JENA 1D.
Populární „malý motůrek“ z 60. let minulého století…
Motor JENA 1 byl u nás v 60. letech minulého století asi nejrozšířenější, nejpopulárnější a nejvíce používaný malý detonační motor o obsahu 1 ccm, který byl vyráběný v tehdejší Německé Demokratické Republice (NDR). Motor byl k nám dovážený do modelářských prodejen a v roce 1961 tam stál jen 85,- Kč ! Později byl sice zdražen na 130,- Kč, ale i to byla cena poměrně velice dostupná! Motor JENA 1 vážil 88 gramů a měl sání umístěné zajímavě a nezvykle „dopředu“. Žebrovanou chladicí hlavičku a matici pro upevnění vrtule ve tvaru „kužele“ měl eloxované červeně.
V knížce MODELÁŘSKÉ MOTORY, I. díl z roku 1980 její autor Jiří Kalina o něm píše:
Detonační motor JENA-1 vznikl v roce 1958 a poprvé byl do ČSSR dodán v roce 1961. Tento nejmenší „spotřební“ motor si naši modeláři rychle oblíbili nejen pro nízkou pořizovací cenu (pouze 85 Kč), ale také proto, že se snadno spouštěl, dával i poměrně slušný výkon přes zastaralou koncepci se sáním řízeným pístem (tzv. tříkanálové uspořádání) a měl slušnou životnost.
Zdvihový objem – 0,99 cm3; vrtání/zdvih 10,7/11 mm; výkon – 0,07 kW při otáčkách 12 800 l/min; hmotnost – 88 g.
Motor Jena-1 měl klikový hřídel uložený ve dvou valivých ložiskách, kliková skříň z hliníkové slitiny byla tlakově odlita do kokily. Pružinový spouštěč byl použitelný jen u levotočivých vrtulí používaných tehdy v NDR.
Tento jeho popis a test byl tehdy uveřejněn v časopise LETECKÝ MODELÁŘ č. 3/1962 :
Motor JENA 1 byl dodáván s jednoduchým pružinovým startérem, ale ten se většinou nemusel používat, protože jeho startování bylo velice snadné, dobře to zvládali i úplní začátečníci…
Motory JENA 1 (a i větší motory Zeiss JENA 2 a 2,5 ccm z NDR…) byly v 60. letech minulého století u nás vůbec nejrozšířenější a nejpoužívanější spalovací modelářské motory, protože byly v tehdejší době poměrně levné a kvalitně vyrobené! Hodně tehdejších plánků otištěných v časopise Letecký modelář a MODELÁŘ bylo nakreslených právě pro ně! Motor JENA 1 byl třeba doporučován (a i nakreslen…) na stavebních výkresech tehdejších modelů, namátkou vybírám třeba kabinový volně létající model DIBLÍK Jiřího Černého, U-model BROUČEK Radka Čížka, nebo byl také v mnoha modelech Jaroslava Fary (například ve volně létajících modelech Kubíček, Bobík, Junák, Wilga, Čmelák, Turbulent, Kos…) a ve volně létajícím modelu DELFÍN Jaromíra Bílého z Mělníka se zajímavě uloženým tlačným motorem na konci trupu, ale také na modelech i některých jiných konstruktérů…Koncem 60. let byly potom doporučovány motory JENA 1 dokonce i k pohonu některých cvičných modelů řízených rádiem, jako byl například legendární rádiem řízený model APOLO Jaroslava Fary z roku 1969, o kterém jsme již několikrát na našich „retro-stránkách“ také psali! Já sám jsem jej tehdy od roku 1962 také hojně používal ve většině svých tehdejších volně létajících modelech a bylo tomu tak třeba i v tom „experimentálním“ modelu s „pružným křídlem“ FLEX-WING postaveným v roce 1967, o kterém jsem na těchto stránkách již také psal a který byl můj poslední volně létající model před „přechodem“ k modelům řízených rádiem! Motor JENA 1 jsem totiž použil i v roce 1968 ve svém prvním „radiáčku“ vlastní konstrukce, který jsem tehdy nazval ne zrovna „vynalézavě“ jako „RC-1“! Na ten „vzpomínám“ na těchto „vzpomínkových fotografiích“ pořízených před víc jak padesáti lety! :
Model byl tehdy řízen samozřejmě jen 1-kanálovou „amatérskou“ RC soupravou, kterou bylo ovládáno směrové kormidlo. Létal sice velice dobře, ale ne dlouho! Jeho konec byl bohužel už v tom roce 1968 a byl tehdy velice „očekávatelný“, protože jsem po dlouhých létech létání s volně létajícími modely prostě při jednom startu s tímto „radiákem“ totiž zapomněl zapnout přijímač v modelu a ten se krásně a stabilně, ale „neřízený“, s pěkně „bručícím“ motůrkem, ve velkých okruzích pomalu vzdaloval a stoupal k oblakům – prostě ulétl a již jsem jej nikdy nenašel! Takové tedy byly bohužel moje „rádiové“ začátky…!
Nakonec ještě jedna „zajímavost“ k motoru JENA 1 :
k těmto motorům byla tehdy také dodávána i hlavička pro chlazení vodou a jednoduchý plechový „sběrač“ výfukových plynů a oleje, který byl velice praktický při zabudování motůrku do modelů lodiček!
Podobné „vodní díly“ byly vyráběny a prodávány také i na jejich „větší bratry“, tedy na motory Zeiss JENA 2 a 2,5 ccm… Pro oba typy motorů JENA byl k dostání i jednoduchý speciální montážní klíč, který sloužil pro povolování hlavy válce a vložky válce…
Tak to byly dodnes i u nás sběratelsky velice oblíbené spalovací motory, vyráběné v tehdejší Německé demokratické republice, které k nám byly v 60. letech i oficiálně dováženy a prodávány v modelářských prodejnách….
Jaromír PIPEK, Milevsko