Dieselové motory značky Schlosser.
Diesely, vyráběné v Německu pod značkou Schlosser, byly oblíbené především pro použití ve volných modelech letadel pro svoji výkonnost a spolehlivost. Jejich výrobce, Benno Schlosser, se narodil v roce 1924 a létání s modely se věnoval od svých 10 let. Ve firmě svého otce se vyučil nástrojařem a už v té době postavil podle dostupné dokumentace své první modelářské motory s jiskřivou svíčkou jako Felgiebel, Kratmo, nebo Thaler. Dále vyrobil motor o obsahu 3,5 cm3 dle své vlastní konstrukce.
Po válce, v roce 1952, vyrobil první sérii samozápalných motorů o zdvihovém objemu 1cm3. Motor měl vratné vyplachování. Vložka válce byla, jak bylo tehdy obvyklé, pouze vsunuta do odlitku klikové skříně, který tvořil spolu s válcem jeden celek a přitažena přes šrouby hlavy. Vnější plášť pístu byl na závit našroubován na vnitřní píst z duralu, ve kterém byl uložen pístní čep. Stejné řešení bylo použito rovněž na mnoha anglických samozápalných motorech z té doby.
Již v roce 1953 vznikla vylepšená verze tohoto motoru s cirkulačním vyplachováním a s vložkou válce, která měla nahoře a dole závit, takže se do válce i klikové skříně šroubovala na závit. Vyplachování bylo provedeno třemi otvory, mířícími šikmo vzhůru.
Další vývojovou změnou bylo modře eloxovaný válec, který byl v jednom kusu s hlavou, z té pak zmizelo žebrování.
Další změnou byl materiál ojnice: místo oceli byly nově duralové. Na fotografii je vidět použitý systém vyplachování. Také vidíme, že už opustil koncepci dvoudílného pístu.
Pro použití v lodních modelech vyrobil v menší sérii také vodou chlazené samozápalné motory o zdvihovém objemu 6 cm3.
Od roku 1955 vyráběl jeho nejslavnější motory, diesely o zdvihovém objemu 2,5cm3. Poznávacím znamením byla modře eloxovaná hlava válce, přepouštěcí kanály byly frézovány. Od začátku své produkce používal Benno pro odlévání karterů metodu tlakového lití. Motor měl udávaný maximální výkon 0,28 koně při 16 000 ot/min.
V roce 1956 opět vylepšil své 1cm3 diesely a dostal se na 0,12 PS při 15600 ot / min.
V této době vznikly rovněž pokusné verze s plochým (tzv. Zimmermann) šoupátkem, sání řízené membránou, nebo Schnürle systémem vyplachováním. Navzdory dobrým výsledkům při zkouškám se z ekonomických důvodů tyto prvky nedostaly do sériové výroby.
Na konci roku 1958, se přestěhoval z tehdejší NDR do SRN, zkonstruoval motor o zdvihovém objemu 0,5 cm3 označený Bambino.
Záhy se spřátelil s Klausem Krickem, původem z Lipska, a domluvili se, že tento motor bude jeho firma Krick nabízet pod obchodním názvem Tomboy.
A časem došlo i na obsah 0,25 cm 3, opět s klikou v kuličkových ložiscích.
V průběhu několika let v NSR se vypracoval a už ve vlastní nástrojárně vyráběl v letech 1963-64 nový 1cm3 diesel s označením BB. Do vývoje tohoto motoru vložil všechny své dosavadní zkušenosti, klikový hřídel už nebyl uložen v bronzovém pouzdru, ale ve dvou kuličkových ložiskách. Motor dosahoval výkonu 0,14 koně při 14 000 ot/min, což je i na dnešní dobu slušné.
Bohužel, díky velkému pracovnímu vytížení, musel sériovou výrobu koncem roku 1964 ukončit. Nicméně i nadále vyráběl kusově motory pro upoutané a volné modely letadel.
Protože motory diesel začaly narážet na své konstrukční maximum, kdy při otáčkách vyšších než 17–18000/min už je prý nárůst odporu takový, že sám je překážkou dalšího zvýšení otáček. Benno proto začal vyrábět motory se žhavicí svíčkou.
Pan Benno Schlosser si udržel tvůrčí vitalitu opravdu dlouho a ještě, když mu bylo přes 90 let, byl aktivním pilotem RC modelů. Neuvěřitelné …
Pro KHMM sepsal Michal Sloup 29.5.2022