Výstava a setkání sběratelů modelářských motorů 2021
Po roční odmlce zaviněné koronaprevítem jsme se dočkali dalšího ročníku „Výstavy a setkání sběratelů modelářských motorů“, který pro zainteresované i širokou veřejnost zařídili a připravili v Benešově pánové Petr Mareš a Jiří Linka. Forma i místo výstavy zůstalo stejné, a tak se v sobotu 23.října 2021 v restauraci „Na Bejkárně“ sešlo mnoho nadšenců a příznivců, v jejichž řadách nechybělo několik členů našeho klubu.
Prostory pro setkání byly sice maličko skromnější, než si pamatujeme z posledních setkání, ale to snad ještě přidalo na pospolitosti a družnosti všech přítomných. I motorů možná bylo na stolech méně, o to více se ale povídalo, vyzvídalo – a samozřejmě i obchodovalo či měnilo…
Řekli jsme si, že psát o výstavě jen z jednoho pohledu by možná bylo neobjektivní a škoda, navíc bychom mohli leccos opomenout nebo nezahlédnout – delegoval jsem se tedy za jakéhosi „reportéra KHMM“ a oslovil kluky z klubu s anketní otázkou v duchu: „Vaše dojmy, pocity a postřehy z výstavy? Co vás zaujalo, potěšilo…“
Nejvíce motorů vystavoval z našich řad Andrej Kostík, proto dávám první slovo jemu:
Byl jsem zvědavý, jestli se letos výstava uskuteční, a chtěl se organizátorů už dávno dotázat. Předběhl mě v tomto Jarda Pipek, sdělil mi tu dobrou zprávu a rovnou zamluvil pro nás jeden stolek. Jel jsem do Benešova vlastně proto, abych Járu a i ostatní kluky viděl. A proč se při tom nepochlubit svou sbírkou motorů ALKO – jak je známo, je to moje velká srdcovka a sbírka se mi utěšeně rozrostla. A tak jsem se na místo setkání dostavil už v 9:45 i s velkou krabicí a notebookem, ve kterém mám docela slušnou fotodokumentaci. A jaké překvapení – sálek už bzučel jako včelín. Pozdravil jsem se s přítomnými a začal rozbalovat své motory. Nezdálo se to, ale bylo to 15 motorů + naviják RYKO.
Letos to opravdu nebyla tolik výstava motorů jako spíše setkání nadšenců, co milují staré modelářské motory. Občas byl i zájem o mé motory – většina lidí věděla o jaké motory se jedná a čí to je konstrukce, a tak jsem toho nemusel moc vysvětlovat. Všechny mé motory ALKO mají svůj příběh, ale to je spíše citovka pro mě. Povídali jsme a vzpomínali na mnohé kamarády (například Tondu Macháčka, od kterého právě mám své 2 originály) a ostatní pány motoráře a modeláře. Po dobrém obědě cca před 13h jsem sbalil svoji sbírku, rozloučil se s těmi, co tam ještě byli a odfrčel zpět na chatu.
A když už padla zmínka o nestorovi našeho klubu – předávám slovo, pan Jaromír Pipek:
Byl jsem rád, že mě do Benešova na výstavu vzali autem kamarádi modeláři z Bechyně a že jsem si tam mohl pohovořit se „starými kamarády“ o „starých motorech“, které už vlastně nesbírám a ze zdravotních důvodů ani“nepoužívám“, uchovávám jich jen opravdu několik málo „ve vitríně“, jako vzpomínku na moje bývalá „aktivní léta“! Na ukázku jsem tam vzal alespoň několik motorů Pfeffer 0,6 ccm (od prvního typu až po ten poslední…),
které mám jakou světlou vzpomínku na mého bývalého výborného přítele, pana Josefa Pfeffera z Brna, se kterým jsem se osobně znal!
Petr Knob mi napsal:
Ohledně výstavy motorů v Benešově jsem byl osloven Slávkem Štorkem formou spolujízdy. Tomu jsem vyhověl a spolu s ním, Petrem Podvalou a Petrem Chvátalem nám cesta příjemně utekla. Po příjezdu do místa konání jsem byl překvapen spoustou kamarádů, kolegů a nadšenců, jež se o tyto motory zajímá. Sám jsem toho moc nepřivezl – pouze novou repliku motoru Drone .29, který mi z originálních odlitků sestavil Pavel Panský z našeho klubu. Pro porovnání jsem přivezl i originál z roku 1946, na který plánuji na příští sezonu vhodný model.
Další můj příspěvek byl motor Bantam .19 – pro porovnání s dalším Bantamem od Míši Vosiky, jenž přivezl svůj a oba jsme je měli na stole pospolu.
Výstava byla letos spíše setkáním starých kamarádů a nadšenců, které spojuje láska k originálnímu pohonu historických modelů. Za mě jsem moc rád viděl kamaráda Jaromíra Pipka z našeho klubu, jenž se i přes svoje zdravotní problémy též zúčastnil. Zajímavé na celé akci bylo to, že se střetly v podstatě tři kluby z naší republiky + další nadšenci se zájmem o modelářské motory, a všichni mezi sebou komunikují a pomáhají si. Bylo to zkrátka po dlouhé době setkání přátel, kamarádů…
Anketní otázku jsem pak telefonicky položil i dalším z nás účastníků, a jejich odpovědi zde (s jejich vědomím a důvěrou) volně zformuluji, nemaje autentický záznam a přepis našeho hovoru.
Luboš Zalabák vyrazil na výstavu s cílem jako ostatní – potkat kamarády a kolegy. Svoji návštěvu dále využil k „obchodním účelům“, kdy se mu podařilo předem domluvit a zajistit náhradní díly na motory, které doma vlastní a jež mají velmi zajímavou historii! Dočteme se tedy o nich třeba v budoucnu v reportážích z našich sletů. Coby „motorář“ velmi ocenil práci pana Zocha a jeho motory, které ale velmi rychle našly své nové majitele a ze stolu prakticky zmizely.
S Lubošem dorazil i Saša Strnad, ten sdílel stejné nadšení z motorů pana Zocha, sám jeho motory ve svých historických modelech používá (např. replika motoru BUŠ 3,6ccm v líbivém modelu Super Slicker)
Ani Vlastík Páca nemohl chybět – vyzdvihl taktéž především setkání s kamarády, a dále Richardem Metzem a Jiřím Linkou, kde debatovali nad motory CO2 a při vzpomínce na Vlastíkovo setkání se Štefanem Gašparínem si domů odnesl jeden z motorů CO2 nesoucí stále jméno Gasparin (byť v pokračování právě rukou Jirky Linky).
A samozřejmě nejde opomenout už stálici – velmi vítaného a očekávaného návštěvníka výstavy, pana Ládi Davidoviče. Ten je vždy v jednom kole a obležení, stejně jako je pak v obležení jeho kufr či auto, kde probíhá čilý obchodní ruch. Každý prostě doma má – nebo chce mít jeho motory…
Na výstavě jste ještě mohli natrefit na Honzu Kubeše, Michala Tesaře, později a bohužel na velmi krátkou domu (přes jisté nečekané patálie) zavítal i Petr Hrubý.
A nelehký úkol zbyl nakonec na mě – co napsat z mého pohledu, když kamarádi už vše pověděli a prozradili?
Rozhodně jsem uvítal setkání se všemi, kteří na výstavě byli – zvláště pak s těmi, které na sletech a letištích tak často nepotkávám, pro velkou vzdálenost, rozdílný směr létání, zdraví nebo jejich pokročilý věk. Každá minuta strávená po jejich boku je tak přínosná! Také bylo pro mě zajímavé přiřadit tváře některým jménům, které známe z článků nebo inzerátů – za všechny tu jmenuji třeba Tomáše Slabého.
Sám jsem, jak už zmínil Petr Knob, dovezl svého Bantama .19 z první série 1939-40, pro společnou fotku do archívu s jeho pozdějším pokračovatelem z let 1945-1946.
A návdavkem své motory Brown Jr. – ty jen proto, abych mohl na místě vyzkoušet výfuky, které se svou pověstnou precizností pro ně vyrobil (a na výstavu mi dovezl) Luboš Zalabák. Krásná práce a už se není nač vymlouvat – tak brzy s nimi na setkanou v těch správných modelech!
Všichni jsme se určitě shodli na jednom, a to na velikém poděkování pořadatelům – Petru Marešovi a Jiřímu Linkovi, kteří i přes jisté překážky a nejistoty dokázali výstavu uspořádat. Restauraci jsme se za pohostinnost snad odvděčili i poctivou konzumací z jejich bohatého menu a hotových jídel, i zde nebylo co vytknout!
Tedy děkujeme, a těšíme se na další setkání!
V Rudě nad Moravou 31.10.2021
Michael Vosika