8. Slet historických modelů v AMG Mýto
Mýto 2016
Utíká to, jako voda…. Než jsem se nadál, tak začala na dveře klepat příprava letošního Sletu historických modelů na modelářském letišti AMG Mýto. A znáte to, začalo to návštěvou hastrmana Štěpána v jeho bydlišti, jímž není známý rybník Brčálník, nýbrž rybník štěpánský, který je opodál letiště v Mýtě. Tedy jsem si opatřil lahvinku jalovcové, milého hastrmana jsem poctil návštěvou a požádal jej o ochrannou ruku nad řáděním přírodních živlů. Pršet prý nebude, ale nad větrem on nemá moci. Tak uvidíme.
A je to tady zase. Připravit, naložit… V pátečním odpoledni se stěhuji na letiště. Zamračená obloha nevěští nic dobrého, mírně poprchává, fouká vítr a teplota je okolo šestnácti stupňů celsia. Tak honem vše připravit a nachystat, ráno je moudřejší večera. V pozdní večer uléhám ke spánku v naší řídící věži a spím spánkem spravedlivým do šesté hodiny ranní sobotního dne. NEPRŠÍ a to je důležité! Fouká 6-8 metrů/s a teplota je čtrnáct stupňů. Uvědomuji si, že podobný ráz počasí panuje v tomto termínu již několik let. Způsob tohoto léta … Tak s tím asi nic nenadělá ani hastrman Štěpán… Před osmou hodinou přijíždí první účastník. A není jím nikdo jiný, než Petr Svoboda (alias „volevole“) z Králova Dvora. Dáváme si kávu a Petr chystá své dva modely – Playboy a Sailplane, oba modely pohánějí motory McCoy.60. Jeden ve verzi „spark“ a druhý „glow“. Byť stále říkáme, že se létá dle stavebních pravidel KHMM, tak Petrovo Sailplane tato pravidla nesplňuje, jelikož na modelu má dvoukolový podvozek, který originální model neměl. Petr je členem klubu SAM 95, kde tyto změny připouštějí. Pro tentokrát jsme toto „přehlédli“, nicméně příště již takovéto modely na naší akci připuštěny nebudou a byl bych moc rád, aby stavební pravidla našeho klubu byla plně respektována.
Počasí je stále stejné – zatažená obloha a pofukuje. Do desáté hodiny dorazila většina přihlášených, ale i nepřihlášených pilotů. Celkem se nás na ploše mýtského letiště sešlo 25 a při nástupu bylo představeno třicet modelů ve správné velikosti a se správným pohonem.
Při nástupu pilotů byla všem sdělena nejenom bezpečnostní pravidla létání, ale také pravidla soutěžní vložky. Přes avizovanou soutěž na „Dva kubíky“ detonačního paliva jsem ještě vyhlásil již klasickou mýtskou „Půlminutu motoru“. Do obou kategorií se přihlásilo patnáct pilotů, tedy dvě třetiny všech létajících… Obě soutěžní kategorie byly odlétány v průběhu dne, v podstatě jsme nikoho neomezovali ve volném polétání. Nejvíce si rozlehlé plochy letiště užívali větroňáři v zastoupení Radka Loukoty a Františka Beránka a na jejich modely se přilétlo podívat i skutečné Káně.
Pilně se poletovalo, klábosilo a došlo i na představení novinky v našem pomyslném hangáru. Petr Flídr se pochlubil novým modelem Le Timide francouzského konstruktéra René Jossiena. Rozpětí modelu činí 1110 mm a váha je 390 gramů. Jelikož je Petr zatížen na „malé“ detonační motory, tak je jeho model poháněn detonačním motorem DC Spitfire o objemu 1ccm. Model by díky absenci „čumáku“ dovážen pomocí duralového vrtulového kuželu. Le Timide létá znamenitě, což dokládají následující fotografie.
Obloha se začala protrhávat a občas na nás přes šedivé mraky vykouklo i slunce a zahřálo nás svými paprsky. Létalo se takřka nepřetržitě a každý z účastníků se snažil využít letového dne.
Kolem poledního času byly dokonce i odlétány i obě soutěžní vložky a já jsem se jal zpracovávat výsledky. V soutěži „Dva kubíky“ paliva to dopadlo to následovně:
- místo obsadil Radek Loukota s modelem Slicker – čas 1684 vteřin
- místo obsadil Jiří Veinfurt s modelem Tomboy – čas 786 vteřin
- místo obsadil Ivan Kocian s modelem Mercurio – čas 754 vteřin
Létaly se dva soutěžní lety. Zajímavostí je, že v prvním letu Radek Loukota na dva kubíky detonačního paliva s modelem Slicker dosáhl času 1316 vteřin! Model je poháněn nulašestkou od MP.JETu.
No a tímto se dostáváme k soutěži „Půlminuta motoru“, která je v podstatě soutěží OTMR-AB(C). Zde se vše vyvinulo takto:
- místo obsadil Karel Slupský s modelem C-Rider – čas 785 vteřin.
- místo obsadil Petr Svoboda s modelem Sailplane – čas 630 vteřin.
- místo obsadil Bohouš Matouš s modelem Playboy – čas 449 vteřin
Každý z vítězů obdržel pamětní diplom a lahvinku „šampáňa“.
Počasí se i nadále vylepšovalo a po čtrnácté hodině již bylo slunečno, sem tam nějaký ten mrak, ale stále létatelno. Což všichni vítali, tedy se stále létalo a létalo a létalo…
Slunce se pomalu klonilo k západu a kolem páté večerní odjel poslední z účastníků 8. Sletu historických modelů v AMG Mýto…Děkuji tímto všem zúčastněným za dodržování bezpečnostních pravidel a za perfektní zážitek Děkuji všem přátelům a kamarádům za pomoc s organizací a již nyní se těším na další ročník Sletu historických modelů v AMG Mýto. A to bude již devátý… A v neposlední řadě:
Historikům třikrát zdar !!!
Fotografie od Karla Slupského a Ládi Kulhavého naleznete zde.
Fotografie od Františka Holuba naleznete zde.
Video od Stanislava Knoba naleznete zde.
14.8.2016 sepsal Ladislav Kulhavý