Motory PFEFFER 0,6 ccm
Známý modelář pan Josef PFEFFER z Brna (narodil se roku 1911 a zemřel 7.11.2011) se proslavil hlavně výrobou modelářských motorů vlastní konstrukce, kterými se zabýval od začátku 40. let.
Za celou dobu své modelářské činnosti vyrobil mnoho desítek modelářských motorů různých typů a velikostí, které se vždy vyznačovaly perfektním dílenským zpracováním, vysokým výkonem a spolehlivostí provozu. Některé z nich se staly doslova „legendami“ a jsou dnes vyhledávány sběrateli modelářských motorů po celém světě.
Nejznámější a nejpopulárnější jsou asi jeho malé detonační motory o obsahu 0,6 cm3, které Josef Pfeffer vyráběl od roku 1948, některé typy dokonce i v malých sériích a těmto se dnes budeme věnovat podrobněji…
První jeho motor o obsahu 0,6 cm3 byl typ LETMO MD-0,6 z roku 1948 a jeho malá série byla vyráběná v letech 1949 – 1950.
Název LETMO byl použit pro některé první motory konstrukce a výroby pana J. Pfeffera z obchodních důvodů a byla to „obchodní značka“ modelářské prodejny „LETMO“ Zdeňka Husičky, asi nejznámějšího brněnského modeláře ze 40. a 50. let. V popise motoru LETMO MD-06 v časopise LETECKÝ MODELÁŘ č. 1/1950 byl pan Z. Husička sice i uveden jako jeho konstruktér, jeho skutečným konstruktérem a výrobcem byl Josef Pfeffer.
Motor měl vrtání 8 mm, zdvih 12 mm, sání řízené pístem, přední víko s kluzným ložiskem klikové hřídele bylo našroubováno do odlitku klikové skříně a motor se do modelu upevňoval za 3 zadní patky. Několik prvních kusů motorů MD-0,6 mělo klikovou skříň odlitou z magnéziové slitiny tmavošedé barvy a hlavu válce z elektronu, pozdější sériové kusy z let 1949 – 1950 měly karter odlitý z hliníkové slitiny a hlavu válce soustruženou z duralu. Byl to motor velice zdařilý a mezi tehdejšími našimi modeláři velice oblíbený.
Jako zajímavost uvádím, že v 90. letech vyráběla firma MP-JET z Českých Budějovic velmi pěkné repliky motoru MD-0,6, vyrobeny byly postupně 2 limitované série po 500 kusech.
Další motory s obsahem 0,6 cm3 vyráběl pan Pfeffer až v 60. letech minulého století, všechny již se svoji „výrobní značkou“ PFEFFER 0,6.
Jedním z nich byl motor PFEFFER 0,6 EXPERIMENTAL, který Josef Pfeffer vyrobil někdy v roce 1966.
Tento motor měl hranatý žebrovaný plášť a hlavu válce (typický znak pozdějších známých „nulašetek“…), kliková skříň byla vyfrézována z jednoho kusu duralu i s předním ložiskem klikové hřídele a s bočními upevňovacími patkami, odnímatelné bylo tentokráte zadní víko, které bylo rovněž vyfrézované z duralu a ke klikové skříni bylo přišroubováno jen dvěmi šroubky umístěnými diagonálně. Frézovaná duralová hlava válce byla také přišroubována jen dvěmi šroubky umístěnými diagonálně. Sání bylo řízeno rotačním šoupátkem umístěným v zadním víku, výfukový otvor byl jen jeden a byl opatřen malým duralovým tlumičem. Vrtání a zdvih měl 9 mm. Tento motor vyrobil pouze jeden, neboť jej moc neuspokojil a navíc byl výrobně velmi náročný.
Další motor o obsahu 0,6 cm3 vyrobil J. Pfeffer rovněž v roce 1966 a můžeme jej proto označit jako PFEFFER 0,6 – 1966.
Tento motor měl úplně odlišnou koncepci, neboť měl sání řízené klikovou hřídelí. Žebrovaný plášť válce a hlava motoru byly sice „kulaté“, ale jinak již měl jeden z typických znaků všech pozdějších legendárních „nulašestek“ a to upevňovací přírubu trojúhelníkového tvaru s otvory pro 3 šrouby, která byla součástí odlitku klikové skříně. Odnímatelné přední víko bylo přišroubováno dvěmi šroubky umístěnými diagonálně. Vrtání a zdvih bylo osvědčených 8/12 mm. Motor rovněž sériově nevyráběl, neboť se prý špatně startoval, zhotovil jen několik zkušebních kusů.
Od roku 1969 začal Josef Pfeffer vyrábět jeho dodnes nejznámější motory PFEFFER 0,6 s „hranatým“ žebrovaným pláštěm válce a hlavou. Na základě zkušeností s předchozími typy navrhnul a vyrobil spolehlivý motor se snadným startováním, u kterého se vrátil k osvědčenému sání řízenému pístem a křížovému (T) vyplachování se dvěma bočními výfukovými otvory.
Kliková skříň tohoto motoru byla odlita z hliníkové slitiny, vcelku s upevňovací přírubou trojúhelníkového tvaru umístěnou vzadu, odnímatelné přední víko bylo přišroubováno 4 krátkými šroubky M2, „hranatý“ žebrovaný chladicí plášť válce a žebrovaná hlava motoru typického čtvercového tvaru byly vyfrézováné z duralu a byly přišroubovány ke karteru čtyřmi dlouhými šroubky M2. Vrtání a zdvih bylo vždy 8/12 mm. Tyto motory typu PFEFFER 0,6 byly postupně vyráběny v malých sériích s různými drobnými změnami až do roku 1996.
Motoru PFEFFER 0,6 s „hranatou hlavou“ existují 4 základní typy, které se odlišují hlavně tvarem odlitku klikové skříně v partii výfukových otvorů. V americké knize M. Clanforda : „A pictorial A to Z of vintage and classic model airplane engines“ byly tyto jednotlivé typy (modifikace) označeny jako MK-I až MK-IV. Toto označení se vžilo mezi sběrateli motorů po celém světě, proto jej budeme pro přehlednost používat nadále i my, i když výrobce jednotlivé typy nijak číselně nerozlišoval.
První typ motoru PFEFFER 0,6 MK-I vyráběný od roku 1969 měl odlitek klikové skříně se dvěma čtvercovými otvory výfuků, bez tlumičů. Sací nátrubek karburátoru směřoval vzadu kolmo (vodorovně) do klikové skříně. První kusy tohoto typu byly dodávány bez jakýchkoliv barevných eloxů, pozdější kusy měly barevně eloxovanou hlavu, unášeč a kužel vrtule, barvy byly různé, známé jsou například modré, červené, žluté, purpurové a černé.
Další typ PFEFFER 0,6 MK-II měl stejný odlitek klikové skříně jako typ MK-I, ale měl již dva tlumiče výfuků vysoustružené z duralu, které byly k výfukovým otvorům na klikové skříni přilepeny lepidlem LOCTITE.
U typu PFEFFER 0,6 MK-III byl poprvé použit odlitek klikové skříně, který byl upraven v partii výfukových otvorů vytvořením dvou bočních nálitků, do kterých byly zepředu nalisovány malé tlumiče válcového tvaru, vysoustružené z duralu.
Motor PFEFFER 0,6 MK-III měl boční nálitky „půlkruhového“ tvaru a do nich byly nalisovány tlumiče o průměru 7,5 mm. Další úprava odlitku klikové skříně spočívala ve změně tvaru sacího nátrubku, který teď směřoval šikmo nahoru, aby se jehla karburátoru dostala nad tlumiče výfuku, které přesahují dozadu za motor.
Následoval typ PFEFFER 0,6 MK-IV, který patří k nejrozšířenějším typům tohoto motoru.
Typ MK-IV byl vyráběn postupně v několika verzích, které ale mají vždy shodný základní odlitek klikové skříně s „hranatým“ (lomeným) tvarem bočních nálitků pro tlumiče výfuků. Tlumiče výfuků ale mají průměr zmenšený na 6 mm. Jednotlivé verze typu MK-IV se odlišují provedením předního víka klikové skříně, tvarem žebrovaného pláště válce a hlavy motoru a pro lepší přehlednost si je označíme „lomítkem“ A, B a C.
Typ PFEFFER 0,6 MK-IV/A měl přední víko shodné s typy MK-I až MK-III, bez odlehčujícího zápichu na čele víka, ložisko klikové hřídele bylo kluzné.
Typ PFEFFER 0,6 MK-IV/B měl přední víko odlehčené zápichem na čele víka, ložisko klikové hřídele je kluzné.
Typ PFEFFER 0,6 MK-IV/C měl přední víko odlehčené zápichem jako typ MK-IV/B, ale žebrovaný plášť a hlava válce mají „zaoblené“ rohy, ložisko klikové hřídele je kluzné.
Některé typy (hlavně ale typ MK-IV) byly také vyráběny s klikovou hřídelí uloženou ve 2 kuličkových ložiskách – tyto typy se označovaly BB – přední víko válcového tvaru bylo u všech typů shodné, lišily se jen drobnými úpravami tvaru unášeče vrtule. Motory byly také dodávány s jednoduchým R/C karburátorem namísto standardního karburátoru – ty měly označení BB/RC. Tyto RC-karburátory se mohly montovat i na typy s kluzným ložiskem, ale výrobcem byly doporučovány speciálně jen pro verze BB s kuličkovými ložisky.
Všechny typy motorů MK-II až MK-IV (a i některé později vyrobené typy motorů MK-I) měly barevně eloxovanou hlavu válce, unášeč a kužel vrtule, barvy byly opět různé, například světle- a tmavomodrá, žlutá, červená, purpurová a černá.
Poslední typy MK-IV/C a IV/C-BB z 90. let měly již výhradně černý elox, ten byl na celém žebrovaném plášti válce a u některých úplně posledních kusů byl elox na zaoblených rozích odbroušen.
Z „klasické řady“ motorů 0,6 ccm Josefa Pfeffera poněkud vybočuje jeho zmenšená replika prvního detonačního motoru na světě, švýcarského motoru DYNO-I z roku 1941, kterou vyráběl jako typ PFEFFER DYNO-0,6.
V letech 1994 – 95 vyrobil tento motor v několika desítkách kusů, hlavně pro švédského obchodníka s motory pana Arne Hende, proto mají většinou na přední straně klikové skříně vyraženou značku A.H. 0,6. Motory měly většinou eloxovaný celý našroubovaný žebrovaný plášť válce, unášeč a kužel vrtule, barvy byly modrá, purpurová a černá. K replice DYNO 0,6 byl také na přání dodáván R/C karburátor.
Tak to je asi rámcový přehled motorů o obsahu 0,6 ccm vyráběných Josefem Pfefferem z Brna asi do roku 2000.
Vzhledem k tomu, že tyto motory často vyráběl i na individuální objednávky jednotlivců, tak autor článku nezaručuje kompletnost tohoto přehledu typů ani variant, protože mohou existovat (a určitě existují…) samozřejmě i motory v dalších různých detailech odlišné od výše popsaných základních typů!
Motory PFEFFER 0,6 vyráběné ing. Miloslavem Pokorným z Brna
Po smrti pana Josefa Pfeffera v roce 2000 pokračoval ještě ve výrobě motorů PFEFFER 0,6 (a některých dalších typů různých obsahů…) jeho dlouholetý přítel ing. Miloslav Pokorný z Brna, který s ním na výrobě motorů vždy úzce spolupracoval.
Ing. M. Pokorný označoval motory Pfeffer vlastní výroby stylizovaným „logem“ PMP což znamená : PFEFFER – MOTORY – POKORNÝ :
Ing. M. Pokorný vyráběl kromě „klasických hranatých“ motorů typu 0,6 MK-IV a replik motorů DYNO 0,6 později i svoje mírně upravené typy PMP 0,6 s „kulatou“ hlavou, takže vznikly „nulašestky“ různých verzí, s kluzným nebo „kuličkovým“ uložením klikové hřídele (PB znamenalo kluzné ložisko a BB kuličková ložiska), s různými nálitky karteru pro uchycení malých bočních tlumičů výfuků, s různými barvami eloxovaných dílů a různými karburátory :
Těchto velice zajímavých motorů vysoké kvality bylo od konce roku 2000 vyrobeno poměrně velké množství, ale na podzim roku 2011 ing. Miloslav Pokorný bohužel zemřel, takže jejich výroba také již skončila…
V Milevsku sepsal Jaromír Pipek.