Simplex 1949.
Dnes jsme se rozhodli publikovat model, který byl autorem modelu a článku jím sepsaným zveřejněn v časopisu RC Revue. Text článku úmyslně publikujeme v nezměněné podobě dodané nám autorem. Model i článek Petra Flídra vyvolal velké pozdvižení v historicko-modelářské komunitě, protože prý používáme uhlík jako konstrukční prvek…. Dokonce snad já osobně to popisuji. Rádi přikládáme fotografie úplné kostry modelu a snažte se uhlík objevit. Ano je Petrem zmiňován jako alternativa z důvodu zhotovení autentické plovoucí výškovky aby vzhled modelu co nejvíce odpovídal původní předloze. Jedná se tedy o úpravu nutnou k zajištění RC ovládání modelu a je stejného charakteru jako třeba užití plastových páček a táhel kormidel. Doporučujeme Všem „znalcům“ seznámit se stavebními pravidly KHMM. Všichni šiřitelé fám, nechť si znovu prohlédnou na snímcích kostru modelu, zda vidí někde uhlík jako základní konstrukční prvek a doporučujeme, ať se stejně kriticky podívají případně na své modely….. Model samozřejmě létá bez uhlíku, aby byl klid, ale význam pro autenticitu modelu to nemá žádný, pouze nebylo nutno odřezávat řídící plochu výškovky, což je dle nás spíše přínosem….
Editor článku Karel Slupský
Kolem roku 2010 se zásluhou Karla Slupského začalo u nás na letišti dařit historickým modelům. Na jaře 2013 jsem se i já rozhodl pro stavbu takovýchto strojů. Po svém strýci, poválečném modeláři,jsem navíc kdysi podědil štůsek plánků na různé modely, nejen letadel. Pro začátek jsem zakoupil nulašestku od MP Jetu a od pana Davidoviče repliku benzínové BORY 5ccm.
Nulašestka přišla do italského A.D. 43 a pro Boru jsem vybral plán modelu z poděděné kolekce. Chtěl jsem na český motor české letadlo a to Simplex z roku 1949 od Antonína Kafky splňoval. Že jsem měl sáhnout po něčem menším jsem tenkrát netušil… Zakoupil jsem otýpku smrkových nosníků, pár tabulek překližky 1,2mm, roličku Vliesu a začal stavět. Proti předloze jsem udělal křídlo dělené ,nasouvané na dva dráty a zesílil oba nosníky v křídle. Ze směrovky je v místě nosníku oddělená řízená klapka a výškovka je udělaná jako plovoucí.
Protože běžně řešená plovoucí výškovka by se při chodu motoru třepala, jako drahej pes, udělal jsem ji jako plochu, otáčející se na ose pevně vlepené do trupu. Osa výškovky je slabostěnná Al. trubička ø 6/5mm, vyztužená uhlíkovou tyčkou ø 5. Pevné a lehké. V polovinách výškovky jsou sklolaminátová futra – trubičky, s minimální vůlí.
Laminátové trubičky jsou ze dvou vrstev úzké skelné punčochy natažené a prosycené na oné Al. trubičce v roli trnu. Aby se po sobě mohly trubičky pohybovat s minimální vůli, je třeba použít mezivrstu ze silného mikrotenu. Ten se prodává v prodejnách ETA ke svářečkám folií. Folii nařežu na proužky a spirálovitě ji s malým vzájemným přesahem natočím na trn . Pak jen nasoukat punčochy a prosytit epoxidem. Po důkladném vytvrzení epoxydu trubičku lehce obrousím ,sejmu z trnu , zatrátím na míru a opět navlečenou na trn ji zalepím do výškovky. Kousek od konců udělám v trnu/ose zářez o šíři 3mm . V něm běhá šroubek M3 ,který jistí poloviny výškovky proti vypadnutí a zároveň vytváří dorazy pro výkyv výškovky. Další pomocná osa je u náběžné hrany a za ní přes pravoúhlou páku tahá ovládací servo. Princip je dobře vidět na fotce č. 3 a 4.
Motor je našroubován na výsuvném loži spolu s kompletním zapalováním a servem, ovládajícím vypínací mikrospínač. Při případné poruše je po vytočení čtyř šroubů a vysunutí sestavy krásný přístup ke všem jejím komponentům.
Po sestavení kompletní kostry modely s odladěnými táhly a pákami přišlo na řadu potahování bílým a červeným Vliesem. U předchozího A.D. 43 jsem Vlies přilakovával lakem ke kostře a tento způsob jsem jednou provždy zavrhl. Bylo to pracné a vyfetoval jsem si slušnou díru do šedé kůry mozkové. S modelářskou žehličkou mi to šlo vždy lépe a u Simplexe to nebylo jiné. Kostra je nalakována nitrolakem ředěným 1:1. Po jeho zaschnutí je jemně přebroušena a natřena zředěným dispezním lepidlem. Někdo používá i penetrační nátěr. Což je vlastně podobné. Vlies jde přižehlit jedna báseň a bez omamných výparů. Tam, kde jde Vlies na Vlies ,opět natřu disperzi a pokračuji v žehlení. Práce je to celkem příjemná, čistá a rychlá. Skoro jako s folií. Po vyfoukání horkovzdušnou pistolí následuje lakování vypínacím lakem pak barvy, grafika a jako poslední vrstva je nastříkám dvousložkový lak, co by ochrana proti palivu.
Po nastrojení hotového modelu se ukázalo, že pod motor je třeba dodat cca 200g zátěže.
Na řadu přišel záběh motoru BORA. Ten na plechovou 20 ccm nádržku běžel 5 minut a to vypadalo slušně. Následoval pokus o první start, ale co to? Simplex nebyl schopen odstartovat z posečené trávy! BORA byla pro takhle velký a těžký model bohužel slabá… Pokus se startem z ruky byl již úspěšnější a Simplex, podoben naloženému bombardéru majestátně zvolna stoupal. Po asi osmi startech bylo jasné, že model je dobrosrdečný autobus, co je díky profilu s rovnou spodní hranou schopný i slušně pronikat proti větru, ale celé představení kazí motor. Od kolegy jsem získal Alko 7,5 ccm, ale tady zas začalo zlobit zapalování a to už bylo moje nadšení pro staré benzíňáky silně nahlodané. Do modelu se navíc zakoukal kolega Luboš Zalabák a tak jsem mu jej nechal. Ten Simplexe osadil pětkou K&B a model mi předvedl. Proti stejně objemné BOŘE se americké železo nijak neostýchalo točit vrtulí a 1600g těžký model hnalo pod úhlem cca 45° vzhůru. Zůstal jsem v němém úžasu s otevřenou pusou. I zde platí, když dva dělají totéž… Poněkud pikantní je, že podobnou americkou pětku, ale tentokrát Förster jsem měl v šuplíku, ale nenapadlo mi ji ani zkusit… Tak mám aspoň radost, že má Luboš hezké letadlo.
V roce 2014 postavil, nafotil a o devět let později sepsal Petr Flídr.
Tento text vyšel v časopisu RC revue 5/2023
Rozpětí 1680mm
Délka 1020mm
Váha 1600g
PS. Po zveřejnění tohoto textu v časopisu RCR se ozvali členové ze spřátelených klubů SAM a kriticky poukazovali na použití uhlíkové trubky v čepu výškovky. Její použití neodporuje stavebním pravidlům KHMM, neboť nejde o použití kompozitu v kostře modelu, ale souvisí s úpravou na RC provoz. Od „SAMáků“ , jinak radostně a zvesela používajících transparentní folie a na obdiv vystrčené elektromotory mi toto hnidopišství přijde poněkud „zvláštní“… Nicméně pro klidný spánek rozhořčených „znalců“ vyměnil současný majitel Simplexe původní Al/uhlíkový čep výškovky za nový ze silnostěnné Al trubky. Nechtěl si vzít na svědomí, že někomu z kritiků tohoto „zásadního nedostatku“ praskne v hlavě žilka……
Petr Flídr v.r.