Detonační motory NV-21, START a JUNIOR.
Motory byly vyráběny od roku 1950 (NV-21). Z našeho pohledu, tedy již spadající do kategorie RETRO.
Technické podklady těchto motorů jsem čerpal převážně z knihy „Modelářské motory“ od pana Jiřího Kaliny. Dále pak z vlastních zkušeností.
Tuto knihu jsem vlastnil již jako šestnáctiletý kluk a bylo to pro mě něco neuvěřitelného… No, a před deseti lety jsem na setkání sběratelů historických motorů, tehdy ještě v Praze na Zličíně, obdržel tuto knihu od Jirky Kaliny, a to dokonce s věnováním autora. Na což jsem patřičně hrdý!
Ale proč to vlastně všechno píši?
V průběhu podzimu loňského roku jsem byl dát separovaný odpad do našeho sběrného dvora. Na místě s označením „Barevné kovy“ jsem spatřil dřevěnou krabici s díly modelářských motorů, možná snad i motorů jako takových. Srdce moje zaplesalo a oslovil jsem s dotazem správce. Odpověď byl opravdu kladná: „no dejte mi na pivo a je to Vaše“. Tedy jsem na pivo opravdu dal, a na oplátku jsem si pro mě poklad odvezl domů.
Časem následovalo patřičné roztřídění, proměření a ve finále kompletní repase dílů, jenž bylo možné použít, pokud to takto mohu nazvat. Začal jsem s motory NV-21.
Motor NV-21, konstruktéra VL. Hrušky vznikl v rove 1950. Jedná se o vzduchem chlazený spalovací motor o objemu 2,1 ccm. Vrtání/zdvih je 13/16 mm, sání je řízeno pístem, vyplachování je křížové.
Z již zmíněné dřevěné krabice se mi povedlo repasovat několik následujících motorů, včetně několika zajímavostí. Více napoví následující obrázky:
Značně rozvinutá sériová výroba motoru NV-21 pomohla k rozšíření motorových modelů v kroužcích mládeže a ve Svazarmu (Svaz pro spolupráci s armádou). V roce 1955 vznikl motor START 1,8, který měl nahradit motory NV-21. Prototyp tohoto motoru vznikl již v podniku MVVS a původní objem (1,5 ccm) byl z výrobních důvodů zvětšen na 1,8 ccm.
START 1,8. Jedná se o vzduchem chlazený spalovací motor. Sání je řízeno klikovým hřídelem a motor má taktéž křížové vyplachování. Vrtání / zdvih je shodně13 mm.
Povedlo se mi repasovat tyto motory:
Posledním motorem, o které se zmíním je motor JUNIOR 2.
Vyráběn byl od roku 1957 a byla to vlastně „robustnější“ verze motoru START 1,8. Sání bylo opětně řízeno klikovou hřídelí, difuzor karburátoru tentokrát směřoval směrem dolů. Ostatní technická specifika byla převzata z motoru START. Pouze zdvih motoru byl 15 mm.
Podařilo se mi dát dohromady jeden kus, tentokrát ve „zlatém“ provedení (motory byly vyráběny v modrém, nebo zlatém eloxu).
Co říci závěrem?
Strávil jsem touto krásnou prací spoustu času. Nicméně jsem se naučil i jiným „fíglům“, jak dostat motor na „vyhození“ do stavu alespoň prezentace motoru do vitrýny… A jsem tomu rád.
V Berouně 3.3.2024 sepsal Ladislav Kulhavý