Znamení šestihranu.
Když jsem v zimě 2014/2015 úspěšně dokončil svůj první motor Kubíček, dostal jsem chuť zkusit něco nového. Vždy se mi líbily malé detonační motory se šestihrannou skříní, které v půli osmdesátých let začal vyrábět pan Ladislav Davidovič. Když mi náhodně padla do oka velká matice na klíč 24 mm, inspirace se dostavila a já jsem začal počítat a kreslit. Zjistil jsem, že tažený AL profil lze použít jako polotovar pro výrobu klikové skříně a, že výsledné motory budou čtvercové, či mírně nadčtvercové.
A když použít šestihran, tak důsledně!
Tak se zrodil motor HeX 1,36 ccm. Vrtání i zdvih jsou 12 mm. Sání je řízené klikovou hřídelí, křížové vyplachování se čtyřmi přefukovými kanály do X. Zajímavou výzvou bylo frézování vrtulového „kuželu“. Každá ze šesti plošek je frézována na pětkrát v děličce. Jediné, co na motoru není šestihranné je spodní část válce, nakonec musela být osmihranná.
Při provozních zkouškách točil „Hexík“ cca 10 000 ot/min s vrtulí o rozměru 8/4“ a tak dostal i svoje letadlo Mini Hogan 45.
Výhodou zvolené technologie oproti výrobě z odlitků je značná úspora času a financí. Nemusím dělat model, dělící rovinu, zajišťovat odlévání a vyrábět upínací přípravky. To je pro výrobu jediného kusu opravdu zbytečný luxus. Prostě uříznu kus „tyčky“ a jedu. Nevýhodou je pak nemožnost vyrobit „patkový“ motor, ale pouze motor „přírubový“. Vzhledem k tomu, že v „naší“ době byl způsob uchycení za přírubu běžný, nejde zas o takové omezení. Viz motory ALKO, BORA, Super ATOM a další.
Dalším motorem ze šestihranu byl na konci roku 2016 Kubík 1ccm. Zdvihový objem 0,95 ccm při vrtání 10 mm a zdvihu 12 mm. Výchozím polotovarem byl šestihran 22 mm. Protože na „frézovací orgie“, prožívané při výrobě „Hexíka“ jsem zrovna neměl chuť, přišel na řadu klasičtější design. Opětně sání klikovou hřídelí a křížové vyplachování se čtyřmi přefuky. Motůrek umí cca 8000 ot/min s vrtulí o rozměru 8/4“.
O rok později mi pan Davidovič učinil neodolatelnou nabídku. Daroval mi odlitek své LD 0,6 a zapůjčil i upínací přípravky. Výrobu jsem pojal, jako hold svému učiteli a stejně jako u „Hexíka“ dotáhl šestihrannost do detailu. Vrtání a zdvih jsou po 9 mm. Sání pod píst s příčným vyplachováním. Píst má sníženou hranu, coby deflektor. Výkonem tento kousek zrovna neoplývá, ale je to dané jednak konstrukcí a také faktem, že těsnost výbrusu se mi ani na druhý pokus nepovedla na jedničku. Umím to i lépe… Otáčky motoru jsou cca 6000 /min při použití vrtule o rozměru 7/4“.
Na podzim roku 2018 jsem od Luboše Zalabáka získal model Civy Boy 31. Zdál se mi velikostně vhodný na „eldéčko“, jenže model nebylo možné rozumně dovážit. Díky nádrži vzadu a celkové hmotnosti 65 gramů šlo o špatně řešitelný problém. Když k tomu přidám nevalný výkon mého kousku, napadlo mi jediné „rozumné“ řešení: vyrobím nový motor. Kratší a výkonější! Pan Davidovič byl velkorysí a dal mi odlitky rovnou tři. Tedy místo jednoho motoru jsem najednou dělal tři… Aby mne to více bavilo, tak je každý jiný: modrý má sání klikovou hřídelí a křížové vyplachování. Oranžový také saje „klikou“, ale má příčné vyplachování s deflektorem, jako motor červený. Zelený saje pod píst a má klasické T vyplachování. Opětně jsem dodržoval „přísný“ šestihranný zákon, což můžete posoudit z fotografií. Všechny motory mi jen tak v „ruce“ zablafaly, ale na pořádné zkoušky dojde, až bude venku tepleji.
Sepsal Petr Flídr 3.5.2020