Jednoduchý přerušovač přívodu paliva pro historické motory
Při létání s historickými modely, ve kterých používáme i dobové motory nebo jejich repliky, jsme často postaveni před problém zastavení motoru ještě před spotřebováním paliva v nádrži modelu. U soutěžních kategorií typu OTMR je funkční přerušovač přívodu paliva nezbytností, pokud nepoužíváme v modelu motor s jiskřivou svíčkou.
Způsobů zastavení přívodu paliva je více a všechny principy byly dostatečně v minulosti popsány. Sám jsem v loňském roce používal ve svém Antaresu profesionálně vyrobenou „pípu“, která pocházela z japonských motorových časovačů. Fungovala spolehlivě jen poměrně krátkou dobu, dokud nedošlo vibracemi motoru K-16 k zásadním netěsnostem kovových dílů. Pípa přisávala vzduch a motor běžel nepravidelně. Princip „pípy“ jsem poté zaměnil za princip „škrcené hadice“. Na Antaresu mi funguje jako škrtící prvek hadička procházející napríč umělohmotné injekční stříkačky, kde píst provádí stlačení hadičky. Tento princip na modelu funguje dokonale, nedochází k žádnému přisávání vzduchu a tento způsob se ukázal mnohem spolehlivějším, než miniaturní kovová pípa.
Na svém novém modelu Coronet jsem princip „škrcení hadice“ ještě podstatně zjednodušil a odzkoušel, zatím pouze na zemi. Přerušovač funguje naprosto spolehlivě a výroba je neuvěřitelně jednoduchá, výrobní náklady nulové a potřebný čas asi 30 minut. Motor MVVS 2,5D/1958 zhasne prakticky okamžitě.
Celou výrobou a funkcí Vás provedu na celkem 5 komentovaných fotografiích:
Foto č.1 zachycuje „komponenty“ potřebné k výrobě: Modelářský špendlík s kuželovitou hlavičkou, silonovou matku M5 používanou jako spojovací díl při sestavování modelu, drát 0,8mm, šroub se zapuštěnou hlavou a měkkou silikonovou hadičku.
Foto č.2 zachycuje konečnou podobu odříznuté silonové matice. Závity jsou vybroušeny a kroužek je upraven k nasednutí na patici motoru.Je příčně provrtán a přes tento díl prochází šroub upeňující motor a zároveň jej fixuje. Hlavička modelářského špendlíku je provrtána, prochází přes ni drátěné táhlo, které je po zajištění retence vlepeno do kuželíku. Vše je zřejmé ze snímku.
Foto č.3 zachycuje upevněný motor a kroužek z plastové matice.
Foto č.4 zachycuje funkčně sestavený přerušovač v poloze „palivo protéká“. Hadička a drát táhla s kuželíkem procházejí vnitřkem kroužku, drát je uchycen v průchodce serva v kabině modelu.
Foto č.5 zachycuje přerušovač v poloze „hadice skřípnuta“, kuželík tahem serva zapadne do kroužku. Po zastavení motoru vracím servo zpět. Osobně mám tuto funkci na vysílači přiřazenu na páku plynu.
Výše uvedený přerušovač byl v jiných podobách určitě někde publikován. Mnou uvedený návod však vyniká jednoduchostí, rychlostí zhotovení, naprostou spolehlivostí a doslova nulovými náklady bez nároků na jakékoliv speciální náčiní.
Historikům 3x zdar !!!