Pylonius – motorový model z roku 1950.
Již delší dobu jsem uvažoval, co nového, pokud možno jednoduchého, postavit na můj nevyužitý motor MVVS 2,5 D z roku 1958, mezi modeláři legenda známá pod názvem „červená hlava“.
Zároveň jsem chtěl, aby model splňoval časovou hranici pro modely O.T. a byl tak běžně létatelný na našich sletech. Ač v poslední době moc nesoutěžím, chtěl jsem, abych mohl model použít případně pro kategorii Nostalgia 2,5 létanou dle pravidel SAMu. Model je samozřejmě létatelný i v kategorii Nostalgia 60, která se létá v SAMu 95. Je zde však značně znevýhodněn, neb v této kategorii mohou létat modely, které byly stavěny podle Pravidel FAI z roku 1958, tedy neměly povinný průřez trupu, startovaly již z ruky a naopak zvýšení povinné hmotnosti na kubík motoru se do pravidel Nostalgia 60 jaksi nedostalo…..
Historie vývoje pravidel pro soutěžní motorové modely je vcelku zajímavá. Celé to je na samostatný článek, který snad někdy napíši. Jen stručně k pravidlům, pro která byl Pylonius konstruován: Model byl stavěn pro pravidla schválená FAI k použití od roku 1948. Oficiálně se podle nich létalo mezinárodně v podstatě až od roku 1950 a beze změny platila do roku 1957 /tedy shoda s „evropskou“ kategorií Nostalgia/. Od roku 1958 se již létalo podle pravidel, která v zásadě platí v principu dosud, /pouze se zkracovala doba motorového letu/.
Motorové modely podle pravidel z roku 1948 musely ve stručnosti splňovat následující:
- povinný průřez trupu daný vzorcem S1 + S2 / 80 tedy součet plochy křídla a výskovky / 80
- minimální hmotnost 200g / 1 ccm obsahu motoru
- start povinně ze země ze tří bodů
- délka motorového chodu maximálně 20 sec.
- maximum 180 sekund
Pro konstrukci modelu tedy byly důležité první tři body. Dánský modelář Peter Christiansen dokázal tato pravidla aplikovat zcela jednoduše. K dispozici měl balsu a soukromě zřejmě nedostatek času a tak je model příkladem až mrazivé účelovosti. Je prostě produktem racionální aplikace platných stavebních pravidel. Sám nejsem u historických modelů příznivcem této účelovosti, „tyčky“ obvykle nestavím. Můj problém je ale rovněž ten, že mám málo času a jak jsem zmínil úvodem, chtěl jsem využít motor, který je jinak pro moje modely „příliš moderní“.
Stavba draku modelu postupovala skutečně rychle, během asi tří víkendů jsem měl model v kostře postaven, vyřešeny byly i všechny technologické uzly. Originál modelu létal s motorem Elfin 2,49 ccm, který byl na motorovou přepážku montován v poloze „na bok“. Předloha ale létala i s jinými motory jmenovanými na plánu. Já jsem zvolil polohu „hlava nahoře“, neb se mi to zdá nejjednodušší z hlediska obsluhy a montáže RC ovládání.
K zastavení motoru jsem aplikoval svůj jednoduchý „skřípač hadice“ jehož popís můžete najít na našem webu. V minulosti se mi osvědčil, je 100% spolehlivý, prodleva není téměř žádná. Při motorové zkoušce na hotovém modelu tyto vlastnosti potvrdil.
Přístup k RC vybavení je spodkem trupu a také objemným pylonem, který řeší povinný průřez trupu dle tehdejších pravidel.
Podvozek trupu je řešen jako odnímatelný z důvodu snadného transportu ve skutečně malé transportní krabici, neb křídlo bylo i v originálu rovněž řešeno jako dělené.
Celková letová hmotnost modelu o rozpětí 1300mm vyšla na 650g včetně všeho. Celkový vzhled nakonec je docela líbivý, prostě čistě účelový model…
Letově model teprve čeká na své plné zalétnutí. Zatím jsem provedl pouze zkoušku motoru a palivové soustavy a model byl vyzkoušen v klouzavém letu na svahu plzeňského Sylvánu. S těžištěm zhruba v 50% hlobky křídla se model choval příjemně a s nastavením úhlu náběhu nebylo třeba nic dělat….. Snad bude zalétnutí na motor rovněž bezproblémové.
P.S. Model byl zalétnut za krásného únorového pátku 15. 2. Kluz je perfektní, motorový let je trochu „jankovitý“ a bude vyžadovat přeprogramování směrovky doplněním exponenciály a možná dvojité výchylky pro klouzavý let. Zastavování motoru „skřípačem hadičky“ je prakticky okamžité. Z prvních letů je zřejmá i výkonnost. Na 20 sekund motoru model klouže asi 4 minuty, rezerva je právě v provedení motorového letu . Ze zalétávání je i následující foto.
Psáno v Plzni v prosinci 2018 a v únoru 2019. Dr. Karel Slupský