7 měsíců nekonečného čekání na zálet…
Ano, sedm měsíců jsem čekal, než jsem mohl poprvé vypustit volný model jménem Mercurio.
Důvodem odkladu záletu byl problém s prvním koupeným americkým motorem Super Atom 098 na jiskřivou svíčku z roku cca 1943. Motor v průběhu statických zkoušek postupně umíral, až umřel nadobro. Půl roku jsem hlídal E-bay , abych koupil jiného Atoma a usadil ho na místo toho prvního. Povedlo se, opět Atom od prodávajícího z USA. Když mi motor přišel, vypadal, že je v dobré kondici, a proto jsem se pustil rovnou do ladění a seznamování. Ukázalo se, že i když z vnějšku vypadá perfektně, je to už prostě osmdesátiletý veterán se vším všudy. Nastartovat ho na klasickou benzinovou směs nešel. Zkusil jsem tedy směs methanol-ricin 80:20. Tady už svitla jiskřička naděje. Výkon ale nebyl dostačující na použití v modelu. Nezbylo než do stařečka Atoma pustit „adrenalin“. Tím bylo 30% nitrované palivo se syntetickým olejem. Je mi jasné, že nejednomu z vás teď stojí vlasy na hlavě, ale jiná cesta k zprovoznění Atoma nebyla a já se nechtěl smířit s tím, že ho dám jen na výstavu do poličky… Jedna věc je, že motor běží, druhá věc je jeho výkon. I zde jsem samozřejmě platil daň za stařičký motor. Super Atom zvládne, pokud je ve stavu v jakém má být, točit s vrtulí 10×4 palců 10500 ot./min. Můj Atom se dostal s vrtulí 7×4 palce na 7000 otáček. To je srovnatelné s motorem MP Jet 0.6 ccm. S nitrovaným palivem jsem musel vyřešit ještě dva drobné problémy. Prvním bylo udělat externí palivovou nádrž na místo integrované nádržky pod motorem, jinak by ji nitrované palivo okamžitě rozleptalo. Druhým problémem bylo uzavřít povrch letadla proti nitrovanému palivu, protože můj dosavadní zavírací lak byl odolný proti benzinu, ale proti nitru ne. To nebylo neřešitelné, jen model přibral zase na váze, která skončila na 630 gramech komplet připraveného Mercuria k letu.
Nakonec jsem začal seřizovat model v kluzu a kroutit křídlo. V plánu jsem měl létat pravou/pravou. V průběhu seřizování modelu už s motorovým letem se ale ukázalo, že se Mercuriu líbí pravá/levá, tedy pravá motorová zatáčka a levá zatáčka v kluzu. Ale dost bylo slov, pojďte se na Mercurio ve vzduchu podívat sami!! Video ukazuje proces od postupného seřizování až po létání se synem pro radost.
Video ze záletu naleznete ZDE.
Na závěr se musím k něčemu přiznat. Několikrát jsem si Mercurio jen tak složil v garáži a s přihlouplým úsměvem si ho prohlížel. Je to totiž jeden z modelů, který mě dělá šťastným…
(a tak to má být! poznámka editora.)
V Pelhřimově 3.12.2020 sepsal Martin HURDA
P.S. Jakékoliv reakce, podměty nebo pokud Vám budu moci pomoc, nebojte se ozvat.
hurda.martin@gmail.com
Tel.: 603566730