Zrušení kategorií „Nostalgia“ a „Retro“ ve stavebních pravidlech aneb Jak budeme stavět a létat v následujících letech?
1.11.2013 uplynou oficiálně dva roky od zahájení činnosti našeho internetového seskupení a tedy dva roky existence Klubu historických modelů a motorů CZ. Parametry našich stavebních pravidel byly pochopitelně diskutovány dlouho dopředu, před jejich zveřejněním, v užším kruhu asi pěti nejaktivnějších zakladatelů. Myslím, že pravidla byla nastavena v zásadě správně, s důrazem na maximální míru věrohodnosti námi stavěných replik a zároveň s dostatečnou mírou tolerance pro nezbytné úpravy související s transportem, přesně definovanou povolenou úpravou pro RC řízení a hlavně s velkou tolerancí pro použití pohonu modelu, kdy jediným omezujícím prvkem je zachování původního charakteru pohonu. Spalovací motor, nebo guma.
Podle našich stavebních pravidel byla v průběhu dvou let postavena a prezentována na našem webu, velká skupina historických leteckých modelů s vysokou mírou autenticity. Jako v každém seskupení, je zhruba polovina členů spíše pasivních a vlastně nevíme, proč chtějí být našimi členy, ale druhá polovina je však velmi aktivní, ať se jedná o stavitele a provozovatele modelů, nebo spíše o sběratele a výrobce replik motorů, případně obojí. V každém případě, po nahlédnutí do „Našich modelů“, vidíte výsledek našeho dvouletého úsilí. Dovolím si tvrdit, že nikde v Evropě a možná ani jinde, neexistuje v současné době, tak malá skupina modelářů, která by vlastnila a provozovala, tak velké množství historických replik s takto vysokou mírou autenticity. Potěšitelným faktem je také skutečnost, že se objevuje stále vyšší procento modelů s originálním pohonem, nebo jeho replikou, které se v daném časovém období vzniku modelu „mohly potkat“. Se snímky modelů z naší galerie se můžete setkat i na Outerzone, kde slouží k dokumentaci stavebního výkresu.
Při podrobnější analýze modelů postavených v našem klubu a provozovaných na našich sletech zjistíme, že absolutní většina těchto modelů odpovídá době vzniku a publikace modelu do roku 1950 včetně. Časová kategorie modelů „Nostalgia“ a „Retro“ se staví v našem klubu velmi sporadicky a během dvou let činnosti žádný pořadatel nevyužil možnosti, uspořádat pro tyto modely, nějakou specifickou akci.
Zhruba v posledních 6 měsících, jsme v užším kruhu vedení klubu a na našich sletech diskutovali, zda má, za stávající reálné situace, smysl tyto časové kategorie ponechat v pravidlech. Po delší diskusi jsme se rozhodli v KHMM zbytečně nedrobit síly a prostředky a jako hlavní a jedinou časovou kategorii pro stavbu našich modelů, podporovat kategorii OLD TIMER. Toto časové období je stanoveno do konce roku 1950 a je tedy shodné i s většinou SAM klubů a také s tzv. „Evropskými pravidly“ v SAMech. I v těchto klubech se totiž ojediněle vyskytují kolegové, kteří ve vztahu k historii vyznávají stejné postoje a principy jako KHMM. Tím je umožněna kontinuita použití jejich modelů na našich akcích.
V našich diskusích jsme si uvědomili, že aktivní členové, téměř vždy, staví modely z období „Zlaté éry“, která je charakteristická právě používáním prvních funkčních spalovacích benzinových motorů, obvykle větších objemů. Modely bývaly většinou klasické stavby s kabinou, neb se snažily napodobovat „dospělá“ letadla. S vývojem motorů, jejich miniaturizací souvisí i vývoj velikosti modelů a postupný příklon k čistě účelovým tvarům s nosnou plochou na pylonu, jak bylo obvyklé na konci 40-tých let. Celý tento vývoj volných leteckých modelů je úchvatnou dobou objevování a získávání zkušeností a také masového zájmu o letecké modelářství. Proto jej máme tak rádi….
Období velkých větroňů, bachratých gumáků a vysoko objemových volných motorových modelů, končí počátkem 50-tých let, kdy byly v leteckém modelářství zavedeny, ve volných modelech, tzv. „severské kategorie“, jejichž hlavní konstrukční zásady vlastně platí dodnes…. Období první poloviny padesátých let je již definitivním koncem benzinových jiskřivých motorů a vysokozdvihových motorů detonačních, je patrný masivní nástup žhavicích motorů a vysokootáčkových samozápalných motorů, které jsou používány dodnes. V touze po ovládání modelu znamenají 50. léta masivní nástup kategorií upoutaných modelů, končí dominantní éra volného letu, postupně se začíná rozvíjet RC modelářství, jehož masivní nástup přichází v našich krajích až koncem let šedesátých a znamená ústup od masovosti upoutaných modelů …..
Systematicky postihnout, dokumentovat a třeba i soutěžit s tak rozdílnými modely, které zahrnuje časová kategorie Nostalgia a Retro je tedy velmi obtížné. K předvedení je tam jistě mnoho zajímavých modelů, ale třeba pro mě osobně, již nemají tyto modely punc nějakého mimořádného prožitku časů dávno minulých… Mohu pouze nostalgicky vzpomenout na modely svých začátků a vybalit z krabice motory, se kterými jsem tenkrát létal a které ve většině ještě vlastním…. Shodli jsme se, že to takto většinou cítíme ve vedení klubu všichni.
Po technické stránce žádnou další změnu stavebních pravidel nebudeme provádět, neb jejich nastavení považujeme za optimální, jak bylo uvedeno výše.
Chceme však dále posilovat prvky skutečného veteránského přístupu k předloze, veteránského myšlení, jednání a života KHMM. To se projeví, kromě konzervativního přístupu k předloze i ve vytvoření skutečně veteránského typu naší soutěže Fair Contest. Měla by se stát typickou soutěžní kategorií právě pro modely stavěné podle našich pravidel. Chceme, aby KHMM byl i v budoucnu atraktivní a otevřený pro všechny modeláře, kteří staví historické modely dle našich zásad a uznávají naše hodnoty.
Věřím, že budoucnost ukáže, že naše rozhodnutí bylo logické a správné a že si KHMM i nadále udrží svoji výjimečnost na historicko-modelářském nebi.
Psáno v Plzni v říjnu 2013
Historikům 3x zdar !!!