Výroba motoru Felgiebel 14,3 cm3 zachycená na fotografiích.
Na letošním setkání sběratelů motorů v Benešově mě příjemně překvapil kolega Martin Kusý z Prahy, který přivezl kromě motorů také svoji obrazovou publikaci z fotkami, které pořídil v průběhu stavby repliky motoru Felgiebel 14,3 cm3. Jelikož tento materiál zaujal i ostatní kolegy, požádal jsem Martina, zdali by bylo možné, jako takový malý předvánoční dárek, poskytnout ji rovněž čtenářům webu KHMM.
Michal Sloup
Dejme tedy na úvod slovo tvůrci tohoto příspěvku:
Ucelený soubor fotografií z výroby Felgiebla vznikl letos (2022) na přelomu října a listopadu. A to jen pro to, abychom mohli, s Ondrou Kostíkem, na stolku při letošním setkání sběratelů modelářských motorů ukázat něco víc než „jen“ motory a vrtule. Chtěli jsme zájemcům přiblížit, jak motor a konkrétně ten, který stojí na stole a každý si ho může vzít do ruky, vznikal. Cílem bylo, aby byly vidět jednotlivé kroky vedoucí k funkčnímu motoru a bylo možné prohlédnout si v detailu jednotlivé díly, především ty schované uvnitř motoru.
Proč vznikl můj Felgiebel 14,3 cm3?
Nejjednodušší odpovědí je, že mě stavba motorů baví a je pokračováním řady mnou postavených motorů. Líbí se mi modely a benzínové motory z období zlaté éry modelářství, tedy z 30-40 let minulého století. Motory Felgiebel stály spolu s málo dostupnými americkými motory Baby Cyclone a českými motory LETNÁ, IPRO, ALKO na počátku našeho motorového modelářství. A právě české motory mě zajímají nejvíc. Prvním mnou vyrobeným motorem byla LETNÁ. Pak následovalo v roce 2019 setkání s panem Kostíkem a výroba motoru ALKO 7 podle originálu pana Kostíka, oprava několika Ondrových (dnes si již tykáme…) motorů, další LETNÁ, protože ta první se nepovedla, jak bych si představoval. Následně jsem vyrobil motory REX 750, ALKO 2,5 a už zmíněného Felgiebla.
Do budoucna plánuji výrobu dalších motorů: ALKO 750 Special (hotové modely pro zaformování), Felgiebel 7,6 (mám již hotové a částečně opracované odlitky) a pak bude malé odskočení k detonačním motorům BE-4 (hotový model pro zaformování) a Buchmann 0,6 (výroba zahájena).
Pro ty, které zajímá kolik času zabere výroba motoru typu ALKO nebo LETNÁ – je to mezi 50-60-ti hodinami čistého pracovního času. Nepočítám v to výrobu speciálních přípravků pro upínání, broušení, provádění výbrusů atd. Vyrobený motor samozřejmě zkouším a musí fungovat.
A ještě jedna úsměvná poznámka. Na setkání sběratelů modelářských motorů v Benešově prohlásil kdosi z řad starších pánů, zkušených motorářů, že se konečně do výroby motorů pustili i ti mladí. Nám mladým tam bylo vesměs přes padesát let…
Martin Kusý
Obrázky jsou setříděny do následujících kapitol tak, jak byly díly vyráběny :
- Odlévání
- Obrábění klikové skříně
- Výroba klikové hřídele¨
- Výroba ojnice
- Výroba válce
- Výroba pístu
- Přerušovač a komplet trysky
- Sestavený motor
1. Odlévání
2. Obrábění klikové skříně
Obrábění vnitřku skříně. Postup obrábění je na několika následujících obrázcích:
3. Výroba klikové hřídele
Na následujícím obrázku, a na několika dalších je soustružení šroubu až do podoby klikového hřídele:
Kliková hřídel upnutá v přípravku pro výstředné soustružení.
Šablona pro vyznačení tvaru ramene klikové hřídele:
4.Výroba ojnice
5. Výroba válce
A jeho postupné obrábění …
6. Výroba pístu
Částečně opracovaný odlitek.
Frézování deflektoru
7. Přerušovač a tryska s jehlou
8. Hotový motor
Martinovi tedy touto cestou děkuji a pokud budou tyto fotky pro zájemce o stavbu modelářských motorů přínosné, bude jejich autor dvojnásob spokojen.
Michal Sloup, Praha