mělo nápaditě vyrobené uzavírání paliva a ucpání difuzoru společně jedním servem.
Pondělní ráno začalo kategoriemi větroňů a pro nás OTMR – A i B. Já jsem na nic nečekal a hned jsem odstartoval s Bulldozerem. Následovala neřízená levá zatáčka a velká rána do země, jediné co se dalo udělat bylo vypnout motor, Bulldozer byl zničen. Vyměnil jsem tedy modely a přinesl malého Playboye. Nalétal jsem jednoho „maxe“, ale i když ostatní lety nebyly takové, nelétal jsem špatně. No nic, počkáme na výsledky. Mezitím začal startovat i Ivan, jeho Antares se ve větrném počasí choval dobře a Ivan předvedl na poměrně slabý motor vynikající výsledky. S námi na startovišti byli ještě přátelé ze SAM 78 Petr Hošek a Zdeněk Hanáček, oba měli žhavíky K&B Torpédo .23 a Jan Sabó ze Slovenska s modelem Fu-Bar s motorem McCoy .29 Glow, který se dostal při jednom přistání mimo plochu letiště a zmizel v poli bodláků, jejichž výška dosahovala 2 – 2,5metrů. Model se po dlouhém hledání našel a Jano soutěž se ctí dolétal.
V Kategorii OTMR – B jsem začal starty s velkým Playboyem, ale nějak mne zlobí motor, který po pár vteřinách letu zhasnul. Toto se mi stalo dvakrát za sebou, je to škoda a tak jsem vytáhl Super Antarese. Při zkoušce motoru jsem při jeho zhasínání zjistil, že mám uvolněnou trysku karburátoru i s nádrží. To se ale už nad letištěm zatáhlo a bouřka střídala bouřku. Jediný kdo ještě za deště létal byl Američan Ed Hamler. Ten musí zkrátka překonávat ostatní. Jeho motory ale patří ke špičce – má k nim v USA blízko a tak odlétal dobré časy. Déšť, vítr a nízká oblačnost ukončily předčasně pondělní létání a jury rozhodla, že v úterý dopoledne se dolétají zbývající starty. Na letiště se valily spousty vody, stála úplně všude. Co bude zítra…
Úterní ráno bylo chladné, větrné ale bez deště. V 9:30 se začalo dolétávat. Ivan i kluci ze SAMu 78 dolétali zbytek startů a já jsem připravil Super Antarese, ale začalo opět pršet. K mé smůle jsem zjistil, že jsem asi zapomněl zapnutou zapalovací baterii a tak jsem ji okamžitě vyměnil, motor chytil okamžitě, ale hned se mi také otočila serva do krajních poloh a motor vypnul. Toto mne utvrdilo v tom, že tento model do vzduchu nemůže. Déšť z obou dnů zapříčinil asi nějakou závadu.
Součet výsledků netrval dlouho a já jsem byl překvapen, že v kategorii OTMR – A mám třetí místo. Přede mnou byl Petr Hošek a Ed Hamler. Ivan skončil na krásném šestém místě. Jediný Ed měl u modelu změněnou velikost, ostatní modely byly v měřítku 1 : 1. Je vidět, že tato velikost je naprosto dostačující a modely této velikosti jsou plnohodnotné v porovnáním s upraveninami.
Na tomto ME se také zástupci jednotlivých evropských SAMů domluvili na úpravě pravidel – v kategorii TEXACO budou moci kubatury do 5 ccm startovat z ruky. Novinkou je též nová osoba evropského prezidenta – Fera Swietého (SAM 119) ze Slovenska a Zdeněk Slapnička (SAM 311) se stal sekretářem.
Vzhledem k tomu, že se ochladilo, hodně pršelo a já jsem stejně z rodinných důvodů musel naplánovat odjezd z ME už ve středu, rozhodli jsme se s Ivanem sbalit a odjet ještě dříve a tak jsme v úterý po obědě vyrazili k domovu. Jak dopadlo počasí nevím, ale to se dozvíme, Petr Svoboda, jediný ze SAMu 95 a novopečený mistr Evropy nás o tom určitě zpraví. Naše výprava dostála svého cíle, plně jsme reprezentovali s našimi modely a navíc medaile je velkým oceněním naší práce. Hodně lidí obdivovalo hlavně měřítko a divili se, že jsou výkony u neupravených modelů takové.
Petr Knob
Členové KHMM blahopřejí Petru Svobodovi ze SAMu 95 k zisku titulu Mistra Evropy v kategorii větroňů. Dále naše gratulace směřuje k Petru Hoškoví ze SAMu 78 k zisku titulu Vicemistra Evropy v kategorii OTMR-A.
Kluci, předně vám ještě jednou gratuluji k pěknému umístění v rámci ME Historických modelů kategorií SAM. Zalétali jste, tak, že se za to nemusíte vůbec stydět a pozvedli jste naše ideje zase o kousek výše v rámci propagace správných historických modelů. Každopádně vám patří jedno velké poděkování za skvělou reprezentaci KHMM. DÍKY!
Láďa Kulhavý
Celá fotogalerie je k dispozici zde.
A níže video od pana Knoba staršího.