Junior XII
Výroba modelářských motorů je mojí velkou vášní. Nedávno jsem dokončil malý benzínový motorek: jedná se o klasický dvoudobý benzínový motor. Zde jsou jeho technická data: vrtání 13 mm, zdvih 15 mm, zdvihový objem 2 ccm. Kliková skříň litá do písku, válec a píst litina. Integrovaná nádržka na benzín má objem cca 6 ccm.
Kliková hřídel z jednoho kusu kvalitní oceli a není kalená, ojnice je duralová. Hlava, unašeč vrtule a podložka pod vrtuli jsou z duralu a jsou zlacené 18. karátovým zlatem. Vše ocelové a litinové je černěno).
Zapalovací cívka je vlastní výroby. Dosažené otáčky s vrtulí 240/120 – 6500ot/min. Hmotnost motoru je 150 g, včetně vrtule zapalování a baterie je to 200 g.
Po zhotovení motoru samozřejmě vyvstala otázka: do jakého modelu nový motor použít??
Prohledal jsem Outerzone, které všichni dobře známe a kam chodíme pro inspiraci a plánky na krásné staré modely, ale i jiné. Bohužel po prolistování stránek jsem neměl v ruce nic, co by se mi natolik líbilo, abych se pustil do stavby.
Takže jsem zkusil zalovit v našich vodách a ejhle, do oka mi padl model, který jsem si celou dobu představoval.
Kabiňáček, na dvojku motor, jednoduché konstrukce a snad i dobře létající. Je sice z roku 1957, takže kategorie Retro, ale to vůbec nevadí.
Jedná se o model JUNIOR XII od Radoslava Čížka.
Je to podle mě, velmi líbivý model a dosud jsem se s ním nikde nesetkal v akci. Takže bylo rozhodnuto a stavba mohla začít.
Stavba proběhla podle zvětšeného plánku na 1:1 ze sešitu LM 2/58, tedy originálu. Celý model je z klasického tuzemského materiálu s jediným kouskem balzy nahoře nad kabinou u přechodu křídla. V návodu je uvedena balza nebo korek, ten jsem ke své smůle nikde v dílně nenašel, takže nepatrný kousek balzy tu je.
Jinak jsem se držel přesně podle výkresu a návodu.
Začal jsem klasicky, tedy výrobou obou bočnic, vyřezáním přepážek a sestavením předního bloku motorového lože a prvních trupových přepážek.
Vše šlo jako po másle až do té doby, než jsem se pokusil osadit přepážku č.4. Ta byla o centimetr kratší a musel jsem udělat novou, přesně podle výkresu. Nakonec jsem během stavby našel nepřesností víc, ale vše jsem doladil, aby to bylo v pořádku.
Zapátral jsem v dobových publikacích a dozvěděl jsem se, že na původním plánu, podle kterého jsem stavěl, je skutečně řada nedostatků. Jak prý Radoslav spěchal aby byl výkres a letadlo brzy hotové, tak se lehce občas upsal, nebo „ukreslil“.
Po trupu následovala křídla, bez větších problémů, vše sedělo tak, jak mělo. Nakonec ocasní plochy, kde jsem upravil směrovku a výškovku pro ovládání servy. Úprava spočívala ve výřezu jedné poloviny výškovky a klapky na směrovce. Vše je uděláno opět s použitím tuzemského materiálu, bez použití balzy.
Když už jsem měl vše sestavené, přišlo na řadu vylakování kostry a potažení. Pro potah jsem zvolil mou oblíbenou polyesterovou tkaninu o měrné hmotnosti 20 g/m2 připomínající hedvábí.
Ta se ke kostře natřené kontaktním lepidlem, v mém případě silně zředěným chemoprénem, jednoduše prsty přihladí na kostru a pokud je výsledek dobrý, tak se přižehlí žehličkou a vypne horkovzdušnou pistolí. Pokud ne, jednoduše se sloupne a opakuje potažení.
Následovalo lakování a barevná povrchová úprava, tu jsem zvolil stejnou, jako tvůrce modelu na prototypu, tedy černobílou.
Osazení motoru a RC vybavení už byla hračka.
Celý model kompletně vybavený mi hmotnostně vyšel trochu hůř než originál, a to o 200 g. Originál měl 600 g, u mě je to 800 g. To přičítám jednak těžšímu motoru se zapalováním a baterkou a jednak RC vybavení. V neposlední řadě i díky použitému potahu, neboť tkanina je dost prodyšná a musí se víc lakovat. I tak na mě model působil letuschopně a lehce. Naštěstí těžiště vyšlo přesně podle výkresu, takže jsem nemusel dovažovat.
K černobílému modelu motor skvěle pasuje. Kompletní stavba modelu zabrala týden pěkné práce s tuzemským voňavým materiálem. Vše jsem se rozhodl lepit Kanagonem a tak to v dílně vonělo jako před více než třiceti lety, kdy jsem s modelařinou začínal.
Tak, a nakonec samotný zálet. Jak už jsem zmiňoval, těžiště vyšlo přesně, model se nijak moc nepokroutil a tak jsem jej vrhnul dolů ze svahu, zatím bez motoru. Hned bylo vidět, že Junior jede ve vzduchu jako po kolejích, předvedl nádherný kluz.
Tedy jsem naplnil nádrž, nahodil motor a Juniora vypustil k nebi. V podstatě nebylo co řešit: klasický volňásek, jenom toho benzínu jsem měl dát méně, Junior krásně stoupal a stoupal a už jsem měl strach, že hned při prvním motorovém letu ulétne. Naštěstí se mi ho podařilo zvládnout a po dlouhých minutách vrátit na místo startu.
Následovalo ještě několik ověřovacích letů a mohu zodpovědně prohlásit: JUNIOR létá, a jak létá.
Všem, kdo uvažují o stavbě, mohu tento model doporučit, splnil všechna má očekávání, je velmi pohledný a nádherně létá.
Technické údaje modelu:
Rozpětí: 1328 mm, délka: 933 mm, hmotnost: 800 g, motor benzínový amatérský Čmelák 2 ccm.
Přikládám video ze stavby a záletu, které naleznete ZDE.
Případným zájemcům o stavbu rád poradím.
Zdravím tímto všechny příznivce historických modelů.
Jindra Hála 4.9.2022