Návrat k starým dobrým motorům na CO2.
Předloni po sezóně závodů jsem uklízel modely do dílny za asistence stále neunavujícího vnoučka Vojty. Těch otázek co je tamto a tohle, najednou přišla otázka co je to za ty letadla u stropu až na konci dílny. Přiznal jsem mu, že jsou to letadýlka, co jsme stavěli se strejdou Ríšou a jsou staré cca 40 – 30 let. Další otázka byla, a proč mají vrtuli. To jsou na motor? Musel jsem je sundat a bylo vymalováno.
Do té doby jezdil Vojta se mnou na závody a pouštěl nebo házel modely při startu. Moc ho mrzelo, že nemůže startovat menší modely se spalováky (COX a MP Jet 0,60). Doma točil se starým motorem COX a Jena 1, ale bez paliva. Nechtěl jsem, aby ho sekly, to by mi rodiče dali.
Tohle byla super alternativa. Motorky jsme dali do chodu a začali shánět bombičky. Z jakým úžasem jsme zjistili, že v našem malém kovo obchůdku mají krabičku bombiček (10 kusů) za 16 Kč. Dnes podražili na 20 Kč, tak laciné palivo je v dnešní době zázrak. 3 – 4 lety z bombičky, to je jeden let za cca 0,50 Kč. Okamžitě díky cviku ze starých motorů Vojta začal sám motorky startovat a celé vánoční svátky u nás vrčel motorek na CO2. Jen o to plnění se střídala celá rodina.
Po novém roce jsme postavili podle plánku (Outerzone) pana Fary Cikádu.
Následoval dle plánku ze stavebnice Tourist.
Trup je z depronu 3 mm jako byl originál, ale hranatý. Létali jsme co nám počasí dovolilo i s Mezkem ze stavebnice Styro kit.
Na konci prázdnin na MČR na Rané Vojta s Cikádou vyhrál mezi dospělími vloženou soutěž Třicetiminutovka. O to více ho to chytlo a přes zimu jsme postavili podle plánku od Graupnera Monzuna z depronu a dolnoplošníka Czech Mate od konstruktéra Johnsona a Belanky vše dle plánků z Outerzone.
Jako bonbonek potom ještě repliku vodníka na nejmenší motor od pana Gašparína.
A ještě se nám dostala anglická stavebnice hornoplošníka z polystyrénu.
Letos máme s čím létat. Ještě jsem musel přiznat můj závoďák PAP dle plánku Modelář. Je to takový tulák. Několikrát ulétl, ale zase se díky dobrým lidem vrátil.
Je to super motor pro začínající děti. Mohou to startovat a neublíží to. Dnes si to i sám plní. Létáme hlavně motory Modela CO2 a Gašparín 120. Je to i pro mne taková oddychovka a vzpomínka na mládí.
Všem doporučuji.
Petr Hrubý s Vojtou. 1.9.2024