Crusader 42
Aneb ze starého webu. Jeden z dalších článků kde chyběly fotografie. Vše doplněno a publikováno ve stejném znění, jako v roce 2009.
Ladislav Kulhavý
Před nějakým časem jsem se rozhodl pro stavbu nějakého menšího modelu na dieselový motor MP JET .040. Motor jsem měl doma a byly by škoda jej nevyužít a nepoužít. Tedy záměr byl na světě a zbývalo vybrat letadlo. Probírám se archivem a následně vybírám z několika plánů, které jsem obdržel v rámci čilé mailové korespondence. Vybírám si model jménem „CRUSADER 42“.
Postaven byl v roce 1946. Navrhl jej Alfred RUBIN a jako stavebnici jej vyráběla firma Model Aircraft z USA. Rozpětí modelu je 42 palců.
Zvětšuji v copycentru plán modelu do skutečné velikosti – cca 1070 mm a pouštím se do stavby. Model je až na několik prvků cely z balsy a 2 ks smrku na hlavním nosníku křídla. Snažím se stavět co možná nejlehčeji. Díky krátkému předku modelu letadla tuším problém s vyvážením. Uvidíme.
Po několika večerech a jedné neděli je model kompletně v kostře. Se dvěma servy a motorem se dostávám na hmotnost 155 gramů. Pomalu začínám připravovat Vlies na potažení a barevný Japan na doplňky.
Po dalších několika dnech mám model hotov. Bohužel jsem musel pod motor naložit 50 gramů olova, ale i tak má CRUSADER připravený k letu 390 gramů. Čekám na počasí.
Konečně jsem se dočkal a v jeden červnový podvečer vyrážím na klubové letiště AMG Mýto zalétat model. „Tankuji“ nádrž, startuji MP JETa a vypouštím model vstříc dalšímu dění. CRUSADER se vzpíná, ale letí. Trimuji a motor po 2 a půl minutovém chodu utichá. V kluzu je model nádherný. Přistávám, přijímám gratulace kamarádů a připravuji se na další let. Obzor se začíná barvit do černa, tak spěchám do vzduchu. Tento let si již užívám, ale blíží se bouře. Přistávám, balím a rychle pryč. Nastala mela. Odjíždím domů.
Následující den pokračuji v záletu. Při prvním startu mě seká vrtule do prstu – teče krev. Ale co, to se stává. Při druhém startu vypouštím Crusadera s motorem běžícím na druhou stranu !?!
Lámu vrtuli APC 8/6. To snad není pravda …
Pochopitelně jiné ápécéčko nemám, tak osazuji motor vrtulí GWS 8/4. Zkrátila se doba chodu a motor nemá takový tah. Ale Crusader létá. Nastavuji si mix na potlačení v motorovém letu a odstraňuji 10 gramů olova z předku trupu, dolaďuji motor a létám. Jsem spokojen, jen ta vrtule bude chtít vyměnit.
Jsem spokojen. Jsem spokojen, jak se stavbou modelu, tak s letovým projevem. Není nadto, když se povětřím nese historický model s pobrukujícím si spalovacím motorem.
P.S. po nějaké době jsem z knihovny AMA v USA obdržel originální výkres tohoto modelu a musím říci, že oproti plánu dle kterého jsem stavěl je na něm uvedeno několik změn o kterých jsem netušil. Nejzásadnější je asi jiné umístění hlavních nosníků křídla… No nic, Postavíme jiné křídlo a opravíme další „maličkosti“. Opětně jsem se přesvědčil, že není výkres, jako výkres!
Historikům třikrát zdar!!!
V Berouně 25.6.2009
Ladislav Kulhavý