Bim – Bam 1951
Každý z nás, má nějaké pohnutky, proč staví ten či onen model. Buď nás model zaujme vzhledem nebo nás láká výkonnost a nebo je náš výběr modelu ovlivněn něčím úplně jiným. Tak tomu bylo i u mojí volby modelu Bim-Bam. Tento krásný americký model hydroplánu z tužky R.J. Colese zcela naplňoval mé pohnutky.
Datum uveřejnění plánku je před rokem 1955, tím pádem s ním lze i soutěžit dle pravidel SAMu. Stavba je velmi jednoduchá. Jako hydroplán, je model netradiční a má jednolistou vrtuli. O modelu se v dobových textech mluví v superlativech, ale hlavně jsem potřeboval ,,Něco“ na čem se naučím potahovat klasickým papírem Japan.
Asi Vám poslední věta bude připadat zvláštní, ale dokončení mého velkého doutníkového Englisch Wakefieldu stojí právě na tom, že jsem s papírem nikdy nepracoval.
Ale teď už k Bim-Bamu samotnému.
Stavbu vždy zahajuji vytisknutím původního originálního plánku v měřítku 1:1. Takový plánek si pověsím v práci a nechám na sebe dýchat ,,To“ magické, proč historické modely dělám. Mezi tím se mi v hlavě zraje pracovní postup, kde si přichystám, jaký pomocný přípravek a hlavně, to, jak modelu vdechnu kousek sebe, tedy ideálně moji milovanou černobílou grafiku.
Tento originální plánek je ale velmi nekvalitní a lehce křivý, proto dalším krokem bylo plánek překreslit a s tím rovnou udělat šablony na žebra a rozkreslit šablonu na uložení a nakroucení potaženého křídla.
Dále stavbu většinou začínám tou, z mého pohledu, nejtěžší částí. V tomto případě to byla vyřezávaná vrtule z balzy. Naštěstí jsem to už asi pětkrát zkoušel, takže se mi vrtule napoprvé povedla nad moje očekávání, a to mě příjemně nakopnulo, pustit se do zbytku stavby.
Stavba nepotřebuje nijak popisovat, protože si myslím, že je vše zřejmé z fotografií. Jen je třeba dávat pozor na výběr vhodné balzy. Tajemství gumáčku je v jeho hmotnosti, čistém provedení a správně natočeném gumovém svazku.
Můj model neměl jen vypadat jako model hydroplánu, ale od začátku jsem plánoval zkusit starty z vodní hladiny. Takový start se v angličtině označuje zkratkou ROW a právě start z vodní hladiny je odjakživa považován za divácky velmi atraktivní. K tomu ale musím dodat, že takový start není žádná legrace. Ony plováky musí být správně umístěné a v přesně definovaném úhlu 10 stupňů. Proto jsem podvozkový drát rozdělil na dvě části a až u potaženého modelu spájel v jeden.
A jak jsem se vypořádal s potahováním papírem? Výsledek nechám na posouzení Vás samotných. Ale dovolím si k tomu napsal pár řádku. I když jsem měl teorii naštudovanou, byla to jen teorie. V těchto chvílích potřebujete někoho, kdo Vám ochotně poradí, někoho, kdo vám popíše jak na to a Vám bude tento postup vyhovovat. Víte, já modely z plánků stavím asi 5 let, ale mám to úplně nejdůležitější bez čeho bych asi nemiloval modelařinu jako takovou. Jsou totiž kolem mě páni modeláři, kteří mi vždy pomohou, poradí, nabídnou pomoc a upozorní mě na chyby, kterých jsem se dopustil.
U potahování papírem to byl třeba pan Valdemar Kostka a pan Ivan Horníček. Tito pánové sice nedělají historické modely, ale přesto radami nešetří. A já si potahování Japanem užil. Připadá mi tato činnost nějak posvátná a model potaženy papírem je skutečně krásný, a tak nějak jiný…
Na co si musím dát příště pozor? Na to, že má papír rub a líc a to, že má léta a musí se správně orientovat.
U tohoto modelu jsem použil ještě nový způsob grafiky. Na model jsem chtěl zakomponovat něco z původního výkresu, tedy štítek, který je na originálním výkresu v levém horním rohu. Tento štítek jsem vytisknul na laserové tiskárně na speciální arch vodoznakové folie. Té folie, která se používala u kitů. Takže se musí namočit a následně opatrně přenést na požadované místo. Stejný štítek jsem udělal se jménem a kontaktem, kdyby se model zatoulal.
Model bude přes zimu zrát zafixovaný ve formě a bude čekat na plné seřízení, až bude vysoká tráva. Až potom se může model pokusit o start z louže.
Model jsem i tak několikrát vypustil z ruky na lehce namotaný gumový svazek a už vím proč se jmenuje Bim-Bam. Protože tím, jak má plováky, je výrazně posunuté těžiště dolů a model si po vypuštění nesedne do vzduchu, ale lehce se bimbá……
Rozpětí: 32 palců / 813 mm
Hmotnost bez gumy: 72 gramů
Hmotnost gumového svazku: cca 28 gramů
Ať Vám to létá, a to, jak jsem Bim-Bam naučil létat Vám napíšu na jaře.
V Pelhřimově sepsal 1.1.2023 Martin Hurda