První Mistrovství světa v historických modelech v Maďarsku.
V letošním roce uspořádali maďarští modeláři první mistrovství světa historických modelů na letišti Jakabszállás ve dnech 23.6 – 26.6 2024.
Z našeho klubu KHMM jsme se zúčastnili tři. Petr Hrubý, Miroslav Vaněk a Petr Knob. Soutěžíme v kategoriích, ve kterých létáme s modely, jenž splňují pravidla KHMM. Příjezd na místo konání se řešil individuálně už 22.6. Poměrně početná česká skupina byla tvořena ještě kolegy ze SAM 78 a SAM 95. Počasí bylo nejdříve velice větrné a s bouřkami. Vítr i bouřky se postupně zklidňovaly a poslední den byl ukázkový – klid a hlavně vedro a vlhko jako v prádelně.
Pro soutěžící byly připraveny krásné sady pohárů, jenž skončily většinou v českém týmu.
První letový den začal kategoriemi OTMR A a NMR. Já jsem dost sázel na svého Interceptora s OR.19FRV. Nakonec to na bednu nebylo, ale bramborová medaile stála za to. Thomas Ryan z USA přivezl s sebou pro čtvrtá místa v kategoriích, jenž se létají i v Americe, ceny útěchy a tak jsem se já stal majitelem krásného motoru Simplex Hornet ,19 replika benzinového motoru z roku 1981.
Poté následovala kategorie NMR. Tady já létám s modelem Playboy Senior se žhavícím motorem KB Torpedo.45. Do finálového rozletu jsem se dostal jen já a Slávek Štorek ze SAM 78. Jeho žhavící Mc Coy.60 vyvezl KL 61 do větší výšky a Slávek vyhrál. Třetí skončil Míra Vaněk se svým modelem Saiplane.
Celkově byl první letový den pro českou výpravu velice úspěšný.
Další letový den pro nás ve znamení OTMR B a OTMR C. V ,,B“ byl první Slávek Štorek, druhý Petr Hrubý se svým legendárním Pelikánem, jenž je obtěžkán hodně lepidlem a létá stále skvěle. Třetí byl Míra Vaněk.
V C-éčkách vyhrál Mirek Vaněk, druhý Sláva Štorek a třetí Petr Hrubý.
Na mne zbyla bramborová medaile a opět motor. Je jím OK Super.60 z roku 1949 se zlatou hlavou. To už si hoši dělali legraci, že jsem si přijel jen pro motory za čtvrtá místa.
Ještě si dovolím poznámku. V předešlý den v kategorii NMR těžce havaroval Petr Hrubý se svým Playbojem a toho dokázal opravit a následný den perfektně zalítat.
Následující den se létala pro nás zajímavá kategorie NMR 2,5, do které byl z nás přihlášen jen Petr Hrubý, ale neodlétal ji.
Předposlední den bylo volno – domluveno to bylo v den první kvůli špatné předpovědi počasí. To se ale nesplnilo a většina soutěžících odpočívala po předešlé bujaré noci – hlavně maďarští soutěžící.
Poslední letový den se létalo pro nás velice zajímavé Texaco Classic. Počasí bylo přímo ukázkové. Veliké teplo a téměř bez větru. Tady musím vydzvihnout úsilí Petra Hrubého a jeho Miss Delaware s motorem Brown Junior. Petr všem ukázal, že i s takovýmhle autobusem lze létat vysoko a dlouho. Skončil na krásném 5. místě.
Já se svým 20-tiletým Bomberem jsem ani jedním startem nedokázal najít ani ždiblíček termiky. Vyneslo mi to 6. místo a Míra Vaněk s Trentonem skončil na 8. místě.
Celkově hodnotím první mistrovství světa pozitivně, i když i zde se objevily nedostatky v podobě neuznání roku vzniku motoru a vyloučení ze soutěže. Na druhé straně ten stejný typ motoru po upozornění byl s vysvětlením, že je to v pořádku, v soutěži ponechán. I zde bylo vidět dvojí metr na soutěžící z různých zemí. A toto by se stávat nemělo!
V Jakabszalláši prožil a sepsal
Petr Knob 1.7.2024
Kompletní fotogalerie od Petra Hrubého naleznete na následujících odkazech: