5. jubilejní slet v AMG Mýto
Při plánování této akce byl již v předstihu vybrán termín 10. srpna 2013. Stalo se tomu tak na podzim roku loňského. No a opětně se sešel rok s rokem, písek v přesýpacích hodinách se dosypal a nadešel termín příprav. Ve čtrvrtečním odpoledni byla posečena startovací plocha do podoby golfového greenu a letiště se pomalu začalo připravovat přivítat návštěvníky letošní Sletu. Netrpělivě sleduji předpověď počasí v oblasti Štěpánského rybníka a ta říká asi toto: v pátek přechod studené fronty s deštěm, v noci ustávání srážek s teplotou kolem dvanácti stupňů celsiuse. V sobotu polojasno až oblačno beze srážek s teplotou do dvaceti pěti stupňů. Slušné, tak uvidíme. No a začal kolotoč: objednat, naložit, připravit, dovézt, odvézt a vyložit. V pátek odpoledne se stěhuji na letiště a zase vyložit, připravit, označit a vzhlížet na oblohu. Nic moc. Úderem druhé odpolední hodiny začíná pršet a to tak, že dosti. Uchyluji se do sucha a bezpečí „řídící věže“ a čekám, co bude následovat. V podvečer, kdy srážky sílí jsem si vzpomněl na svého kamaráda hastrmana od Štěpánu a vydal jsem se ho pozdravit. Jaké bylo moje překvapení, když se po zaklepání na stavidlo vynořil hastrman mě zcela neznámý. Předchůdce prý odešel po stodevadesáti letech na odpočinek. Tak jsem nového pána rybníku požádal při doušku jalovcové o pomoc s počasím. Prý se na to s čarodějnicí Ditou podívá a nemám se více starat. Pouze mě požádal a lahvičku jalovcové… Vracím se do pohodlí „řídící věže“. Srážky sílí… Tak nevím, jestli ta jalovcová pomůže. Nechám se překvapit. Překvapení přišlo, ale zcela jiné. Přišel první účastník nadcházející akce – Michal Vosika, v jedné ruce svíral pečlivě zabalený eroplán, v ruce druhé tašku, která obsahovala nezbytné modelářské vybavení, ale také : stan, spacák, krabici řízků a bábovku od manželky a vynikající okurky od Michalova otce ! Perlička na konec – Michal přijel od Šumperka VLAKEM! Ano, vlakem na nádraží v Kařízku a poslední kilometr na letiště pěkně pěšky. Tak tomu říkám zápal pro danou věc. Při následné konzumaci řízků probíráme vše kol do kola. Naše bříška jsou nasycena, dáváme si hlt jalovcové a v čase půlnočním uléháme ke spánku. Stále prší.
Procitám v brzkém sobotním ránu a nad letištěm jsou rozprostřeny cáry mlhy husté, jako tma. Ani rybník Brčálník s vodníkem Volšovečkem nejsou vidět… NÉ, to bylo jinak. Nicméně jedno pozitivum se najde – neprší a obloha se postupně protrhává. Desátá hodiny určí, která bije. Pomalu se začínají sjíždět účastnici tohoto Sletu. Jako první letos přijíždí Petr Svoboda z LMK Králův Dvůr se svým Playboyem. Počasí se stále vylepšuje a skutečně odbitím desáté hodiny dopolední je obloha protrhána a svítí na nás paprsky slunce. V zápětí vyhlašuji letový brífink a seznamuji všechny zúčastněné s letovým dnem. Na tento jubilejní Slet si přijelo zalétat 32 pilotů z Česka, Německa, ale také z USA. Ano, čtete velmi dobře. Zavítal mezi nás Stuart L. Richmond z Arizony. Tento nestor amerického modelářství momentálně tráví část své evropské dovolené u Ládi Davidoviče a projevil zájem přijet se podívat na naší akci do Mýta. Přesvědčili jsme se i o jeho pilotních schopnostech, kdy po obloze proháněl Láďova Orla. Dle Stuartovo sdělení byl naší akcí přímo nadšen. Nejvíce se mu zamlouvalo používání spalovacích motorů. Jako vzpomínku na návštěvu Mýta jsme Stuartovi předali Účastnický list s jeho jménem, klubové samolepky a samolepky 5. Sletu. A kdo, že vlastně Stuart L. Richmond vlastně je? Dovolím si napsat několik informací o tomto modeláři, které pro mne připravil Stan Stembera:
Stuart L. Richmond – 5.4.1928, AMA #4529, kandidát „Síně slávy AMA“, je jeden z nejznámějších a nejproduktivnějších autor článků časopisů RC Modeler, Model Builder, Radio Control Models and Electronics, RC Report Magazine, Model World. Pro druhý jmenovaný napsal dva seriály (36 pokračování, každý měsíc vyšel jeden díl) s názvy „Ramblin‘ Around Europe“ a „Ramblin Around Australia“ (1985) jejichž cílem bylo detailní zmapování světového modelářství. Dále pravidelně publikuje sloupky „RC USA“ pro časopis RCME a „Sunday fun“ pro RC Modeler. Je autorem více než 35 stavebnic modelů. Konstruktér stavebnice PT-40, jež byla oceněna na Norimberském veletrhu v roce 1989 a o rok později firma Great Planes zařazuje model do produkce. Model PT-40 měl svou recenzi v tehdejším Československém časopisu „Modelář“. V 70. a 80. letech létá pylonové soutěže (F3D). V roce 1987 se účastní F3D v Austrálii jako FAI podpora amerického týmu, ve kterém jeho dva synové Bruce a Brian vyhrávají zlato pro Spojené státy. Není bez zajímavosti, že Stuart Richmond zanechal aktivního pylonového létání před „několika málo lety“. Stuart a jeho tým ustavili rekord letu RC modelu se zátěží. V roce 1996 na šampionátu SAM v Pensacole na Floridě s modelem Trenton Terror poháněným motorem Brown Junior zvítězí s časem 56 minut, přičemž doba chodu motoru byla 90 sekund.
Již zmínění piloti s sebou přivezli 62 historických modelů postavených v té správné velikosti a opatřených správnými motory. Tedy motory spalovacími, většinou originály z doby ročníku vzniku daného modelu, případně replikami těchto motorů. Prostě to byl fajn vidět pohromadě tu spoustu historických krasavců. V jednu chvíli jsem byl osloven neznámým mužem, zdali bych mu neposkytnul nějaké informace. Hledá prý pana Kulhavého… tak jsem se představil a dozvěděl jsem se, že se jedná o redaktora z Podbrdských listů. No jasně, vždyť jsem toto periodikum oslovil. Tak jsme si pěkně popovídali a já jsem sděloval požadované informace. Článek včetně několika fotek vyjde v následujícím týdnu.
Nejstarším historikem, ale ne leteckým nýbrž automobilovým byl letos autoveterán HUDSON z roku 1910, kterého nám přivezl ukázat Jirka Kalista.
HUDSON 20 Tourer – 1910
Jedná se o automobil poháněný benzínovým čtyřválcem o objemu 3,3 litru a výkonu 25 koní. Každý válec motoru je osazen dvojicí zapalovacích svíček, kterým dodává energii zdvojené zapalování. Motor se startuje pochopitelně klikou. Převodovka je 3-stupňová s nezbytnou zpátečkou. Jednou ze zajímavostí tohoto automobilu je lahůdka v podání acetylenového vyvíječe pro osvětlení, pochopitelně zcela funkční. Hudson byl zakoupen před šesti lety na aukci v USA. Po přepravě do Čech byla na automobilu provedena kompletní repase, která se povedla k naprosté dokonalosti. Jirko, DÍKY !
Po sobotním poledni byla vyhlášena mini soutěž s názvem – „Minuta motoru“. Přihlásilo se jedenáct pilotů, kteří odlétali dvě soutěžní kola. Díky sponzoringu firmou TEDOM jsem letos mohl rozdat kvalitní ceny pro první čtyři piloty. Soutěžní klání dopadlo následovně:
4. Květoslav ŠTOREK s letovým časem 614 vteřin
3. Petr SVOBODA s letovým časem 672 vteřin
2. Josef HAVELKA s letovým časem 832 vteřin
1. Karel SLUPSKÝ s letovým časem 1116 vteřin
Tímto všem ještě jednou gratuluji a firmě TEDOM děkuji!
Stále se volně poletovalo a jeden start následoval další. Pokud se momentálně nelétalo, tak se probíralo vše důležité na poli historické modelařiny, nebo se konzumovalo občerstvení s láskou připravené v bufetu řídící věže. O jeho profesionální chod se postarala Jitka se svým manželem. A tak párečky mizely přímo raketovou rychlostí, kávička se nestíhala vařit a pivo chladit. Taktéž tímto směrem vyslovuji své poděkování. Pilotům patří poděkování za respektování místních předpisů a nařízení. Ovšem stále je co zlepšovat, neboť pokaždé se najdou jedinci, kteří toto nějak nezvládají pochopit. Do budoucna budu muset těmto jasně naznačit, jak se věci mají. V neposlední řadě bych chtěl poděkovat svým kolegům z AMG Mýto za jejich pomoc, protože jedinec toto nemůže zvládnout.
Odpoledne se pomalu přehouplo v podvečer a účastníci se začali rozjíždět do svých domovů. Okolo sedmnácté hodiny letiště pomalu osiřelo a já jsem se pustil do úklidu letiště a řídící věže. A zase vše pěkně rozebrat, rozložit, naložit, donést, odnést a odvézt… Nakonec jsem se šel ještě rozloučit s hastrmanem a dát si hlt jalovcové…Uléhal jsem spánkem spravedlivých! Po nedělním brzkém procitnutí jsem na dva západy uzamkl závoru a vydal se směrem k domovu, ale již nyní se v mé hlavě rodí plány na příští ročník… Tak tedy na viděnou přátelé a :
Historikům třikrát zdar !!!
Fotografie: František Brož, Honza Krejčíř & členové KHMM
Autobiografie Stuart L. Richmond: AMA
Seznam přihlášených účastníků je zde.
Fotogalerie jsou k dispozici zde a zde.
Výsledková listina „Minuta motoru“ je zde.