Upoutaný model Brouček alias Cvrček (Radoslav Čížek)
Další pojednání o RETRO modelu a o návratu do dětství nám tentokrát poslal Miloš Petrbok z AMG Mýto. Tady jsou jeho postřehy:
Existují dnes již historické nebo retro modely, které se staví i po mnoha letech „stále dokola“ v různých verzích, jako volné /zřídka/ nebo oradiované, ačkoli v době svého vzniku o instalaci RC ovládání do těchto modelů, nemohlo být ani pomyšlení. Jednou z mála retro kategorií, která zatím zůstává poněkud stranou zájmu, jsou modely upoutané. Přitom pro mnohé to tehdy byla jedna z možností jak ovládat motorový model. Pořádný rámus, žádný tlumič, umaštěné ruce a občas i potlučené prsty od vrtule… To jsou téměř padesátileté vzpomínky na klukovská léta strávené v modelářském kroužku tehdejšího „pionýráku“ v Hořovicích. Stavěli jsme převážně volné A1 a házedla, střídali jsme se o jednu RC Gamu, která ovládala legendární Čejku, ale účka – to už bylo něco, ty už měly MOTOR!!! V časopise Modelář tehdy vycházely plánky na jednoduché laťáky, velmi oblíbené Sumky ale i na U-makety. Na maketu jsme tenkrát neměli čas a zkušenosti, chtělo se hlavně létat a tak velmi oblíbené byly jednodušší modely, které to skutečné éro alespoň připomínaly. Jedním z těchto modelů byl právě Brouček, který se mi čirou náhodou dostal téměř po padesáti letech opět do rukou… Jeden z tehdejších „kluků z kroužku“ se mi pochlubil, že má možná doma ještě Broučka ve stodole pod střechou někde schovaného, a že se podívá. Podíval se, a Broučka přinesl i s originální Jenou jedničkou!
Model vypadal vcelku dobře, jen motorová přepážka byla ricínem nasáklá, téměř rozpadlá a potah ze slabého potahového papíru Kablo, byl hodně děravý. Jena byla totálně zatuhlá, ale kompletní. Moc dlouho jsem nepřemýšlel a dal se do renovace modelu, který stál u mých modelářských začátků. Celou přední část jsem velice snadno rozebral a palivem nasáklé díly odstranil. Brouček dostal novou motorovou přepážku, lože a částečnou překližkovou kapotáž, která původně byla z topolové křehké dýhy. Protože jsem od začátku nepochyboval o tom, že Brouček půjde opět do vzduchu, namontoval jsem tentokrát motor hlavou nahoru, aby líp chytal…
Samostatnou kapitolou bylo odstranění poničeného potahu. Tehdy se potah ke kostře lepil převážně vodou rozpustným lepidlem na papír, a tak jsem se domníval, že odstranění starého potahu bude hračka. Co tam potah „těch padesát“ let drželo, nevím, ale dolů to moc nešlo ani navlhčením, ani nitro ředidlem. Několik večerů ale vše spravilo a model byl opět připraven pro potah.
Váhal jsem mezi téméř originální Mikelantou a novodobým Vliesem. Pohodlnost zvítězila a tak je model potažen Vliesem a lakován. Podle obrázku z tehdejšího Modeláře dostal Brouček i co nejpodobnější originální zbarvení. (V časopisu se ještě jmenoval Cvrček, ale v edici plánků 1:1, už to byl Brouček).
Z původního modelu zůstal také podvozek a originální plechová nádrž, kterou jsem řádně propláchl a naistaloval zpět. Po půl století byl Brouček opět připraven k letu. K mému překvapení, po vyčištění běžela obstojně i Jena, a tak už nic nebránilo k letu. Výkon motoru sice „nic moc„ ale na těch pár okruhů, které jsem zaletěl bez předchozího tréninku, to stačilo. S nádrží, z opatrnosti naplněnou asi na polovinu, se točení v kruhu dalo zvládnout. Naplněn pýchou jak to těm mladejm ukážu, jsem se nechal vyhecovat a „ dal tam plnou“… Vzpomínám si na vzlet a možná ještě na přistání, co bylo mezitím se blížilo výcviku kosmonautů na centrifůze…
Broučka si ještě úspěšně vyzkoušela řada kamarádů a tak jsme se díky opět zprovozněnému modelu alespoň na chvíli vrátili do klukovských let. Dostal jsem také letitou řídící rukojeť, originál lanka a vše jsem nosil jako tehdy spolu s palivem v krabici od bot! Dnes už má Brouček svoje čestné místo v moji dílně.
A třeba se ještě někdy do vzduchu dostane. Třeba na našem letišti, při setkání Retro modelů 8. května 2018, na které srdečně zvu všechny příznivce.
Miloš Petrbok AMG Mýto 26.11.2017