Chřibská 2020 – 8. ročník.
Poslední prázdninová sobota je tradičně v KHMM spojena s akcí v nejvzdálenější lokalitě naší činnosti v obci Chřibská. Neobyčejně krásná krajina láká spojit dovolenou s létáním. Nejinak tomu u některých členů bylo i letos.
Duší celé akce je modelář, UL pilot a majitel zdejšího letiště, Ing. Vít Friml. Jako vždy mu patří dík za perfektně připravenou dráhu letiště a originální pamětní list.
Sletu předcházelo docela pěkné počasí, avšak s obavami jsme hleděli na předpovědi právě na sobotu 29. 8. V Plzni byla před akcí bouřlivá noc s hustým deštěm. Zhruba v 5.30 ráno sedám do auta a prší. Prší celou cestu až do České Lípy. V duchu si říkám, že jsem asi blázen, že jedu 250 km, abych se otočil a jel nazpět, neb asi nikdo nepřijede….Čím více se přibližuji na sever, světe div se, zlepšuje se počasí !!! Přímo na letišti je sice po dešti, ale sluníčko se začíná prodírat mraky, k tomu slabý vítr jihozápadních směrů. Skoro ideální počasí.
Je vidět, že toto letiště máme opravdu rádi, neb v 10 hodin jsou přítomni všichni přihlášení piloti. Na nástupu je doporučeno jediné: Létat. Můžeme využívat celou plochu letiště, prostoru je dosti. Každý si může najít své místo startu, nehrozí křížení motoráků a větroňů. Obrovský luxus, který nelze realizovat vždy. I takový detail patří k létání na zdejším letišti. Prostě je celé naše. Během dne přijelo i několik místních modelářů a také skupinka obdivovatelů ze sousedního Německa. Dozvídáme se, že historické modelářství v Německu prakticky neexistuje…
V Chřibské jsme nikdy nijak nesoutěžili. Nějak se to prostě nehodí ke zdejšímu klidu a létání v krásné krajině. Prostě pohoda, pokud to počasí umožní. Proto létáme hlavně pro radost jak s modely do roku 1950, tak i s modely RETRO do roku 1980. Preferovanými typy retro jsou modely Jaroslava Fary, ale nejsou podmínkou. Zkrátka pokud model splňuje klubová stavební pravidla, nechť si každý létá s tím, co se mu nejvíce líbí a co si obvykle sám postavil…
Pojďme si společně dnešní den připomenout na pořízených snímcích:
První ve vzduchu byl Saša Strnad. Jeho Langosta a Letmo 2,5 D nevyžadují žádnou složitou přípravu a tak se otevírání letového dne v jeho podání stává již rituálem našich sletů. Snímek plně vystihuje atmosféru zdejšího létání. Model a krajina. Pohoda, uklidnění duše, emoce. Vše do Chřibské tak nějak patří….
Asi největším překvapením dne byla účast Jana Vondřicha. Přivezl dva perfektní modely, plně odpovídající stavebním pravidlům KHMM a naší filosofii a přístupu k historii. Model Vice Smeeda Coquette se na naší akci objevil skutečně poprvé. Koketa je poháněna motorem MP Jet 0,6 v invertní poloze. Roztomilý malý modýlek krásně létá a je vidět, že jeho autor modelařinu opravdu ovládá.
Druhý model pana Vondřicha byl konstrukce Jaroslava Fary pro naši časovou kategorii RETRO. Dvouplošník BA-4b z roku 1970 je poháněn motorem Junior 2D. Opět perfektní práce a pěkně létající model….
S Kánětem dnes lovil termiku Míra Kučera…
Přísně ortodoxní a výborně létající VB 55O Luboše Zalabáka vždy potěší každého skutečného modeláře. Perfektní řemeslo a dokonalá autenticita včetně motoru.
Z hodně velké vzdálennosti přijel i Ivan Hejra z Rožmitálu a přivezl svůj perfektně létající Trenton Terror z roku 1938…
Asi nejdelší cestu absolvoval Pepa Bašta ze Sušice. Kromě Floundera si přivezl Apolo Jaroslava Fary s motorem MVVS 1,5 ccm a konečně jej pořádně zalétl.
Se stejným retro modelem létal i předseda našeho spolku KHMM Láďa Kulhavý…
Pro modely Jaroslava Fary byl dnes vůbec „záletový den“. Vipana pokřtil vzduchem i František Kohout a byl to další legendární model, který naučil létat mnoho pilotů…
Pepa Bezemek s prakticky ideální kombinací, vše jako v roce 1949: Můra a Super Atom 1.8D. Jeden z příkladů, jak se to má dělat…
Jindra Dvořáček opravil Falcona, pořídil nové radio a už zase brázdil vzduch…..
Občas se poštěstí, že mě jako fotografa, občas někdo vyfotí. Následující snímky pořídil Ivan Hejra. Na slet jsem přijel vybaven hlavně modely retro. Bohužel stávkoval motor v modelu Junák, tak jsem provětral legendární Pluto a perfektně jsem si v termice i na hraně svahu zalétal s Amigem II v úpravě s pylonem dle dávné kategorie Houlberg. Pamětníci jistě vzpomenou….
Okolo 14. hodiny začal zesilovat vítr a tak se již mnoho nelétalo. V příjemné pospolitosti jsme pobyli asi do 15. hodin. Probralo se toho hodně, Vít Friml odstranil závadu motoru Jena 1 a tak i jeho Bobík od Jaroslava Fary může do vzduchu. Závadu objevil Luboš Zalabák. Probrali jsme i zrušení akce v Jiřicích z důvodu C-19 a další…
Závěrem opět nezbývá než poděkovat Ing. Vítu Frimlovi a jeho manželce a věříme, že se ve veselejších časech sejdeme ve zdraví, opět na konci prázdnin v Chřibské, na 9. ročníku sletu.
Psáno v Plzni večer 29. 8. 2020 Karel Slupský
Kompletní fotogalerii naleznete ZDE.