10. Jubilejní Slet v AMG Mýto
Jak ten čas letí, vážení… Onehdá jsem napsal, vypůjčiv si tuto hlášku z rozhlasu, před dávnými lety… (ale ono to opravdu letí). Pokud se trochu ohlédnu zpět, tak první „historická“ akce byla na letišti AMG Mýto v srpnu roku 2009… Myslím tímto opravdové historické modely stavěné dle již jasných pravidel ve správné velikosti a se správným druhem pohonu. První dva ročníky této akce byly pořádány ve spolupráci AMG Mýto s klubem SAM 122. Nicméně v roce 2011 došlo k založení KHMM, oprostili jsme se od hnutí SAM a od té doby pokračujeme v pořádání sletů ve spolupráci s AMG Mýto na mém domovském letišti dále.
Co říci úvodem?
V rámci online přihlášení účastníků bylo do uzávěrky přihlášek registrováno 35 (ano, čtete dobře) pilotů a více jak padesátka historických modelů dle stavebních pravidel KHMM. Pravda, někdo nepřijel, ale zase přijeli ti, kteří nebyli přihlášeni, tedy vše zůstalo na počtu 35 přihlášených účastníků a více jak padesátka historických modelů. Nejvyšší počet v dosavadní klubové historii…
Ale postupně: Příprava takovéto akce nezačíná měsíc předem, ani tři měsíce předem, nýbrž v podstatě předešlým končícím ročníkem. A zase: Vše vymyslet, domyslet a doladit… Rozhodl jsem se, že opět poprosím hastrmana ze Štěpánského rybníka pod letištěm o pomoc. Nakonec si takto rozumíme již několik let. Jó, jalovcová je jalovcová! Tedy mám přislíbené letové počasí, byť trochu větrné… Uvidíme. Ale byl teprve leden…
Přemýšlím nad pozvánkou, pamětními listy a diplomy pro tento nadcházející slet. Chtělo by to něco nového… Nesměle oslovuji přítelkyni z FB paní Ivu Hoňkovou, malířku, grafičku a ilustrátorku s nesmělou žádostí o spolupráci při návrhu a realizaci… Následuje jedna jediná Ivy odpověď a se slovy: „Jdu do toho“. Začíná se rýsovat naše další spolupráce. Posílám letové fotografie našich modelů a společně vybíráme tři modely z našeho klubu, které budou vévodit pozvánce pamětních listů a diplomů. Jak se to vše povedlo je zde na několika fotografich.
No uteklo to a je tady online přihlášení na 10. Slet do AMG Mýto a jak jsem již řekl, účast je bohatá. Nicméně začalo to zase obligátním: připravit, naložit, odvést (několikrát), vyložit a dokončit přípravu této akce na letišti AMG Mýto.
V pátečním odpoledni desátého srpna se scházíme s partou kamarádů na letišti a připravujeme bivak pod stany na ploše, kterou jsme zdolali severní stěnou bez přístupu kyslíku… Nejvzdálenějším „lezcem“ je opětně Michael Vosika z Rudy nad Moravou. S modely, stanem, spacákem, krabicí řízků a okurek a bez omrzlin…
Konverzujeme napříč modelářským spektrem, probíráme zážitky a zkušenosti…. Je zima… OHLADILO se a teploměr ukazuje 14 stupňů pana Celsia, přitom včera bylo…HORKO! Zalézáme do stanů, někdo si bere i dvě deky a usínáme… Procitám kolem šesté ranní, před stany je složena jedna velká fůra nařezaného dřeva… Prý jsme chrápali o závod a toto je výsledek…. Teplota je deset stupňů… jdu uklidit nařezané dřevo, abych se zahřál… Kávička to nakonec napravila.
Kolem osmé hodiny ranní již začínají přijíždět první účastníci a před půl desátou jsou na ploše letiště všichni piloti, mechanici, doprovod a i diváci. Po nezbytném úvodním brífinku, kde jsou řečeny veškeré důležité body programu, následuje stanovení bezpečnostních limitů a způsobu létání. Letošní rok nebyla vyhlášena žádná soutěžní vložka, nicméně odborná komise ve složení Heleny Matoušové, Vlasty Loukotové a Marcely Bezemkové měla za úkol vybrat (z jejich úhlu pohledu) tři nejhezčí modely této akce. Výsledek se dozvíte o kus dále…
Slet je následně zahájen a odstartován. Panuje počasí o teplotě cca 18.stupňů Celsiuse, vítr západní, cca 2-3m, zatím dobré…
Pilně se poletuje.
Letos je pilná větroňářská sekce, kterou přijeli podpořit i kluci ze SAM 95.
Nejnovějším modelem v letovém hangáru KHMM je na tomto sletu představený model Cobra Petra Hrubého. Model zcela nezvyklých tvarů zkonstruoval Ted Patrolia v USA roku 1948. Plán tohoto modelu byl publikován v časopise Air Trails v roce 1950. Rozpětí modelu je 2050 mm a délka 1450 mm, plocha křídla je 59,5 dm2. Petrovo model je poháněn benzínovým motorem Hornet.60 stejně tak, jak byl poháněn originální model. Petrovo model je těsně před záletem, tedy se máme co těšit na článek ze stavby modelu a jeho zalétnutí.
Stále se pilně poletuje, konzumují se výborné párečky a ve vzduchu je spousta modelů. Na inspekci právě vyrazila odborná komise, aby vybrala tři nejhezčí modely dnešního klání. Dejme jim tedy ještě trochu času a pojďme se podívat zpět na letovou plochu.
Smolařem Sletu se stal Miroslav Vaněk…Jeho zcela nový model poháněný dieselovým motorem PAW vzal nekontrolovaně „kramle“ a zmizel v dáli…. Jó termika je … Doufejme, že se Mirek se svým modelem ještě shledá.
Právě se vrací odborná komise a jala se vyplnit formulář s výsledky. Mohu prohlásit, že odborná komise ve složení Heleny, Vlasty a Marcely rozhodla zcela objektivně bez jakéhokoliv ovlivňování. No a dopadlo to následně:
Na místě třetím se umisťuje Petr Knob s modelem Hi Triwing. Na místě druhém končí Martin Křesadlo s větroněm Sokol. Pomyslnou trofej získává Luboš Zalabák s modelem Texaco Trophy Winner. Každý získává zcela originálně zpracovaný diplom od Ivy Hoňkové a šampíčko pro radost.
Kolem poledne, kdy byla právě odebrána další řada párku se náhle zvedá vítr a to tak, že dost. Nicméně se stále létá a i menší modely se srdnatě perou s nastupujícím větrem.
Asi dvě hodiny po poledni je vítr již značné síly, odhadem kolem deseti metrů… a to je na ty naše historické modely opravdu hodně. Pomalu se začíná balit… Bohužel. Příroda je příroda a nakonec i Hastrman to takto předpověděl. Ovšem, mohlo být také daleko hůře. Škoda, mohlo by se poletovat až do soumraku. Nicméně jsem z pohledu organizátora spokojen. Přijeli přátelé a kamarádi, přivezli spoustu krásných modelů, popovídal jsem si s lidmi, které jsem znal jen z internetu (a jsou bezva), seznámil jsem se s klukama ze SAMu 95 (také jsou bezva), prostě se to myslím povedlo – 10. Jubilejní Slet v AMG Mýto.
Zbývá poděkovat všem, kteří přijeli, Ivě Hoňkové za grafickou spolupráci, kolegům z AMG Mýto za přípravu letiště, „holkám“ z klubu za odbornou komisi, své manželce Janě děkuji za bezva catering a firmě GASPEMA s.r.o, která tuto akci finančně podpořila. DĚKUJI!
Balím… nakládám a po šestnácté hodině zamykám závoru na vjezdu k letišti. U stavidla štěpánského rybníka se loučíme s panem Hastrmanem a jedeme domů…
Tak zase za rok přátelé. Tentokrát již na 11. Sletu historických modelů v AMG Mýto.
V Berouně 12.8.2018 sepsal Ladislav Kulhavý
Historikům třikrát zdar !!!
Kompletní fotogalerii od účastníků sletu naleznete ZDE.
Fotogalerii od Petra Bortela naleznete ZDE:
Videoreportáž od Standy Knoba je uložena ZDE.