A zase ty lyže …
V roce 2017 jsem napsal na naše klubové stránky KHMM první článek o létání historických modelů s lyžemi. Podrobně byla popsána výroba lyží včetně uchycení po sejmutí kol podvozku. Zvednutí špičky lyže cca 10 stupňů nahoru zajišťuje kulatá textilní gumička. Aretaci lyže ve správné poloze drží opředené rybářské lanko o síle 0,5 mm.
Loňský rok jsem dodělal a zalétal historický model VB – 550. Model konstruktérů J. Vyskočila a G. Buška z roku 1939 má rozpětí 1760 mm a váží 1800g. Pro pohon modelu jsem zvolil osvědčený motor SAITO FA-30 SH. Model VB-550 byl jediný, který nelétal na lyžích.
Poloha našeho modelářského letiště vždy zajišťovala ideální sněhové podmínky k létání. Letošní zima byla pravým opakem. Malý poprašek sněhu, který rychle roztál nebo silný déšť. Minulý týden napadlo trochu sněhu a ranní teploty se pohybovaly 8 – 10 stupňů pod nulou. Byla to zatím jediná možnost, jak model s lyžemi vyzkoušet. Zavolal jsem kamarádovi Láďovi Šabatovi, aby přijel s foťákem a vzhůru do oblak. Teplota -4 a východní vítr 3 m/s. Několik startů a rychle sbalit a jet se ohřát domů.
Model splnil moje očekávání s létáním na lyžích. Letové vlastnosti se nezměnily oproti létání s kolovým podvozkem. Je to už 7 historický model s kterým létám s lyžemi. Doufal jsem, že články o létání na lyžích přesvědčí naše členy klubu k zimnímu létání, ale opak je pravdou. Více mě potěšily konkrétní dotazy od jiných modelářů, které se týkaly létání s lyžemi.
Více napoví následující fotky z nedělního létání.
Rožmitál 16.2.2025
Ivan Hejra