Le timide 1949
Do kategorie volné 30 minutky, o které jsem psal v minulém článku s názvem „Soutěž o motor Super Atom“ jsem si vybral model Le timide z roku 1949, volně přeloženo „Lenoch“. V této kategorii, která se poprvé poletí na konci srpna na MČR volných modelů na Rané jde především o to, aby model krásně a klidně letěl v motorovém letu. Jiné fáze letu nejsou v podstatě zapotřebí seřizovat. Důvody, proč by mohl být Le timide vhodným kandidátem jsou velmi jednoduchá stavba, nízká letová váha a velká plocha křídel. Nejen tyto vlastnosti by měly model předurčovat pro pomalý a klidný let. To, co je u tohoto modelu mínusem, je trup, který je velmi subtilní.
Hned na úvodu ještě dodám, že se tento krásny model ukrývá ve velmi nepřehledném a malém plánku s drobnými chybami. Před vlastní stavbou jsem tedy musel udělat rekonstrukci plánku v rýsovacím programu v počítači. Začal jsem u trupu, který je v původním plánku nakreslený na dvě části a k tomu křivě. Přerýsování byla každopádně otázka chvilky a po vytisknutí jsem se rovnou pustil do stavby. „Lenoch“ je celý z balzových lišt 3×10 mm, místo pro motorové lože z překližky 3 mm a v přední části je uzavřený 1.5 mm balzou.
Už zde jsem zabudoval rámeček pro malý a z mého pohledu ne moc spolehlivý časovač KSB. Osobně mám raději doutnák, který je super spolehlivý a odpovídá i dobově. Časovač je ale pro volnou 30 minutku mnohem výhodnější pro jeho snadné ovládání.
Pro Le timide jsem měl vybraný detonační motor MP Jet 0.6cc. Tento krasavec se na něm nejen krásně vyjímá, ale hlavně modelu zaručí snadné startování.
Po dokončení trupu jsem znovu zasedl k počítači. Následovalo překreslení SOP (svislé ocasní plochy). Na tu jsem si připravil jednoduchou železnou šablonu, na níž jsem zafixoval namočený 4 mm pedig. Druhý den už pedig krásně držel požadovaný tvar. Stačilo jen vložit a zalepit vnitřní balzové části.
Teď mě čekala už jen stavba křídla a VOP (vodorovné ocasní plochy). Přiznám se, že tady jsem měl trochu obavy, jak na žebra na koncích křídel. Plánek obsahuje jen profil hlavního žebra, ale okrajová žebra, která se postupně zmenšují, už zakreslena nejsou. Nakonec to byla v rýsovacím programu velmi snadná práce. Následovalo laserem vyřezat čtyři druhy nerezových šablon. Připravil jsem si všechna žebra z balzy 1.5 mm. Zbývalo opět přerýsovat křídlo a vytisknout. Oproti plánu, kde je křídlo ze dvou polovin, já se rozhodl mít křídlo v jednom kuse. Přeci jen je to na stavbu jednodušší a jde o křídlo, které má cca 100 cm , takže je snadná i přeprava. Křídlo stavím na desce vcelku, následně obrousím a nakonec jej rozřežu a slepím do požadovaného vzepětí. Tím je zaručeno, že je vše krásně souměrné a perfektně sedí.
U VOP, jsem postupoval vlastně úplně stejně, nejdříve vše narýsoval, vytiskl a pak už velmi rychle postavil.
V tuto chvíli jsem měl model kompletně v kostře hotový, současně s tím jsem měl hotovou i úplnou rekonstrukci výkresu, včetně všech druhů žeber, jak u křídla, tak i u VOP. Snažím se dělat fotodokumentaci už hotové kostry, aby ostatní modeláři měli lepší představu o tom, jak je co u modelu řešeno. Asi si všimnete, že na fotografiích kostry nejsou vzpěry křídla, ale na hotovém modelu už jsou tyto vzpěry z bambusu, nitě a drátu.
U předchozích modelů mě samotné potahování modelu vliesem moc nebavilo. Le timide jsem si ovšem při práci s vliesem opravu užil. Je to asi tím, že už jsem si tuto techniku osvojil. Odjakživa nelepím vlies na lakovanou kostru, ale přichycují ho žehličkou na kostru natřenou Balzalokem. Po té následovalo čtvero lakování. Teprve když mám vlies lakem úplně zavřený, „vymaskuji“ požadované části a nastříkám je černým sprejem. U Lenocha šlo jen o trup tak, aby se podpořily linie modelu. Hotovo! Model je před potažením.
A potahuji…
Le timide jsem zkompletoval a nafotil na častkovickém letišti. Po focení jsem model rozložil a vložil křídlo a VOP do šablon, kde teď budou alespoň měsíc zrát v požadovaném nakroucení.
Zálet si nechám na jarní počasí. Už teď ale vím, že bude třeba dovažovat na čumák, protože MP Jet 0.6cc je hodně lehký. Věřím ale, že Lenoch plně naplní moje očekávání pro soutěžní létání ve volné 30 minutce.
Co dodat závěrem? S výsledným vzhledem a se stavbou modelu, která trvala jen tři týdny, jsem maximálně spokojený.
Ale co považuji za záslužnější než postavit samotný model je rekonstrukce plánku, jeho zpřehlednění a doplnění o chybějící žebra. Tento plánek nemá v žádném případě nahradit plánek původní! Právě naopak, má ho především doplnit, aby se stavba tohoto krásného francouzského modelu zpříjemnila. Můj doplňující výkres zašlu na webové stránky outerzone.co.uk tak, aby byl veřejně dostupný.
Tak neváhej a pusť se také do stavby modelu Le timide konstruktéra Rene Jossien !!!
Martin HURDA, Pelhřimov, 28.2. 2021
Technická data:
rozpětí: 101,6 cm / 40 inch
hmotnost včetně motoru: 265 gramů
motor: MP Jet 040 classic diesel (detonační 0.6 ccm)
Jakékoliv reakce, podměty, nebo pokud Vám budu moci pomoci, nebojte se ozvat.
E-mail: hurda.martin@gmail.com
Tel: 603 566 730