Detonační NV – 21 Propulsor
Asi před dvěma lety jsem získal do sbírky něco, co připomínalo lodní motor. Byl to takový „polomotor“, protože byl bez motoru… Moc jsem tomu nevěnoval pozornost a odložil jsem vše do „šuplete“ na někdy… To „někdy“ se začalo odehrávat v průběhu února 2024, kdy jsem získal svázané časopisy Leteckého Modeláře ze šedesátých let. Po večerech jsem je pomalu pročítal a v čísle 9/1956 byl na zadní stránce obrázek lodního motoru, který připomínal to, co jsem odložil do „šuplete“. Ihned jsem se šel podívat a opravdu to byl ON.

LM 9/1956
Bylo zde také napsáno, že motor zkonstruoval pan V. Parýzek z Vodňan v n.p. Motor v Českých Budějovicích. Podrobnější popis prý bude ještě na stránkách LM otištěn. Tomu se tak stalo v čísle 1/1957.

LM 1/1957
Tím se mi dostala do ruky spousta informací, abych mohl dokončit ten můj „polomotor“ do stavu motoru ve sbírce. Nejdříve jsem ze svých zásob použil funkční motor NV-21 a upravil jsem ho dle výkresu.
Jako první jsem zhotovil setrvačník a díly palivové soustavy. Nebudu vše podrobně popisovat. Vše náležitě přiblíží následující fotografie:

Rozebraný „polomotor“.
Zhotovil jsem nový čep zadního unašeče a svrtal jsem klikovou hřídel, aby do ní pasoval zmíněný čep.

Nový unášecí čep.

Přípravek na vyvrtání ojničního čepu klikového hřídele.

Připraveno na sestavení.

Detail převodu ozubenými koly.

Připravený „skoro motor“.

Palivová nádrž motoru.
Motor jsem přivezl ukázat na náš Neletový slet do Dražic.
Tak mám ve sbírce „kousek“ o kterém Jiří Linka prohlásil, že je to druhý Propulsor o kterém v ČR ví…
Můj předchozí článek o motorech NV – 21 naleznete ZDE.
Ladislav Kulhavý, Beroun 2.6.2024