Úprava zapalovací „cívky“ HENRY.
Před nějakým časem se ke mě dostala informace od Saši Strnada ohledně rušení RC soupravy při použití zmíněného zapalování HENRY. V podstatě docházelo k výpadkům „spárování“ přijímače a vysílače a stačilo jen sepnout kladívka daného motoru, kdy dochází k výboji na zapalovací svíčce. Stejný problém zaznamenal i Petr Knob. Tedy jsme oslovili Jindru Hálu, aby se pokusil daný problém odstranit. V právě uplynulém víkendu jsem obdržel od Jindry zprávu o stavu věci. Tímto mu předávám slovo:
Po zjištění některých majitelů zapalovacích cívek Henry, že jim ruší přijímač v letadle, jsem se rozhodl vyzkoušet a popsat jednoduchou úpravu cívek. Tato úprava má za úkol zabránit rušení jakéhokoliv RC vybavení v modelu letadla dnes používaném a osazeném danou zapalovací cívkou HENRY.
Stávalo se totiž, že po zapnutí zapalování a najetím přerušovače do polohy kdy svíčka hází jiskru, tak serva vyjíždí do krajních poloh a některé přijímače přestávají reagovat na povely vysílače. Toto je zásadní problém, kdy nejde v původní verzi cívky použít v modelu jakéhokoliv letadla.
Úprava je jednoduchá a zvládne ji každý modelář. Pro odrušení je nutné mezi vysokonapěťový kablík a krokodýlka naletovat rezistor s hodnotou v rozmezí 5-10 kiloohm a výkonu 1-2W. Tato jednoduchá úprava zcela odstraní případné rušení RC vybavení. Rezistor volíme raději kvalitnější smaltovaný, ale postačí v podstatě jakýkoliv jen je potřeba dodržet udaný výkon 1-2W minimálně. Při jiskření totiž dochází na rezistoru k vytváření tepla a při použití miniaturního rezistoru by mohlo dojít k jeho poškození. To by sice nevadilo při přeskoku jiskry, ale cívka by začala opět rušit a při letu by to mohlo mít katastrofální následky. Zvolením rezistoru o větším výkonu rozhodně nic nezkazíme, je ale nutné vzít v úvahu hmotnost a velikost.
Doporučuji provést tuto úpravu i u klasických zapalovacích cívek, které jsou používány.
U dalších mnou vyrobených cívek již bude rezistor standardně zabudován. Tato úprava se týká pouze prototypů, které byly dodány do této doby.
Jindřich Hála 1.6.2019