6. Slet Historických modelů v AMG Mýto
Termín konání tohoto Sletu byl vybrán již v předstihu na podzim loňského roku a to hlavně proto, aby byl vložen do kalendáře akcí SMČR, neboť na nahlášené akce se vztahuje svazová pojistka. A přiznejme si, že občasná „vystoupení“ některých modelářů si pojištění prostě vynucuje. Oproti létům minulým byl termín posunut o týden směrem k polovině srpna, přesněji na víkend 16. a 17. srpna 2014. Chtěl jsem tímto dosáhnout lepšího počasí pro společnou akci pořádanou KHMM a AMG Mýto. Jenže člověk míní a …, co Vám mám povídat!
Nicméně s přípravou 6. Sletu v AMG bylo započato asi s měsíčním předstihem. Zpracovával se grafický návrh pamětních listů, diplomů a samolepek a následoval tisk. A zase začal kolotoč: nakoupit, připravit, dovézt, donést a posekat plochu letiště. Proto již ve středu před akcí kolega Josef Kleinhampl kolem poledne osedlal našeho sekajícího oře a vykouzlil na ploše letiště v pravdě anglický trávník. Než jsem se vzpamatoval, tak bylo posekáno! Tedy jsem se vydal za přítelem hastrmanem ke štěpánskému rybníku s lahvičkou jalovcové v kapse a s prosbou o zajištění pěkného sobotního počasí. Avšak, marné bylo moje klepání na stavidlo. Vodník nebyl ani na vrbě, ani pod vrbou a nakonec ani v blízké hospůdce pod Kaštanem… Teprve při zpáteční cestě jsem si všiml cedulky připevněné ke stavidlu se slovy: Jsem na jednání, vrátím se v pátek. Brekeke. Pilně sleduji veškeré předpovědní mapy a nestačím se divit a mít obavy. Výhled na krásné počasí se nějak vzdaluje, spíše to vypadá na mlhavo, deštivo a zimno. V pátečním odpoledni se stěhuji na letiště v kufru maje krom jiného i sletové párečky, pivíčko alko i nealko a nakonec i něco trochu ostřejšího.
Na letišti poprchává… Během několika následujících okamžiků přijíždí Standa Stembera s manželkou a tak při doušku kávy probíráme, vše co nás momentálně zajímá. Následně přijel i Karel Slupský uskutečnit tréninkové lety se svým modelem. Podvečer se pomalu přehoupl k večeru, všichni již odjeli a já se vydávám za hastrmanem. Zdáli mne již vyhlíží, postávajíc na vrbě. Po našem přivítání se nejdříve poptává po lahvince jalovcové, tedy jsem mu ji dal s jasnou vidinou: ráno bude slunečno s teplotou do 22 stupňů a vítr od západu vanoucí rychlostí maximálně dva metry za sekundu…
Procitám. Brekeke mi říká: byl jsem nyní dva dny na jednání v Brekeke ounyji a závěry jsou asi takové, že zítra bude pršet, po ránu budou mlhy a bude dost foukat a, že s tím nedokáže udělat vůbec nic, prostě takové je nařízení ounyje. Tak jsem poděkoval za snahu a uléhaje do spacáku usínám s myšlenkou na lepší zítřek.
Probouzím se kol šesté ranní a venku prší, je mlha a teploměr ukazuje deset stupňů celsiuse… Tak se to vyplnilo. Dávám si kávu a netrpělivě vyhlížím účastníky. Nakonec i přes toto počasí přijelo 15 pilotů, kteří přivezli cca 25 modelů. Díky panujícím podmínkám proběhlo zrychlené uvítání, byly vydány pokyny řídícího létání a pomalounku a nesměle se začalo poletovat. V kostce to vypadalo během celého dne asi takto: neprší/létáme, prší/létají pouze odvážlivci, leje/nelétá nikdo, naopak všichni obklopují stánek s občerstvením, dávajíc si párečky, pivo a kávu.
A zase neprší a tak se létá. A pořád dokola… I přes panující podmínky se nám povedlo odlétat tradiční mýtskou minutu motoru, která byla letos upravena na půlminutu motoru. A dopadlo to následně:
3.místo Jirka Veinfurt – BIKO s motorem ALKO 7,5 – 219 vteřin
2. místo Karel Slupský – Cloud Snooper s motorem Super Cyclone.60 – 494 vteřin
1. místo Josef Bašta – The Folly – s motorem Ohlsson.60 – 582 vteřin
Sláva vítězům!
Za zmínku z celé akce podle mne stojí tři věci:
- V minulých dnech dosáhl významného životního jubilea Jaromír Pipek. Tedy bylo téměř povinností toto připomenout, a Jardovi popřát do dalších let vše jen to nejlepší!
- František Kohout nám přivezl ukázat svůj nový model. Twin Motored Model od konstruktéra Franka Ehlinga. Rokem vzniku je letopočet 1938. Tento zajímavý model je poháněn dvěma motory Ohlsson.23. Zatím se pilně tyto motory vylaďují a vše se připravuje k vlastnímu záletu. Pevně věřím, že nás o tomto bude František informovat.
- Na Sletu nás navštívil šéfredaktor časopisu Model Hobby Magazín pan Tomáš Jalovec doprovázen svým synkem. Doufám, že se u nás líbilo, ale nejspíš ano, neboť jsme v průběhu dne diskutovali nad účastí KHMM na letošním ročníku veletrhu Model Hobby v pražských Letňanech. Tedy již v tuto chvíli začínáme připravovat modely pro naši expozici.
Stále se poletovalo, a pokud zrovna modely nebyly přikryty před účinky deště, tak jeden vzlet střídal druhý. Tak nás nakonec ani to počasí neodradilo a celkem slušně se poletovalo. Nicméně i ta nejdelší pohádka má jednou svůj konec a letiště se začalo ponenáhlu vyprazdňovat… A najednou jsem tam byl sám a společnost mi dělala pouze malá myška pilně si pochutnávajíc na drobečkách do trávy spadnuvších… Tak jsem zase vše uklidil, naložil a připravil na odjezd. Dal jsem si na dobrou noc pivíčko a hlt jalovcové a usnul jsem v řídící věži spánkem spravedlivým. Procitám v nedělním brzkém ránu a světe div se: PRŠÍ! A to tak, že dost. Mávám hastrmanovi a zamykám letištní závoru na dva západy. Tak, tedy za rok, přátelé!
P.S. Děkuji tímto všem kamarádům, kteří mi pomohli s organizací a přípravou tohoto sletu. Speciální poděkování patří Jitce/Blaženě a Mírovi za perfektní občerstvovací servis, Pepíkovi Kleinhamplovi za posečení plochy a Honzovi Krejčířovi za fotografování. Děkuji, přátelé.
Historikům třikrát zdar !!!
Přílohy: