HISTORICKÉ LYŽE pro historické modely…
Pěkný a v současném zimním počasí správně „inspirující“ příspěvek Ivana Hejry z Rožmitálu na našich stránkách o jeho modelu TOMBOY na lyžích mně náhodou inspiroval „hrábnout“ trochu do svých „vzpomínek“ na podobné téma! Já jsem totiž s „historickým motorákem“ na lyžích létal už někdy koncem 70. let minulého století…! Bylo to asi v roce 1979 až 1980, kdy jsem tehdy létal se svou úplně první rádiem řízenou replikou motorového modelu SATYR, kterou jsem tehdy poháněl replikou benzinového motoru ALKO 7,5 ccm. Létal jsem s ním v létě i v zimě a mám z toho i pár „historických“ fotografií, které připojuji…
Lyže jsem na něm měl tehdy opravdu „historické“, protože jsem je tenkrát získal od „modelářského pamětníka“, pana J. Líkaře ze Soběslavi, který si je vyrobil (a na svých modelech používal…) už někdy koncem války, konkrétně v roce 1945! Naštěstí je mám dochované dodnes…!
V únoru roku 2000 jsem je popsal v článku pro časopis MODEL HOBBY, kde byl i jejich výkres, který také přikládám…
Jejich popis tam byl tento:
Skluznice lyží je vyrobena z překližky 2 mm, držák podvozkové nohy je ohnut z hliníkového plechu 1 mm, ložisko podvozkové nohy je z hliníkové trubičky o průměru 5/3 mm, která je po nasunutí do otvorů v držáku mírně „rozehnuta“ a tím je zajištěna proti vypadnutí. Držák je ke skluznici přinýtován čtyřmi hliníkovými nýty s půlkulatou hlavou. Na horní straně je skluznice vyztužena smrkovou páteří, která má v místě přinýtovaného držáku čtyřhranný průřez, který pak směrem dopředu i dozadu přechází do průřezu trojúhelníkového. Na dolní straně je skluznice vyztužena dvěmi smrkovými lištami 2×3 mm. Lyže pro ostruhu má skluznici rovněž z překližky 2 mm, držák pro připevnění k ostruze je ze dvou smrkových lišt 3×10 mm, mezi které jsou vlepeny kousky překližky o síle rovnající se průměru drátu ostruhy. Ostruha je pak do vzniklé mezery vsunuta a její zajištění je provedeno šroubkem M2 s matičkou. Lyže jsou nalakovány modrým nitrolakem pouze na horní straně, dolní strana je bez nátěru. Hlavní lyže jsou na podvozkových nohách zajištěny stavěcími kroužky. Jejich letovou polohu, která je asi 20 – 30 stupňů vzhledem k rovině země, zajišťuje tah gumy, přivázané k přednímu otvoru v páteři lyže a nastavený úhel náběhu lyží je fixován režnou nití, přivázanou do zadního otvoru v páteři lyže.
Velikost těchto lyží vyhovuje pro modely o rozpětí asi 1.600 až 1.800 mm o celkové váze 1.800 až 2.200 gramů.
Můj model SATYR, na kterém jsem tyto lyže používal (viz. přiložené fotografie), měl rozpětí 1.650 mm, vážil 1.950 gramů a při pohonu benzinovým motorem ALKO 7,5 ccm bezpečně startoval s krásným dlouhým rozjezdem ze sněhu. Vzhledem k tomu, že se benzinové motory s jiskřivou svíčkou i v zimě spolehlivě a snadno startují – pokud ovšem je samozřejmě v pořádku elektrická soustava zapalování včetně baterie , tak je létání s historickými modely v zimě na sněhu opravdovým zážitkem!
V MILEVSKU sepsal Jaromír PIPEK.