Prázdniny začínají aneb slet u Ivana v Rožmitálu pod Třemšínem
Léta letí…. Již 3. Slet Klubu historických modelů a motorů v Rožmitálu pod Třemšínem se uskutečnil díky Ivanu Hejrovi a ostatním členům LMK Rožmitál dne 28.6.2014. Tradiční pohostinnost místních modelářů, nádherná krajina, výborně připravené letiště, komplexní logistické zajištění akce, organizační schopnosti Ivana, to jsou veličiny, za kterými se do Rožmitálu vždy rádi vracíme….
Letošního setkání se účastnilo 14 aktivních pilotů s více než 25 historickými replikami leteckých motorových modelů. Nejvzdálenějším účastníkem se stal Stan Stembera od Frankfurtu.
Větroně se letošního sletu neúčastnily. Potěšitelné je, že se dlouhodobě stabilizovalo procento originálních dobových motorů použitých v replikách našich modelů. Dnes se tento poměr ustálil na asi 75% použitých pohonných jednotek. Převažují jednoznačně motory s jiskrovým zapalováním a to je skutečnost, ve kterou jsme při zahájení činnosti našeho KHMM vůbec nedoufali. Historické motory značek Ohlsson, Super Cyclone, Anderson Spitfire, Torpedo, Forster, Rocket Victor, O.K., McCoy a z našich motorů například řada českých motorů AlKo, Rex, Bora, Letná, nebo jejich autorizované repliky, byly k vidění na dnešní akci.
Další příjemnou skutečností je fakt, že jsem dnes nezaznamenal jedinou poruchu motoru, nebo zapalování. Svědčí to o skutečnosti, že se spolehlivost obsluhy motorů a souvisejících komponent výrazně zvýšila. Je to pochopitelné, neb v našem klubu realizujeme ročně doslova stovky startů modelů s historickými motory. Postupně jsme zvládli úskalí odhalování poruch těchto pohonných jednotek, umíme je dnes rychle diagnostikovat a zjednat nápravu… Neznám jinou modelářskou skupinu v Evropě, která by se této problematice věnovala tak intenzivně a provozovala takové množství replik leteckých modelů s vysokou mírou autenticity. Svědčí o této skutečnosti i ohlasy na web KHMM ze zahraničí.
Zhruba od 8.30 hodin se začali sjíždět první účastníci a sestavovali svoje historické modely. Stojánka modelů byla již vytyčena a začínala se postupně plnit. Okolo 10. hodiny se tradičně uskutečnil nástup účastníků a fotografování přítomných modelů. Ivanem byl vymezen letový prostor a vyhlášena soutěžní disciplína letošního sletu: Stala se jí „Rožmitálská pětiminutovka“. Létalo se na tři starty, žádný se neškrtal. Oříškem byl přistávací prostor o velikosti asi 10×30 m. Jinak se létalo podle pravidel zveřejněných na našich stránkách. Soutěž byla dobrovolná a někteří soutěžící ji spíše využili k nácviku stoupavé fáze letu např. pro kategorii OTMR. Dotazy nebyly žádné a tak se za sílícího větru začalo trénovat a létat. V průběhu dne dosahovala síla větru v nárazech až 11 m/s poctivě naměřených velkým anemometrem… V odpoledních hodinách již startovali jen nejzkušenější.
Soutěž je na sletu vždy zpestřením. Vzájemné hecování, adrenalin a porovnávání schopnosti pilotů a modelů, byly vždy součástí leteckého modelářství. Dnešní soutěže se účastnilo 8 soutěživců. Charakter pravidel je nastaven tak, aby mohl soutěžit každý model dle stavebních pravidel KHMM. Velikost modelu, výkon motoru nehrají roli. Vše závisí pouze na zkušenosti pilota. Dnes bylo nejsložitější přistání do malého prostoru… Okolo 11. Hodiny již nárazy větru dosahovaly 7m/s. Kromě vítěze chybovali při přistání alespoň jednou všichni. Po zásluze zvítězil letošní nováček v našem klubu Petr Flídr s modelem AD 43, který má dokonale „v ruce“. Na druhém místě skončil Karel Slupský s Antaresem a třetí skončil Jirka Veinfurt s malým modelem Mercurio.
V průběhu dne se na sletu objevil i pan Ladislav Davidovič, aby osobně shlédl výsledky svojí skvělé motorářské práce. Na sletu létala jeho Bora 5,1 a tradičně AL-KO 10. Celou řadu motorů AL-KO od obsahu 2,5 až do obsahu 14 ccm provozuje Jirka Veinfurt. Repliky jsou naprosto totožné s originály, výkonově odpovídají době vzniku originálu. O těchto zdařilých replikách motorů se hodně hovořilo a hlavně na akcích našeho klubu se ukazuje jejich trvanlivost, nenáročnost a dlouhodobá spolehlivost. Na příkladu Petra Flídra je vidět, že i úplný nováček v oblasti autentické historické modelařiny dokáže motory vyrobené doslova „na koleně“ zvládnout a provozovat bez předchozí zkušenosti. Stačí se pouze řídit radami výrobce a zbytečně neexperimentovat.
Na sletu se celkem nenápadně pohyboval i další nadšený motorář, Pavel Panský. Rovněž on má zlaté ruce a již pomohl vyřešit řadu problémů našich motorů, zejména americké provenience. Kluci motoráři, děkujeme Vám. Bez Vás by to prostě nešlo!!!
Rád bych dále představil několik novějších modelů a jednu absolutní novinku, kterou jsem dosud plně funkční nikde neviděl. Úplnou premiéru si na sletu odbyla replika historického modelu Zomby. Jejím autorem je Josef Bašta. Model je prozatímně poháněn motorem MVVS 1,5 D. Zástavbově by byl vhodný motor Ohlsson .23 FRV a Pepa bude tuto otázku nepochybně řešit. Velmi zajímavý je však podtlakově a samočinně ovládaný zatahovací podvozek modelu. Jde o originální řešení, které bylo na modelu historicky používáno!! Pohybuji se v historické modelařině poměrně dlouho, ale nikdy jsem nic podobného na žádné funkční replice neviděl. Vychutnejte si tuto novinku na dalších snímcích. Přístup k motoru je zajištěn rozklápěcími dvířky krytu motoru.
Další, téměř premiéru si odbyla replika českého historického modelu Simplex. Nový model v našem klubu postavil Petr Flídr a pohání jej nádhernou replikou motoru Bora 5,1 z dílny Ladislava Davidoviče. Porovnejte tento model s údajně shodnými replikami, které jsou předkládány v modelářských časopisech z dílen našich „překreslovačů“.
|
|
Po celý den výborně létal i další nováček našeho klubu Luboš Zalabák ze Staré Boleslavi. Jeho nádherný Antares s replikou motoru Rex z dílny dalšího výborného motoráře Oldřicha Palasmana, předváděl starty hodné soutěžního nasazení v kategorii OTMR. Posuďte na následujících snímcích:
Stylově čistá odhození svého modelu Tomboy předváděl v soutěži i další nováček našeho klubu – Václav Křen z Plzně.
Skvělým tréningem pro kategorii OTMR byla soutěž i pro Pepu Baštu a jeho Folly se skvěle naladěným motorem Ohlsson .60 . Posuďte sami:
|
|
Pěkně si v soutěži zalétal i Honza Kubeš se stařičkým modelem Korzár. Občas se zdá, že jeho model drží pohromadě již jen „silou vůle“…. Honzo, jaký bude další model??
Jako vždy, bylo mnoho zážitků a diskusí po celý den. I to je na našich sletech důležité. Je potěšitelné, že nově příchozí členové se již profilují a do klubu vstupují proto, že mají shodný názor na náš přístup k historii a jsou ochotni přispět i k činnosti klubu. Ukazuje se, že „mrtvé duše“ klub již nepřitahuje a nováčci ví, proč volí mezi námi a bezpočtem klubů SAM. I to je na letošních sletech sympatické zjištění, že klesá počet neaktivních členů. Ukazuje se, že stabilní, jednoduchá, srozumitelná a přehledná stavební pravidla stanovená na počátku existence klubu si dokáží získat své příznivce se skutečným vztahem k historickým modelům. Forma soutěžení je až na druhém místě a pro vlastní činnost klubu není podstatná. Přesto se domnívám a kdo naše slety navštívil „zvenčí“, tak jistě bude souhlasit s tvrzením, že tak velké množství provozovaných replik historických motorových modelů letadel s tak vysokou mírou autentičnosti se nevyskytuje pravděpodobně nikde v Evropě.
Z hlediska sportovního se lze na každém našem sletu setkat nejméně s několika replikami schopnými špičkového nasazení v kategoriích OTMR AB a C dle klasifikace SAM. Díky našim stavebním pravidlům nemůže mít žádný náš model problém s pravidly OTMR a s prokázáním původu konstrukce. Vidím jako velmi pravděpodobné, že budeme v budoucnu naše modely prezentovat na vrcholných akcích klubu SAM a prezentovat tak činnost našeho seskupení i tímto způsobem. V klubu je v tuto chvíli několik členů a modelů, kteří mohou směle konkurovat stávajícímu vrcholnému dění v kategoriích OTMR na akcích pořádaných SAM kluby. Z hlediska našeho KHMM je však tato možná účast spíše okrajovou záležitostí a je pro další činnost KHMM bezvýznamná, neb hlavní náplní činnosti KHMM rozhodně není činnost sportovní. O tom všem jsme zkrátka diskutovali 28.6.2014 na sletu v Rožmitálu pod Třemšínem při pohledu na naše výkonné modely, za které se rozhodně nemusíme stydět.
V článku nelze stručně popsat všechny zážitky uplynulého setkání. Daleko více Vám atmosféru přiblíží fotografie vložené do fotogalerie. Zde lze vycítit dokonale ono „modelářské hemžení“ které máme tak rádi. Většina fotografií pochází ze záběrů Josefa Petráně mladšího. Děkuji mu velmi za jeho ochotu a spolupráci.
Závěrem mi nezbývá než poděkovat všem účastníkům za dodržování letových prostor a letovou disciplínu v prostoru startů a přistání.
Největší dík tradičně patří Ivanu Hejrovi a všem členům LMK Rožmitál, kteří byli nápomocni se zajištěním celé akce. Velmi si toho vážíme, není samozřejmost v dnešní době být nápomocen činnosti a zábavě druhého….
Hoši z Rožmitálu: Děkujeme a budeme se rádi vracet ….
S tradičním pozdravem: Historikům 3x zdar !
Přílohy: