Bolešiny 9.6.2012
Jednou ročně se na modelářském letišti v Bolešinech u Klatov koná „Slet přátel historických leteckých modelů“. Pořadatelem je LMK Bolešiny. Velmi aktivní klub vlastní nádherné modelářské letiště včetně kompletního zázemí. Již v minulých letech se akce tradičně účastnili historici z Plzně. V letošním roce však oficiální pozvánku obdržel náš KHMM a akce byla zařazena do našeho kalendáře. Za náš klub se akce účastnili: Kulhavý, Veinfurt, Hejra, Hyben, Kohout a Slupský. Přibližně stejný počet aktivně létajících doplnili místní modeláři.
Na pečlivě připraveném, téměř golfovém trávníku letiště, se dvěma vzletovými dráhami, jsme se okolo 10. hodiny přivítali se členy klubu a nestorem historických leteckých modelářů na Klatovsku, panem Ladislavem Davidovičem, modelářem a výrobcem výborných replik historických modelářských motorů.
Z vystavených modelů je, oproti předchozím ročníkům, vidět trend příklonu účastníků k používání originálních historických motorů, nebo jejich replik. Ač nebyla pořadateli účast modelů nijak omezena, zahlédl jsem pouze dva modely poháněné elektromotorem a to je obrovský posun proti předchozím ročníkům setkání. „Nehistorickými“ spalovacími motory byly vlastně pouze nejmenší MP JETy 0.6, jeden čtyřtaktní motor a detonační 6,5 PAW Ivana Hejry, upravený pro Texaco. Z historických motorů, které si vybavuji, byly zastoupeny například: Letná 6,3 – 2x, Ipro Ikar – 2x, Anderson Spitfire – 2x, Super Cyclone -1x, BE-4 – 1x, MVVS 2,5D/1958 – 1x, Bullet .29 – 1x, AlKo 7,5 1x, Letmo 2,5 – 1x, Anderson Spitzy 0,45 G – 1x a pravděpodobně ještě nějaký další. Jistě pěkná přehlídka motorů na tak malou regionální akci místního klubu. Mnohé věhlasné akce klubů SAM se podobným souborem zdaleka nemohou pochlubit.
Předpověď počasí se naštěstí nevyplnila a tak jsme si všichni po celý den užívali přívětivosti místního letiště k pilnému seřizování motorů a modelů. I za poměrně silného větru vzlétly prakticky všechny modely. K nejpilnějším tradičně patřil Jirka Veinfurt, Láďa Kulhavý, Pepa Ježek, kteří měli nejmenší prostoje. Láďa Kulhavý a já, jsme se soustředili na měřený tréning kategorie OTMR B a trénovali jsme hlavně fázi optimálního ukončení motorového letu a přechod do kluzu.
Atmosféru setkání si můžete přiblížit na několika následujících fotografiích.
K dispozici jsou i další zajímavé fotky z této akce: http://ohlsson.rajce.net/Bolesiny2
Jménem našeho klubu děkuji všem členům LMK Bolešiny za pozvání na tuto akci a děkuji jim touto cestou za množství práce, kterou museli odvést při přípravě letiště, organizaci a zajištění občerstvení. Rádi se k Vám budeme vracet i v budoucnu !!