Chřibská 2016
4. ročník chřibského polétání
Celkem 11 aktivních pilotů – členů Klubu historických modelů a motorů CZ se dne 20. 8. 2016 dostavilo na náš slet organizovaný Vítkem Frimlem na jeho vlastním UL letišti v obci Chřibská. Nádherná scenérie kopců s nejvyšší horou Jedlová, přilákala některé účastníky do nedalekého kempu Bajtlich již od středy. Vrcholící houbařská sezona, kdy hřiby v tomto překrásném koutu republiky rostou v naprosto neuvěřitelném množství, příjemné procházky spolu s létáním, byly již počtvrté příjemným zakončením prázdnin. Slet v Chřibské je vždy hlavně pohodová záležitost. Je třeba si vychutnat létání v opravdu mimořádně krásné krajině a tak Vítek Friml neruší pohodu žádným typem soutěžení, jen si do sytosti a podle vývoje počasí vždy létáme, a kdo je létání nasycen, může si odskočit třeba na houby.
Krásné počasí přispělo k pohodě i letos, vítr zesiloval až asi od 14. hodiny. Do té doby se hodně létalo, potom převládl „pokec pod slunečníky“ tradičně nejen o modelech…
Projděme se v několika snímcích letošním sletem:
Mirek Kučera a Pepa Bezemek si zalétali s modely Sluka konstrukce Radka Čížka.
Ke startu se připravují Pepa Bašta a Luboš Zalabák s modely Antares a Simplex.
Model a krajina…. Právě odstartoval Alexandr Strnad od Nymburka.
Já jsem tentokrát přivezl netradičně Texaco. Model Hornet má rozpětí 2225 mm, hmotnost 3010 gramů, na 16 ccm paliva běží motor MVVS 10 D přes 8 minut. Model v této konfiguraci, dle pravidel SAMu, je prakticky nelétatelný, neb dosahuje na konci motorového letu výšek přes 700 metrů, zda je ještě řízen se lze mnohdy jen domnívat. Model má vestavěný pasivní výškoměr. Největší měřené výšky dosáhl v Plzni předloni – 860 metrů. Tečka na obloze je skutečně nebezpečnou záležitostí v lokalitě s takovým leteckým provozem, jaký je v Plzni.
Poslední dva roky model létá pouze na 8 ccm paliva, snadno dostupuje výšek okolo 350 metrů, motor běhá pravidelně přes 4 minuty. 50% paliva bohatě stačí k letům okolo 12 minut za klidu. Osobně si myslím, že je čas na změnu v pravidlech pro Texaco, neb množství paliva je zcela nepřiměřené pro létání v Evropě a dříve nebo později vznikne problém. Budiž je tato moje zkušenost případně vzata v úvahu při tvorbě pravidel v SAMu 78, jehož jsem členem.
František Kohout z Prahy na startu, aneb krása klasické modelařiny a krajiny….
Antares Pepy Bašty z Kašperských Hor. Pepa byl nejvzdálenějším účastníkem sletu. Opět se potvrzuje, že jsme schopni se sejít doslova napříč republikou a že vzdálenost nehraje roli. Pěkné zážitky z létání s autentickými historickými modely umocněné v tomto případě krásou krajiny za to prostě stojí !!!
Každý účastník sletu obdržel od Vítka Frimla nádherný originální účastnický diplom, který se tradičně liší od všech diplomů v klubu vydávaných a jeho autorkou je Vítkova manželka. Letos je na něm prý model /Ballestrucio/, který má Vítek povolený stavět na příští sezonu.
Takže Vítku Frimle: „Do roka a do dne“ !!!
Jménem účastníků sletu děkuji rodině Frimlových za perfektní přípravu akce a letiště a věřím, že se sejdeme ve zdraví a s novými modely v tomto překrásném koutu republiky zase v roce 2017.
Odkaz na fotogalerii z akce naleznete zde: (fotografoval Karel Slupský a Láďa Kulhavý)
Plzeň 21. 8. 2016 Karel Slupský