Motory se značkou LD.
Za těmito dvěma písmeny se skrývá konstruktér a výrobce modelářských motorů, pan Ladislav Davidovič.
Mnozí členové našeho spolku mají ve svých modelech či sbírkách repliky historických motorů, vyrobených právě panem Davidovičem. Jsou to pěkně vyrobené motory, které jistě těší své majitele. Domnívám se, že ještě zajímavější jsou ty motory, které nejen vyrobil, ale i zkonstruoval.
Prvním takovým byl „ Pětikubík“ v roce 1954.
Ten ale díky špatně navrženému časování neběhal. Ani dílenské zpracování není na té úrovni, jako jeho pozdější práce.
Dalším, již po všech stránkách dokonalejším, motorem byla „Osmička“ z roku 1962. Vzorem byl motor VECO 35, zapůjčený dnes již zesnulým panem Jaromírem Jindřichem z Domažlic. Pan Davidovič usoudil, že jako amatér nemá šanci dosáhnout stejného výkonu ze stejného objemu, a tak motor zvětšil na 8,2ccm (23/20mm). Byly vyrobeny 2ks.
Nejprve pro upoutanou maketu Tipsy Niper a později i mistrovskou maketu SE 5.
V osmdesátých letech pak tento motor, doplněný o vlastní plastový karburátor „Perry“, poháněl i RC maketu Blacburn.
Třetí konstrukcí pak byla „Šestka“ z roku 1963. Ta byla vyrobena pro upoutané akrobatické modely.
O rok později vznikl další motor pro akrobaty, tentokrát již o objemu 7,5ccm. Na tomto motoru se poprvé objevují iniciály tvůrce. Tedy ono: LD. I tento motor dostal po čase RC karburátor „Perry“ a posloužil k pohonu radiáků.
V letech 1979-1980 pak vznikla opravdová rarita.
Plastová „Dvaapůle“ (15/14mm) v provedení detoňák i žhavík. Ideou tvůrce byl levný, spolehlivý, spotřební motor pro začátečníky a rekreační modeláře. Z plastu (polyamid plněný sklem) byla vyrobena kliková skříň s nalisovaným ložiskem ojnice a zadní víko. Případně i tlumič a RC karburátor. Vzhledem k době vzniku nemůže překvapit, že k výrobě nedošlo.
A tak je tento motor jen zajímavou ozdobou sbírek.
Začátkem osmdesátých let se pan Davidovič pustil do výroby čtyřtaktů, neboť takové motory byly ve východním bloku nedostupné, ale i finančně náročné. Prvním byl v roce 1982 boxer 2x10ccm. Motor běhal, ale nebyl osazen v modelu. Později jej tvůrce vyměnil za RC soupravu…
Velkou lahůdkou, a to doslova, je pak čtyřtaktní „Dváca“ z roku 1984. Vyroben byl jen jediný kus, který poháněl RC maketu CHAI 19.
V roce 1985 přišla na svět detonační šestihranná „Nulašestka“, jejímž zmenšováním vznikla rodinka pěti motůrků.
0,6 ccm v/z 9/9 mm
0,17 ccm 6/6 mm
0,1 ccm 5/5 mm
0,05 ccm 4/4 mm
0,033 ccm 3,5/3,5 mm
Celou řadu, porovnání největšího s nejmenším a rozměry nejmenšího kousku vidíte na fotografiích.
Později se pan Davidovič věnoval především výrobě replik starých motorů a další autorský motor přišel na svět až v roce 2017. Byla jím detonační „ Pětka“.
Doufám, že nebyla poslední autorskou prací konstruktéra a tvůrce.
V září 2018 sepsal Petr Flídr.