Jak dál s modely Vosa na plzeňském Sylvánu ?
Zcela nenápadně se před deseti lety začínala rozvíjet tradice létání s modely Vosa na svahu. Cílem bylo obnovit a podpořit létání s monotypem jednoduchého volného kluzáku za podmínek, v jakých se s těmito modely v počátku padesátých let minulého století nejčastěji létalo. Modely určené ke stavbě ve školních kroužcích se tehdy prostě nejčastěji házely volně na svahu. Inspirací mi tenkrát byly i snahy bruntálských modelářů z poloviny 90. let létat s volnými historickými kluzáky na svahu v rámci tehdy nově vzniklého SAMu 78. Pravda je i taková, že jsme se prostě chtěli proběhnout za volným modelem na svahu, tak jako při našich modelářských začátcích a vyplnit zimní modelářskou letovou nudu. Trocha vzájemného „hecu“ a na světě byla akce, která se dožila 9 ročníků zimního létání a celkem jsme odlétali 54 jednotlivých závodů. K tomu musíme připočíst ještě skutečně prémiové létání v 8 ročnících „Vos na Vysočině“, kde je k dispozici excluzivní prostor pro létání v nádherné krajině. 8 ročníků představuje, při průměrné účasti dvacítky soutěžících a deseti letech v jednom závodě na Bouli, přibližně 1600 měřených letů v tomto prostoru !! Myslím, že Radek Čížek nás ze svého obláčku určitě s radostí sleduje…. Na našem setkávání se na Vysočině se ani v budoucnu nic nemění a ve spolupráci se členy LMK Chotěboř, bude tato akce KHMM s volnými Vosami, pokračovat i nadále….
Zcela jiná situace vznikla na plzeňském Sylvánu: vybudováním a zprovozněním přivaděče k severnímu obchvatu Plzně byl předělen prostor, kam naše modely přistávaly. Jiný, podobně vhodný, snadno přístupný prostor, k jehož použití máme navíc souhlas majitele, v okolí Plzně prostě nenajdeme. Nezbytností v Plzni se tedy stává nutnost jednoduchého RC řízení modelu.
Jak to udělat, abychom zachovali původní charakter volného letu a původní charakter soutěže volných modelů. Jako hlavní organizátor akce jsem se rozhodl pokračovat za splnění následujících technických a ideových podmínek ze kterých budeme vycházet:
- stavba modelu bude povolena podle stávajících pravidel
- povoleno bude pouze řízení směrovkou
- řízení slouží spíše k zajištění korekce jinak volného letu a hlavně slouží k návratu a přistání ve vymezeném prostoru
Pokusím se zdůvodnit výše uvedené body:
Stavebně musí model splňovat veškerá stavební pravidla KHMM. Není tedy možné používat Vosy stavěné z balsy a podobně, jak je tomu třeba ve Svazu modelářů. Zároveň to je garancí toho, že je možné s drobnými úpravami použít stávající modely. Řízení pouze směrovkou má za cíl zajistit, aby i řízený let se co nejvíce podobal letu volnému. Nechci na startu připustit, aby se soutěž svahových Vos podobala soutěži RC házedel. Zklidnit model po odhozu pouze směrovkou je mnohem složitější a razantní výhoz není prakticky možný. Kdo zná svah na Sylvánu ví, že většinou fouká vítr podél svahu, tedy svah nenese, neb potřebný jižní vítr v zimě prakticky, za padesátku soutěží, foukal asi jednou a tak směrovka bude sloužit pouze jako pojistka toho, aby model nezalétl v údolí nad silnici a aby přistál ve vymezeném prostoru pod svahem, kde nijak neohrozí dopravu na přivaděči. Přistání na přivaděči, nebo za ním bude penalizováno nulou za celý let.
Jaké úpravy stávajících a nových modelů jsou povoleny k zajištění řízení směrovkou:
Obecně odpovídají stavebním pravidlům KHMM. Mohou být i velmi jednoduché. Vždy však musí být zachován původní tvar plochy jako celku. Oddělit směrovou plošku je možno kdekoliv ale tvar zůstává zachován. Způsob řešení si každý zhotoví dle svého přesvědčení a možností. Teoreticky je tedy i možné, že pohyblivá ploška bude celobalzová, ale musí doplnit původní tvar. Při zástavbě RC do hlavice typu SG je na staviteli, jak si poradí se zástavbou, ale je i možné, umístit servo na povrch hlavice. Záleží na citu, tvar hlavice musí zůstat zachován. U plochých hlavic modelu je povolena prakticky jakákoliv varianta umístění RC. Podmínkou je, že při pohledu z boku, je nutno zachovat obrys hlavice. Je možno v nejjednodušším případě vše potřebné nalepit z boku na suchý zip na hlavici stávajícího modelu. Dále je možno hlavici jakkoliv provrtat a vyřezat otvory pro přijímač, malou baterii a servo. Ani to nemusí být nijak zakryto. Vše lze samozřejmě uschovat i dovnitř ploché hlavice, zhotovené z tenké překližky a 9 mm silné balsy, lípy a podobně. Obrys zůstane zachován, tloušťka celku vychází asi o pouhé 2 mm větší, než hlavice na originálním výkresu, kde většinou byla z prkénka 8-9 mm. Ani v historii nebyly všechny Vosy tloušťkou hlavice shodné. Takovou úpravu můžete vidět na následujících snímcích….
Jaká budou pravidla pro soutěžní létání 10. ročníku Vos na Sylvánu ?? Obecně se dá říci, že budou co nejjednodušší. Vše se bude co nejvíce podobat volnému letu. Na svahu nikdy nefouká od jihu. Tím můžeme prakticky vyloučit svahový efekt létání.
- let začíná odhozením modelu na místě startu. Při chybném startu (např silný boční vítr), kdy let trvá méně než 5 sekund, je možná jedna oprava. Opravu hlásí časoměřič.
- Model postupně slétává svah za korekce směrovkou. Přistává se pod svahem, buď na patě svahu, nebo na rovině v poli, případně kdekoliv jinde, třeba v šípkových keřích.
- Model se však nesmí dostat nad přivaděč, případně ho přelétnout a přistát za ním. Takový let je hodnocen nekompromisně nulou za celý let.
- Pokud má model řízenou i výškovku, musí být tato zablokována a servo odpojeno – nefunkční. S tím by neměl být problém, neb řada Vos měla již úpravu pro RC a létaly volně bez řízení.
- Vše ostatní zůstane zachováno podle stávajících stavebních pravidel.
- Předpokládám, že jako organizátor snížím počet soutěžních dnů seriálu na pět. Jedna soutěž by se létala v prosinci a další čtyři v lednu a únoru. Stejně jako dosud budou termíny trvale platné, nebudeme nic překládat, nebo rušit ani při nepřízni počasí.
Je předpoklad, že soutěž bude trvat o něco déle, neb řízeně budou modely asi dosahovat časově delších letů. První zkušenosti nám ukážou, zda zachováme šest hodů v soutěžní den, nebo jestli jich bude třeba jen 5. Na druhou stranu: měly by odpadnout dlouhé návraty na startoviště, případně lovení modelů v šípkových keřích… Přiměřená fyzická námaha z cest do údolí a návratu s modelem však zůstane zachována stejně, jako u volného létání na svahu.
V průběhu letošního jara bych představil několik možných úprav v samostatných článcích. První úpravu své Vosy nám představí „matador“ vosích soutěží František Beránek z Klatov. Můžeme se na něho těšit v nejbližší době.
Věřím že se i v době budoucí budeme na svahu v Plzni sekávat téměř ve stejném počtu soutěžících jako dosud. Koneckonců rádio má asi každý z nás, kteří létáme dosud volně….. Těším se tedy na první setkání s přezbrojenou technikou v prosinci letošního roku na jubilejním 10. ročníku soutěže.
Vosařům ZDAR !!! Karel Slupský – více důchodce než pracující
Plzeň 29.3.2023