Vosy na Sylvánu 10. ročník – famózní začátek nové historie soutěže.
Nerad používám slova typu famózní a podobné nadnesené výrazy. Po dnešním prvním kole nové tradice slétávání Sylvánu však nemohu jinak. Očekával jsem, že se nás na svahu sejde pět až šest účastníků, zvláště za stávajícího počasí. V Plzni přecházela teplá fronta s větrem 6 – 10 m/sec. Sníh mizel před očima. Jaké bylo moje překvapení, když se na nástupu sešlo 19 soutěžících s Vosami upravenými pro řízení směrovkou!!! Takovou odezvu jsem skutečně neočekával. Je vidět, že návrat k jednoduchosti řízení asi vyhovuje více lidem. Zkrátka, měl jsem jako organizátor akce velkou radost. Proto ty nadnesené výrazy…..
Po nezbytném nástupu a společném fotu jsme se přesunuli na hranu svahu tak, abychom mohli mít pod kontrolou celý prostor svahu a také pole pod ním. Letová instrukce byla jasná: řídíme tak, abychom nepřelétli silnici. Přelétnutí je nula za celý let. Jinak si může každý létat jak umí v daných podmínkách. Letový prostor je dobře vidět při pohledu do údolí na tomto snímku.
Ve dnešní soutěži jsme i přes silný vítr létali z větší výšky svahu, než při soutěžích s volnými modely. Ukázalo se, že řízená směrovka k ovládání stačí, modely lze navést k přistání pod svahem, nebo na svah, zcela bez problémů. Koneckonců, my starší si ještě pamatujeme, kdy „jednokanály“ na soutěžích na svahu, v šedesátých letech, přistávaly do vymezeného prostoru pod svah. Na Sylvánu však nikdy nefouká proti svahu a tak je skoro vždy let „bojem volného modelu“ s větrem různých směrů. Časoměřičem byl dnes Petr Flídr, vypomohl Per Hrubý. Zapisovatelkou byla Vlasta Loukotová, která nestihla přezbrojit a tak nám velmi pomohla. Na startu bylo často vidět údiv a napětí….
Všichni jsme byli překvapeni, jak modely mohou v daných podmínkách letět. Žádný model neskončil neopravitelnou havárií. Smolný den si dnes ale vybral Ivan Kocián: hned v prvním letu se nechal unést příliš nad šípkové keře a tam zakončil svůj let. K modelu se lze dostat jen s pilou, tak dnes, bohužel, nedolétal. Pojďme se ale podívat na několik pěkných záběrů…
Svůj model právě odhodil tradiční soutěžící pan Jaroslav Cibulka z Klatov. Pro vosí soutěže je dokonale vybaven. Na druhém snímku je jeho velmi pohodlný a pro model i modeláře velmi bezpečný „návratový a vyprošťovací systém“.
Jak všechno dnes dopadlo??? Výsledky tradičně zpracoval Ing. Radek Loukota.
Z přehledu vyplývá, že vítěz dnešního kola, Pavel Chodora, se stal zároveň držitelem nejdelšího letu. Za vítězství v kole obdržel cenu věnovanou firmou Hiesbök. Všichni účastníci potom obdrželi kapesní kalendářík s motivem sletu z Vysočiny. Nezbývá, než závěrem poděkovat všem účastníkům za účast ve zvláště nepříznivém počasí a také časoměřičům a Vlastě Loukotové za výdrž v chladu a větru. Mě osobně potěšilo vyjádření několika soutěžících jaká je to pěkná a napínavá soutěž. Pro sebe si říkám: tak to jsem zase vymyslel blbost…. Pokud ale lidi baví, tak nám to asi chybí !!!
Tak vzhůru k přípravě druhého kola.
Sejdeme se zase pod rozhlednou již v roce 2024 a to 7. ledna ve 13.30 hodin.
Všem vosařům přeji pěkné a klidné Vánoce, od Ježíška lehkou a malou RC výbavu do Vosy hlavně těm, kteří ještě nepřestavěli. Klid, pohodu a hlavně zdraví v roce 2024.
Karel Slupský
Fotogalerii naleznete ZDE.
Psáno v Plzni 10.12.2023