80. narozeniny modelu Antares.
Brožův ANTARES se poprvé objevil v září roku 1942 na tehdy u nás největší modelářské akci – na závodech pořádaných MOSK AERO (t.j. Modelářským odborem sportovního klubu továrny AERO) v Kyjích u Prahy. O této významné soutěži, která v tehdejší, pro náš národ tak nelehké době opravdu hodně znamenala, jsem podrobně psal v časopise MODEL HOBBY MAGAZIN č. 6 a 7/2002 v rámci vzpomínek našeho významného modelářského pamětníka pana Miloslava Šotta z Prahy. Na této soutěži tehdy létal s ANTARESEM Miloš Pahr, syn známého modelářského konstruktéra ing. Konráda Pahra (mimo jiné také autora skvělých a známých modelářských benzinových motorů s jiskřivou svíčkou IPRO IKAR 6,3 ccm, který také model ANTARES samozřejmě poháněl) a hned tam s ním také zaslouženě zvítězil. O rok později, v roce 1943, na dalším ročníku této soutěže, létalo s ANTARESY již celé družstvo klubu IPRO a obsadilo tam s nimi většinu předních míst. Tak začala skvělá soutěžní kariéra tohoto modelu, která přetrvala skoro celá 40. léta a byla ukončena až lehčími a jednoduššími modely poháněnými tehdy novým druhem motorů – samozápalnými motory, které ke svému provozu nepotřebovaly těžké zapalování s indukční cívkou a baterií, ovšem koncepce soutěžních modelů s křídlem na vysokém pylonu zůstala zachována ještě dlouhá léta, prakticky až dodnes…
V září roku 2012 jsme při příležitosti 70. let tohoto modelu měli slet na letišti ve Všechově.
Článek ze Všechova 2012 naleznete ZDE.
Jaromír Pipek napsal:
Postavil jsem si ho v roce 2002, k 60. výročí jeho vzniku, tehdy to byla asi první replika rádiem řízeného Antaresa u nás…! Občas jsem s ním poletoval na „historických“ akcích. Později jsem nakreslil výkres té mojí RC-repliky, který vyšel v německém časopise Flug+Modeltechnik v roce 2005 a u nás v Model Hobby Magazinu v roce 2006…
Já jsem v podstatě vždy víc miloval jen historické kabinové modely, z těch „pylonových“ jsem měl tehdy jen toho Antaresa a Playboye Seniora, se kterým jsem v roce 1997 dokonce jednou vyhrál 1. místo na soutěži v Německu v Bad Neustadt poblíž Wasserkuppe. Bože, co já jsem už toho také zažil… Na to Wassekuppe jsem v 90. letech několikrát jezdil s Jardou Rybákem a soutěžil jsem tam za náš tehdejší klub SAM 78, kterého jsem byl tenkrát členem…
Tak to je asi celá historie té mojí RC-repliky Antaresa….
Ladislav Kulhavý napsal:
Svého prvního Antaresa jsem dokončil na jaře roku 2015 a byl osazen replikou motoru ALKO 7,5 od Ladislava Davidoviče.
V létě tohoto roku bylo pořádáno ME historických modelů v Budkovicích, kam se někteří členové KHMM chystali odjet a reprezentovat náš klub. Antaresa jsem osadil soutěžním motorem KB Torpedo.29. S modely Antares jsme soutěžili v kategori OTMR-AB a dopadlo to více než dobře:
1 – Ladislav Kulhavý (Antares)
3 – Josef Bašta (Antares)
5 – Karel Slupský (Antares)
Na konci prázdnin, na sletu v Chřibské, bohužel, můj model z nebe sestřelil jeden modelář… Bohužel byl model tak rozlámaný, že nemělo cenu jej opravovat…
Následující rok jsem postavil Antaresa podruhé ve stejné povrchové úpravě a se stejným motorem, načež byl model úspěšně zalétán.
A zase, na konci prázdnin, odjíždíme na slet do Chřibské…. Vinou mojí chybné pilotáže se ve stoupavém letu zlomilo křídlo… Model opětně nemělo cenu spravovat.
Byť jsem si, řekl, že již žádného Antaresa stavět nebudu, tak jsem jej následující rok stejně postavil… a model létá do dnešních dnů.
Petr Knob přidal následující informace:
Můj Antares byl postaven jako prototyp stavebnice od firmy Hiesbök. Postaven byl před více jak deseti lety a létal poprvé s motorem Letná 6,3 na akci KHMM ku příležitosti sedmdesáti let od vzniku Antarese. Následovaly další motorizace ( Letná 6,3, ALKO 750, MIKRO 3,5D, OR.23SP, OR.23FRV, OR.29FRV a LETMO 2,5D).
Antares u mě létá doposud k naprosté spokojenosti.
Josef Bašta:
Můj Antares je poháněný detonačním motorem K-16 (replika od Ladislava Davidoviče). Model vybojoval 3. místo na ME 2015 v Budkovicích.
Karel Slupský nám sděluje následující zážitky:
posílám fotky svého prvního Antaresa, kterého jsem postavil na jaře 2009. Byl stavěn podle originálního plánu a osazen motorem K-16. V této sestavě létal i na ME na Slovensku – 5. místo OMTR A. Byl v něm zkoušen i motor BE 4, replika od Ladislava Davidoviče.Model s tímto motorem byl však již příliš těžký. Po získání motoru KB Torpedo .29 jsem stavěl dalšího… Detonačního Antaresa jsem později prodal, už ani nevím komu…
Druhý můj Antares byl stavěn ze stavebnice od Oldřicha Palasmana. Připraven byl pro ME v Ivančicích. Motor je KB Torpedo.29. Na ME vybojoval – 5. místo. Porucha palivové hadice… I to se stává. Na MČR v Mělníce 2017 vybojoval 1. místo a stal se tak mistrem ČR. V uvedené sestavě létá dodnes. Již ale nesoutěžím. Používám ho pouze tak 1x ročně pro radost.
V KHMM létá ještě nejméně jeden další model Antaresa. To, že je model schopen bodovat na velkých akcích pro historické modely, svědčí o jeho nestárnoucí nadčasovosti a kvalitách. Na pylonový model je navíc velmi krásným svými jednoduchými, čistě účelovými a přitom eliptickými tvary. Nejjednodušeji bych to vyjádřil slovy: prostě česká modelářská klasika. Jsem přesvědčen o tom, že se s modelem budeme i nadále setkávat na modelářských akcích pro historické modely, nejen v Čechách.
Je to sice trochu troufalé, ale dokáži si představit, že nadšenci tohoto modelu budou schopni uspořádat slet Antaresů za 20 let, tedy v roce 2042 ke stému výročí vzniku modelu!!! Bylo by to krásné vidět a hlavně slyšet sto let starý model se sto let starým benziňákem, nebo jeho replikou…..
Antaresům do dalších letových let 3x zdar !!!
Za KHMM sepsali: Jaromír Pipek, Karel Slupský a Ladislav Kulhavý
18.9.2022