Letná 56
Zase trochu z historie KHMM…
Někdy v roce 2010 jsem začal pomýšlet nad stavbou nějakého historického modelu z našich luhů a hájů. Dlouho jsem se nemohl pro žádný z modelů rozhodnout takovým způsobem, aby mne jeho stavba okamžitě oslovila a chytla za srdce. Až mě napomohla náhoda, když mne oslovil kolega z klubu AMG Mýto pan Honza Krejčíř, že prý bude stavět Letnou a zdali mne to také neláká, že to bude pěkné „poletovadlo“ a kdyby najednou létaly dvě…. A tak jsem začal pomalu studovat stavební výkres a dávat na jednu hromadu materiál pro stavbu. Nějak jsem se nemohl rozhodnout pro pohon. To, že to bude motor spalovací je jaksi jasné, ale jaký? Nejdříve jsem pošilhával po Ohlssonu.29, nebo.33. Případně jsem si řekl, že do modelu osadím repliku benzínového motoru Mars 4 od Ládi Davidoviče. Tedy jsem vyřezal z pěti milimetrové překližky motorovou přepážku trupu a… vše jsem odložil, že ještě popřemýšlím.
Pustil jsem se do ocasních ploch. Nejdříve směrovku a poté výškovku. Tato jsou kompletně zhotovena z balzových dílů, kormidla jsou zavěšena na polotovarech plastových pantů. O polotovarech píši záměrně, neboť ty moje závěsy neměly osičku. Ohnutý špendlík to vyřešil. Dalším stavebním krokem byla stavba křídla. To je stavěno v celku klasickým způsobem. Žebra jsou zhotovena ze 2 mm silné balzy, odtokovka je z balzových přířezů a náběžná lišta je smrková. Vše je stejné jako u originální konstrukce pana Brože. Mezitím Honza Krejčíř Letnou 56 zdárně dokončil a zalétal. Jeho model je osazen čtyřtaktním motorem ASP FS 30 o objemu 5 ccm. Nádherné „poletovadlo“ s příjemným kluzem a díky možnosti regulace otáček, tak vzniklo letadlo na odreagování a příjemnou relaxaci. Bylo na čase, abych i já tento projekt dokončil. Hezky se to řekne, ale uběhl další čas, než jsem se do toho pustil. V průběhu podzimu loňského roku jsem nalakoval a vybrousil křídlo a ocasní plochy a připravil je na potažení. Následně jsem nařezal balzové lišty 6×6 milimetru a pustil jsem se do stavby trupu. Opět žádná záludnost. Vše podle plánu. Nejpracnější bylo zhotovení překližkových dílů oken kabiny. Tak beru do ruky lupénkovou pilku, jehlové pilníky a smirkové plátno. Celkem se dařilo a na pracovní desce se pomalu rýsuje trup na Letnou 56. Ale… Nějak se mně nezdá.
Když jsem si nechával v copycentru vytisknout stavební plán, tak jsem dostal dvě kopie a byl jsem upozorněn, že ten jeden označený výkres je o „něco“ menší, že to byl pouze zkušební vzorek a, že mě ho dávají jen tak. Ano byl menší přesně o deset centimetrů! A co myslíte, že jsem udělal? Přesně tak! Protože jsem trup začal stavět po delší době než to předcházející, tak jsem se prostě spletl a šáhnul jsem po tom nesprávném výkresu. Raději ještě kontroluji křídlo a ocasní plochy. Zde je naštěstí vše v pořádku, Tak jsem tento trup rozšlapal, plán roztrhal a šel jsem si dát dvojku bílého na uklidnění. Týden práce je pryč.
Opět řežu balzové lišty a vyřezávám překližkové díly kabiny a trup se pomalu v průběhu Vánoc daří sestavit. V tuto chvíli se také rozhoduji pro použití čtyřtaktního motoru. Mám v šuplíku skoro nový OS MAX 26 (4,4 ccm).
Z hliníkových profilů vzniká motorové lože, instaluji plastovou nádrž a servo na ovládání plynu. Následně jsem osadil serva výškovky a směrovky a dokončil jsem lanovody. Zbývá zhotovit podvozek, Ten je naohýbám z ocelového drátu o průměru 3 mm. Následně jsou díly ovázány a důkladně a důsledně propájeny. Mechová kola mají průměr 90 milimetrů.
A opět: trup nalakovat, vybrousit a připravit na potažení. Na potažení modelu jsem vybral Solartex v barevné úpravě Antic. Letná je během několika večerů potažena a přežehlena.
Následně přemýšlím nad barevnou kombinací a rozhoduji se použít jako předlohu Honzovo model. Tedy pouze několik barevných doplňků. Honzovo model je červený, já jsem zvolil barvu modrou. Tak vše ohraničit, zakrýt a nastříkat.
Po vyschnutí jsou přechody olemovány bílou linkou ze samolepicí fólie. Písmenka jsou vyřezány na plotru z černé fólie a dostal jsem je od Honzy.
Dalším krokem jsem Letnou 56 stříknul lakem proti palivu a po jeho zaschnutí jsem model kompletně sesadil a osadil.
Dávám jej na váhu – 1280 gramů. Co říci závěrem: pohodová stavba a nebýt „lehkého“ klopýtnuti, tak by bylo vše bez problémů. Ale stejně jsem si to užíval a již se těším na létání s tímto historickým modelem LETNÁ 56.
Ladislav Kulhavý 12.1. 2012
Historikům třikrát zdar !!!