Moje cesta k výrobě modelářských motorů
V roce 1956 jsem dostal svoji první stavebnici jednoduchého modelu letadla, ale nemohu si vzpomenout, jak se ten model jmenoval. Obsah stavebnice se skládal ze smrkové hlavice, 5 kusů nosníku, 1 ks pediku, několik žeber ze slabé dýhy a kousek gumy, potahový papír KABLO, lepidlo v prášku KASEÍN a návod na stavbu. Model jsem postavil za pomocí staršího kamaráda a dokonce létal. Později jsem ho, ale rozbil a tím moje modelařina skončila.
Poté jsem se přestěhoval s rodiči do města a zde jsem objevil modelářský klub, do kterého jsem se přihlásil. Bydlel jsem u fotbalového hřiště, kam chodila parta modelářů s upoutanými modely a zde mě zaujaly modelářské motory. Můj mladší kamarád našel na půdě upoutaný kluzák na vodu, který poháněl motor ATOM 1,8. Motor jsme se pokoušeli nahodit, ale marně (na benzín nebo HOFMANSKÉ KAPKY to nešlo) později jsme od modelářů získali lahvičku paliva a náhle to bylo velmi jednoduché a motor běžel. Mým prvním motorem byl START 1,8 za 180 Kč.
V modelářském klubu jsem postavil školní A2 a nalétal jsem si licenci, která byla podmínkou pro účast na závodech. Poté jsme s kamarádem pošilhávali po nějakém motoráku. Získali jsme plánek na MARSe kategorie C2. Za sbírku známek a štus rodokapsů jsem vyměnil za motor MVVS 2,5 D s červenou hlavou a unášečem. Model jsem postavil a zúčastňoval jsem se soutěží.
Tak uběhla léta plodné modelařiny, ve kterých jsem postavil řadu modelů A2 – C2 a neskutečné množství soutěží. Pak nastala pauza zapříčiněná vojenskou základní službou 1964 až 1966.
Po vojně jsem opět začal modelařit a to již se začalo s RC modely. V klubu jsme měly 2 ks vysílaček GAMA, které jsme si půjčovali. No byla to hrozná doba. Jeden z členů byl opravář televizorů a našel v AM Rádiu jednokanálový vysílač a přijímač a tak nám jej vyráběl, mi jsme si vyráběli jen krabici s ovladače. V pozdější době se mě podařilo sehnat proporcionální soupravu KRAFT 6. Stavěl jsem motoráky a hlavně RC V2. Modelařil jsem až do zániku SVAZARMU, kdy se u nás ve Dvoře Králové n.L. rozpadl modelářský klub, který patřil ve východočeském kraji mezi nejlepší.
Potom jsem modelařil jen pro svoji útěchu. K navrácení mě přivedli moji synové, hlavně ten starší. Motorů jsem měl dost ze staré éry a kamarádi modeláři mně věnovali staré motory a tím začala vznikat moje sbírka motorů, která již čítá kolem 100 ks různých motorů od roku 1932 až do současnosti. Nyní jsem v důchodu a mám dost času. Začal jsem opravovat a uvádět získané šroty do chodu.
Vzpomněl jsem si na kamaráda z modelářského klubu, který pracoval ve zdejší slévárně a dozvěděl jsem se od něj, že doma má malou soukromou slévárnu Al. Domluvili jsme se a on mě poradil jak zhotovit modely pro odlitky. Vyrobil jsem modely a on odlil první odlitky do jemného písku, vypadaly jako ty staré, které jsem dostal. A tím to začalo.
A tak jsem se pustil do vlastní výroby motorů, ale předtím jsem pracně sháněl plány a ty, které jsem nesehnal, musel jsem změřit, skreslit podle starého motoru a vytvořit jednotlivé výkresy a sestavy…
Začíná to odlitky…
Takto vypadá surový odlitek motoru ATOM čerstvě odříznutý z nálitku. Nyní se musí očistit od zbylého písku, který by vadil při obrábění. Odlitek se skládá z jedné části, vlastního karteru. Nejdříve se opracovává zadní strana odlitku a zároveň se předvrtá otvor pro klikový hřídel. Následuje zhotovení prostoru pro klikovku včetně zhotovení závitu a vystružení otvoru pro futro klik. hřídele. Otvor pro vložku pístu je zhotoven v přípravku pro příčné soustružení.
VYROBENÉ DÍLY MOTORU ATOM 1,8
Při výrobě jednotlivých dílů je nutné dodržovat postupy výroby a výběr materiálů jak je uvedeno v odborných návodech, (čerpám z plánů a knihy Mladý Konstruktér, kde jsou plány a návody na výrobu modelářských motorů). Nejhůř se shání materiál – jemnozrnná litina na výrobu vložek.
ČÁSTEČNĚ OPRACOVANÉ ODLITKY MOTORU NV 21.
Nejdříve se opracovává zadní strana odlitku a zároveň se předvrtá otvor pro klikový hřídel. Následuje zhotovení prostoru pro klikovku včetně zhotovení závitu a vystružení otvoru pro futro klik. hřídele. Otvor pro vložku pístu je zhotoven v přípravku pro příčné soustružení.
Takto vypadá surový odlitek motoru NV 21 čerstvě odříznutý z nálitku. Nyní se musí očistit od zbylého písku, který by vadil při obrábění. Odlitek se skládá ze dvou částí, vlastního karteru a horní nástavby.
VYROBENÉ DÍLY MOTORU NV 21
FINÁLNÍ VÝROBEK MOTORU NV 21 a ATOM 1,8
A takto vypadá hotový motorek NV 21. Předchází smontování a záběh – doladění. Pokud je motor v pořádku, znovu jej rozeberu, vymyju a nakonzervované díly opět smontuji. Celkový čas je cca 80 – 90 hodin (nejvíce času strávím lapováním).
Výroba starých modelářských motorků není žádná věda, a jak je psáno v Mladém konstruktérovi zvládne to každý zručný modelář.
Nikdo z dnešních modelářů už nepochopí, jak se dříve modelařilo. Každý modelář si nejprve musel opatřit popřípadě vyrobit nějaký ten motor a teprve potom se pustit do stavby modelu. Časově to trvalo nejméně 1 rok.
Ale zpět k výrobě motorů: pokud by měl někdo zájem a chtěl by se pustit do vlastní výroby některého níže uvedeného typu motoru sem ochoten pomoci radu či některý díl mu zhotovit.
ODLITKY DODÁM VČETNĚ VÝKRESOVÉ DOKUMENTACE.
Jedná se o tyto typy:
- ATOM
- NV 21
- KUBÍČEK 1
- BORA 51
Plány motorů bez odlitků:
- Detonační motor PALIČKA 0.5 cm3 MINI
- Boll Aero 18
U těchto dvou motorů nejsou potřeba odlitky – výroba z plných materiálů.
JE TO NÁDHERNÝ POCIT SI VYROBYT SVŮJ VLASTNÍ MOTOR!
Veškeré info poskytnu na: mob. +420 725 668 528 , oldrich.palafman@tiscali.cz