Apolo z dílny Vladimíra Cahy z Ledče nad Sázavou.
Modely legendárního Jaroslava Fary jsou stále populární. Asi nejvíce stavěným modelem je jeho APOLO, které jsme již opakovaně na našich stránkách a FB představili. Není se co divit. Na tomto modelu vyrostla RC generace dnešních šedesátníků a dodnes má model co dát zájemcům o opravdovou modelařinu. Článek jsem chtěl původně publikovat dříve, ale čekal jsem na nějaký kvalitní letový záběr modelu, bohužel se autorovi vhodný snímek zřejmě nezdařilo „ulovit“, tak zveřejňuji článek pouze se snímky z dílny…. Nicméně věřím, že článek může být inspirací dalším obdivovatelům a příznivcům retromodelů a snad se společně s modely sejdeme k polétání. Určitě to bude v Chřibské a možná i na dalších akcích… Nechť modelů Jaroslava Fary vidíme na letištích co nejvíce. Jsou létavé, jednoduché, hezké a jejich stavbu si užijete….
V měsíci září přistál v mojí mailové poště zajímavý článeček od Vladimíra Cahy z Ledče nad Sázavou. Vladimíra znám dlouho, v podstatě od šedesátých let, kdy jsem začínal modelařit. Obdivoval jsem modely stavěné v tehdejším LMK Ledeč nad Sázavou. Dodnes si například pamatuji na volného Čmeláka /Jar. Fara/ dlouho vystaveného ve výloze klubu v Ledči na náměstí….
Když jsem po mnoha letech začal stavět historické modely, opět se naše cesty zkřížily. Vladimír modelaří hlavně pro radost. Staví modely, které se mu líbí. Být svázán pravidly klubů věnujících se historické modelařině mu nevyhovuje. Je zkrátka „renezančním“ typem modeláře a tomu odpovídá i jeho skladba létaných modelů. Přesto, pokud se objeví na akci KHMM, jeho modely naše stavební pravidla splňují. Tentokrát se zcela trefil do záměru našeho Retro okénka: Precizně postavit a létat s modelem našeho dětství. Nesoutěžně, jen tak pro radost. Myslím, že je to dnes, pro nás klasické modeláře, největší relax duševní. Vidět letět vlastoručně postavený model s vrčícím motorem a dokonce ho řídit, tomu se nevyrovná žádný soutěžní speciál z kompozitu či bublin od profesionálních výrobců….
Dále tedy rád předávám slovo, vlastně písmo, Vladimírovi. Pochopitelně se budeme případně těšit na jeho další přispěvky a hlavně zase na setkávání na našich letových akcích.
Karel Slupský – editor
Ke stavbě tohoto, dnes už se dá řící legendárního modelu Apolo, podle plánku vynikajícího konstruktéra modelů letadel a autora mnoha plánků, pana Jaroslava Fary, jsem se rozhodl koncem července tohoto roku. Přesně 30. 7. jsem oslavil 65 narozeniny a podařilo se mi zakoupit na modelbazaru detonační motor Taifun Hobby diesel 1 cm3 od pana Petra Chvátala. Na internetu jsem zjistil, že tento motor se začal vyrábět v tehdejším Západním Něměcku v roce 1954 a je stejně starý jako já. Zpočátku jsem uvažoval postavit na německý motor něměcký retro model podle plánku firmy Graupner (Kapitán,Tourist).
Jsem pravidelným návštěvníkem webových stránek Klubu historických modelů a motorů. Vždy se těším na nové fotky, videa a reportáže ze sletů historických modelů. Zde mě také zaujalo retro okénko s články a fotkami ze stavby retro modelů podle plánků Jaroslava Fary od známých kolegů, modelářů Karla Slupského (Junák) a Karla Svobody (Kubíček). Ze začátku jsem se rozhodoval mezi stavbou Cesny 172 Skyhawk, Turbulentem , Piperem Pa18 Cub a také jsem sháněl plánek na Aeronku Sedan. Na konec jsem se rozhodl pro stavbu Apola. V době svého mládí jsem měl postavený podobný model ale větší. Byl to Centaur a létal s motorem Tono 5,6 ccm. Musím se ale přiznat, že motor Taifun Hobby jsem původně zakoupil pro úplně jiný projekt. Uvažoval jsem o stavbě retro modelů od Vice Smeeda Mamsell nebo Debutant, které bych si ještě někdy rád postavil. Moc se mi totiž líbí.
Plánek na Apolo mi půjčil ke zkopírovaní klubový kolega Zdeněk Matějovský a tak jsem se po prostudování plánku rozhodl postavit Apolo přesně podle plánku jako retro model i v dobovém zbarvení, jak je v popisu stavby modelu u plánku popsáno.
Stavbu Apola jsem začal od 1 srpna. Snažil jsem se stavět přesně podle výkresu. Žádné výřezy ale vše řezáno ručně, lupenkovou pilkou a pasováno. Stavbu jsem si pěkně užíval. Koncem srpna jsem měl kostru Apola připravenou na potažení.
Potom jsem stavbu na krátkou dobu přerušil, protože jsme odjeli s manželkou a dcerou a její rodinou na krátkou dovolenou. Po návratu mě čekala první větší překážka při stavbě a to zhotovení plechové nádrže. Protože jsem svou poslední plechovou nádrž zhotovil asi před 40 lety do upoutance, tak jsem z toho měl docela obavy. Tyto obavy se mi potvrdily hned při prvním nezdařeném pokusu o sletování nádrže. Začal jsem hledat náhradní řešení v podobě zkrácené plastové injekční stříkačky, jak mi poradil Karel Svoboda z Havlíčkova Brodu.
Dalším, ale už menším problémem, bylo zhotovení podvozku podle plánku. Výroba hlavního podvozku z duralového plechu 1 mm byla trochu pracnější díky ručnímu vyřezávání, ale ohnutí do potřebného tvaru už nebyl problém. Přední podvozkou nohu z pružinového drátu 2mm mi podle plánku ohnul v přípravku kamarád, kolega modelář z Pelhřimova, Láďa Vaněk.
Po vybroušení celé kostry modelu bylo Apolo připraveno na potahování. Potažení modelu moderními foliemi (Litespan Airspan Oracover Oratex) jsem hned na záčátku zavrhl a rozhodl jsem se Apolo potáhnu Modelspanem. Trup a ocasní plochy jsem potáhl slabým bílým Modelspanem, tlustý bílý Modelspan na křídlo jsem nahradi Vliesem. Potažený model jsem po vypnutí Vliesu 1x nalakoval napínacím lakem a po vyschnutí laku jsem na model přilakoval barevné pruhy z červeného a žlutého Modelspanu podle popisu ve stavebním návodu a malého nákresu na plánku. Potom jsem celý model celkem 5x nalakoval napínacím nitrolakem.
Okénka kabiny jsem vyřezal podle šablon z tvrdého papíru z modrého Litespanu a po natření Balsalockem přižehlil na nalakovaný potah. Táhla ke směrovce a výškovce jsem udělal z tvrdé balsy 5x5mm a opatřil na obou koncích drátěnými koncovkami z ocelového pružinového drátu 1,2mm s drátěnou pojistou z pružinového drátu 0,6 mm podle plánku. Táhla jsem 1x nalakoval napínacím lakem . Celý model je 2x přestříkán syntetickým lakem ve spreji. Nápisy na křídle a směrovce jsou vyřezány na plotru z černé samolepící folie.
Apolo je nyní připraveno na zálet až bude lepší počasí. O jeho záletu a provozu vás budu na tomto webu, bude li zájem, informovat.
Ze stavby Apola přikládám fotky a děkuji za uveřejnění tohoto článku a fotografií na tomto webu Karlu Slupskému.
Retromodelům zdar! Láďa Caha Ledeč nad Sázavou září 2019