Radoslav Čížek a RC modely
Autorem tohoto příspěvku v rubrice Retro je Jan Kypta. S Honzou se znám dlouhá léta. Na autenticitu historických modelů máme přibližně stejný názor. Jan je členem SAMu 95, kde převážně publikuje. Před časem jsem jej požádal, zda by nenapsal něco z historie pro náš web. Honza je totiž výborný archivář a některé jeho články jsou skutečně unikátní a dokonce objevné. Jako první článek z jeho archivu publikujeme v plném znění právě článek v této rubrice, který je shrnutím a vzpomínkou na Radka Čížka v oblasti jeho přístupu k RC problematice. Vždyť RC modely Radka Čížka ovlivnily modelářský život nejednoho z nás a na jeho modely stále vzpomínáme a dokonce si je i po letech znovu stavíme pro naši radost. Téma je přesně tím, co již není typicky historickým modelem, ale do rubriky Retro plně patří a je také důstojnou vzpomínkou na jednoho z modelářů, který přinesl modelářům v Čechách i v zahraničí mnoho krásných modelů s charakteristickými konstrukčními prvky a postupy. Věříme, že se článek bude líbit i Vám. Dr. Slupský – editor
Radoslav Čížek se svému celoživotním koníčku – leteckému modelářství, věnoval snad všem modelářským kategoriím, které v té době vznikaly. Nejdříve, do roku 1946 se věnoval motorovým modelům poháněných motory s jiskřivou svíčkou. V roce 1947 byl u začátků létání s upoutanými modely na Velké ceně Hieronymově v Mladé Boleslavi. V okolí Kamenných Žehrovic vedl několik modelářských kroužků pro které navrhoval modely, které se staly stálicemi v ČSR. Do roku 1950 to byly modely větroňů Vosa, Káně, Orlík a Sokol, na které byly vydány stavební plánky. Ve své době opanovaly soutěže. V první polovině padesátých let minulého století vznikly na jeho rýsovacím prkně první modely nové kategorie A2, několik plánků na upoutané makety československých letadel. Sám soutěžil hlavně v kategorii modelů poháněných gumovým pohonem, kde získal dva tituly mistra republiky a stal se členem reprezentačního družstva a účastnil se na 3 mistrovstvích světa. V této době pronikaly první zprávy o řízení modelů rádiem. V časopise Letecký modelář byly přejímány články hlavně z časopisu Aeromodeller a principy stavby RC souprav popisoval ing. Hajič. V Kameno – žehrovickém modelářském klubu byl členem i ing. Schubert z Prahy, který jako odborník na elektrotechniku se stavbě RC souprav věnoval.
Jak uvádí Radoslav Čížek v článcích, hlavně v Informačních listech Samu 95, které od roku 1993 – 2004 vytvářel, pokusil se v roce 1957 vydat na tenký led kategorie rádiem řízených modelů. Po patřičném „vyhecování“ staršími modeláři se rozhodl upravit na rádiové řízení svůj model Žehrovice 2. Jednalo se hlavně o úpravu trupu, do kterého se musely vejít, baterie přijímač a magnet k ovládání směrovky. Musel zhotovit i novou směrovku, která se ukázala jako malá k ovládání modelu. Přesto se s tímto modelem pokusil o československý rekord v letu na čas. Bohužel neúspěšný.
ALFA
V následujícím roce přijal od redaktora Leteckého modeláře Jiřího Smoly úkol připravit motorový model pro soupravu ALFA vyvíjenou ing. Janem Hajičem. Bohužel dostal do zadání i použití motoru MVVS 2.5ccm, který disponoval malým výkonem, ale ve vyšších otáčkách. Navržený model tvarově připomínal sportovní letadlo. Stavebně je jednalo o náročný model s malou plochou směrovky. Při dosahované hmotnosti by měl s modelem dosti práce i doporučovaný motor 5 cm2 ( Vltavan). Tento pokus o motorový RC model skončil neúspěchem.
Snímek RC modelu Alfa byl publikovaný v Leteckém Modeláři 2/1959. Snímek draku modelu nese neklamné známky typických konstrukčních prvků Radka Čížka.
Po publikování plánku ALFY v roce 1959 se v LM od rádiem řízených modelů na několik roků odmlčel. Jak jsem se dověděl od pamětníků, snažil se navrhnout větroň, který by bylo možné po celou dobu létu ovládat.
DELFÍN
V Modeláři číslo 10 z roku 1966 byl zveřejněný článek, ve kterém Radoslav Čížek popisuje, jak ustanovil Tecku ( NSR) československý rekord v době trvání letu větroně. K tomu přiložil i malý ilustrační plánek modelu DELFÍN, se kterým rekord ustanovil. Již podruhé použil pro větroň jméno Delfín. S tím prvním obsadil na MR 1949 druhé místo ve volných větroních. Pokud modely spolu porovnáme, zjistíme značné shody. Stavební rozpětí je u obou 2000 mm hloubka křídla 210 mm plocha křídla 39 dm2 a štíhlost křídla těsně nad 10. I plocha VOP byla pro oba DELFÍNY téměř shodná. Jen první DELFÍN byl aerodynamicky jemnější. Jak vyplývá z popisu, tak před rekordním letem s modelem dosti laboroval. Radoslav Čížek píše o křídle a VOP s jinými profily.
MINX
V říjnovém čísle časopisu AEROMODELLER 1967 byly v plánkové řadě zveřejněny pod názvem, MINX čtyři modely Radoslava Čížka. Jednalo se o motorový model, větroň , větroň s pomocným motorem a větroň pro volný let. Tyto modely měly společné křídlo a VOP.
A v této podobě byl plánek Minx zveřejněn v Modeláři 11/1966.
STANDARD
Rádiem řízený jednokanálový větroň STANDARD byl publikovaný v časopise MODELÁŘ číslo 4 ročníku 1970. Podle dalších zveřejněných informací byl nejspíš navrhován v zimních měsících roku 1968-69. Celý rok byl provozován v 7 exemplářích v LMK Kamenné Žehrovice, než byl vydán stavební plán v edici časopisu Modelář. Vše o modelu je napsáno ve stavebním popisu, který byl napsaný na zadní straně stavebního plánu. Stavební plán byl vydán časopisem Modelář pod číslem 33s. Na titulním snímku drží model Vladimír Kostečka, stavba modelu Vladimír Horák.
JAGUAR – 69
Dalším modelem Radoslava Čížka byl jednokanálový model Jaguár 69. Jak sám napsal, potřeboval menší model na svah, kde při soutěžích byla Čejka Vladislava Špuláka vždy lepší. Je zajímavé, že stavební plán byl nejdříve publikován v plánkové edici časopisu AEROMODELLER v září roku 1971. V časopise MODELÁŘ se malý plánek objevil v čísle 3 ročníku 1972.
Jaguár byl v časopise Modelář publikován v čísle 3 ročníku 1972. Podstatná je informace, že byly i varianty se zvětšeným rozpětím „o dvě až tři pole“.
ADMIRÁL – 71
Jednopovelový soutěžní RC větroň ovládaný pouze směrovým kormidlem. Radoslav Čížek v úvodu popisu o modelu napsal: „ I když větroň „STANDARD“ ( plánek Modelář č 35s) odvedl své a naučila se s ním létat řada modelářů, bylo již jasné, že výrazně zasáhnout do špičky kategorie RCV1 může jen model řešený speciálně pro její podmínky.
Šlo především o bezpečný start vlekem bez kladky ( i za bezvětří) na plných 150 m výšky, o minimální klesavosti a schopnosti pronikat proti větru alespoň do síly 5m/vt. při zemi. A tak jsem o vánocích 1970 nakreslil „ ADMIRÁLA“. Z podmínky minimální klesavosti vyplývá i potřena co nejmenší váhy, což zase umožňují jednoduché a účelové tvary modelu. Při tom všem je záhodno, aby model vypadal k světu a také něco pevnostně vydržel. Volil jsem tedy hranatý, pouze vpředu zaoblený trup a křídlo tradiční „žehrovické“ osvědčené koncepce s profilem navrženým zvláště pro tento model. Dostatečnou podélnou stabilitu jsem zajistil při krátkém trupu vysazením výškovky na směrovku. Toto řešení je též ochranou pro výškovku, která je dimenzovaná opravdu jenom na let , nikoli nárazy.
Od Vladimíra Horáka, který model stavěl, jsem se dověděl , že vznikly celkem dva kusy. V roce 1971 se Vladimír Horák s tímto modelem stal mistrem republiky.
ADMIRÁL 2
Nejznámější RC ADMIRÁL větroň Radoslava Čížka. Po svém publikování časopisu MODELÁŘ čísle 3 ročníku 1976 ( a vydání v edici Modeláře pod číslem 76s) patřil tento model na soutěžích k velmi častým tipům pro stavbu, stejně jako i nesoutěžní RC model. Jak píše konstruktér modelu, tento vznikal evolučními úpravami modelu Admirál 71. První vzlet Admirála 2 je uváděn na jaro 1975.
ČÁP
V úvodu článku je napsáno, že se jedná o konstrukci pro „redakci Modelář“, kde Radoslav Čížek rozvíjí svoji teorii o potřebě takového modelu. Model Čáp měl být kompromis mezi jednoduchým RC větroněm Lion, konstrukce Ladislava Haškovce a modelu Admirál 2 od Radoslava Čížka. Rozměrově lze model zařadit do třídy modelů o rozpětí 72 palců a hloubky křídla 7 palců, které jsou hodně oblíbené zejména v anglosaských zemích. Po konstrukční stránce je možné konstatovat, že Radoslav Čížek při návrhu zjednodušil konstrukci Admirála 2 ale přesto jeho koncepci zachoval. Pokud porovnáme jeho konstrukci s Jaguárem 69, tak i zde objevíme řadu shod.
ADMIRÁL – 3
Byl v malém výkresu publikován v MODELÁŘI číslo 4 ročníku 1982. Jedná se o další evoluci z rodiny ADMIRÁLU. Tentokrát je model určený k řízení podle dvou os. Nejedná se o žádnou novinku. Radoslav Čížek mi věnoval plánek trupu a VOP, který zpracoval pro použití křídel Admirála 2. Ocasní plochy na tomto plánku jsou stejné jako u Admirála 3 a trup je koncepčně stejný. Model i jeho deriváty byly v osmdesátých letech minulého století často vidět na tehdejších soutěžích v kategorii RC V2.
TEREJ
Jméno tohoto mořského ptáka dal svému poslednímu publikovanému RC větroni, který Radoslav Čížek navrhl pro kategorii takzvaných „ dvoumetrovek „ ( F 3 B ) o kterých se v té době vedla diskuze jako o další větroňářské kategorii. Plánek TEREJe byl publikovaný v časopise MODELÁŘ ročníku 1983 a čísle 7. Plánek byl vydaný i v edici MODELÁŘE ve speciální řadě pod číslem 124s. Terej je model pro pohodové polétání. To přesto, že je konstrukčně hlavně trup složitý. Má dostatečnou zásobu stability. V současné době, by jej mohli zájemci vybavit i pomocným elektromotorem v přídi, který by jeho hodnotu dále zvýšil. Radoslav Čížek se odvolává, že jméno Terej použil již v počátcích RC létání pro jednokanálový větroň. I po rozsáhlém pátrání a oslovení řady pamětníků se mi nepodařilo najít podklady k tomuto původnímu modelu Terej 1.
ADMIRÁL 5
K tomuto i na pohled krásnému modelu, který zveřejnil Radoslav Čížek v Informačních listech číslo 76 napsal jen několik řádků. Na rozpětí větroně přes 3 metry se dostal vlastně poprvé. Proto byl letovými vlastnostmi modelu překvapen. Každé letadlo potřebuje při zalétávání některé věci upravit. Z důvodů, které se již nedozvíme , k důslednému zalétání nedošlo. Podle odhadu model vznikl v polovině osmdesátých let minulého století. Jelikož tento model byl nazván Admirál 5, měl by existovat i Admirál 4. O tomto modelu jsem nijaké informace nezjistil.
Závěrem mi nezbývá, než poděkovat Radoslavu Čížkovi za všechny tyto konstrukce, kterými pomohl v začátcích RC létání v Československu , k rozvinutí létání s větroni jak modelářům, kteří si neuměli model vlastní konstrukce navrhnout, nebo neměli soutěžní ambice, tak i těm , kteří si bez soutěžení nedokázali život představit. V době od poloviny šedesátých let do poloviny osmdesátých let minulého století patřil k nejplodnějším konstruktérům RC větroňů v Československu.
Použité materiály: Časopisy Modelář, Aeromodeller, web Outerzone.
Jan Kypta 2.4.2018 Mladějov na Moravě
Poznámka editora.
Věřím, že článek bude inspirovat některé modeláře ke stavbě některé z konstrukcí. Konstrukční škola Radka Čížka je nezaměnitelná a jistě si vybavíte i větroň Amigo, vyráběný ve stavebnici fy. Graupner na konci šedesátých let. I tento větroň nese neklamné znaky konstrukčního smýšlení Radka Čížka, či inspiraci jeho modely. Doba ve které RC modely vznikaly byla charakteristická, stále ještě, klasickými modelářskými postupy a i přes existenci folií jsou konstrukce pevnostně vymyšleny pro použití klasického potahu napínaného lakem. Zkrátka, krása klasické modelařiny. Pokud se rozhodnete pro stavbu některého z Radkových modelů, respektujte v zájmu autenticity tuto skutečnost. Igelit se na těchto modelech primárně nepoužíval, tak nevyrábějme „igeliťáky“.
Doufám, že se v rámci modelářských retro aktivit najde i nějaký organizátor, který by vytvořil podmínky pro důstojný slet RC konstrukcí Radka Čížka. Myslím, že mu podobnou akci, všichni dříve narození, dlužíme. Budiš tento článek prvním krůčkem k podobné aktivitě. Letos se to asi již nestihne, ale co příští rok ??? Najde se někdo ???
Dr. Karel Slupský 15.4.2018