Zálet repliky historického motorového modelu C – RAIDER v Plzni aneb Jirka Veinfurt si svoji penzi opravdu modelářsky užívá
Čerstvý penzista a neúnavný modelář Jirka Veinfurt si svoji penzi umí modelářsky opravdu užívat. Jirka vždy stavěl nadprůměrné množství leteckých modelů všech kategorií, kterým se věnoval. Historické repliky jej však opravdu „chytly“ a jeho produktivita, spočívající ve stavbě málo vídaných replik historických leteckých modelů, je opravdu nadprůměrná.
Asi před dvěma měsíci jsme se dohodli, že postavíme pro kategorii OTMR, model vhodný pro zástavbu Jirkova prvního motoru Ohlsson .60. Jirka je znám jako provozovatel řady historických motorů českých konstruktérů typu Letná a ALKO. S americkými motory neměl Jirka žádné zkušenosti a tak jsem mu pomáhal vybrat nějaký model, který v minulosti s motory Ohlsson mohl létat.
Oba nás velmi zaujal čistě účelový model z roku 1940 C – Raider o rozpětí 68 palců. Poměrně moderní celobalsová konstrukce M. La Torrése dávala tušit dobré letové vlastnosti modelu a přepočet plochy křídla dával naději na budoucí plošné zatížení na hranici minima pro kategorii OTMR…
Oba jsme tedy započali se stavbou. Já jsem dospěl k rozložení plánu na pracovní stůl, kde setrval dosud, Jirkův Raider byl připraven 5.4. k záletu !!! Tiše závidím a fotím model před prvním startem…
Že model odpovídá plně nárokům kladeným na autentickou repliku dle pravidel KHMM, netřeba dodávat. Všimněte si však i takových detailů, jakými jsou panty kormidel….
O skutečnosti, že provozování historických replik a historických originálních motorů je opravdu náročné /ale neuvěřitelně zajímavé/, se tentokrát přesvědčil i Jirka. Doma perfektně běžící motor na letišti špatně drží otáčky, obtížně se startuje a po motorové zkoušce na zemi jej již nelze udržet v chodu. Vše nasvědčuje mnou již popsané poruše rezistoru. 5.4.2014 se tedy zálet neuskuteční… Proměření v dílně potvrzuje moji diagnosu: Opět selhal originální rezistor kabelu zapalování. Při proměření zaznamenáváme 100% odpor…
Náprava je jednoduchá, ale musíme se záletem a focením prvního letu několik dní počkat pro nepříznivé počasí.
Den D nastává 12.4.2014. Ve 14 hodin se scházíme na klubovém letišti v Radobyčicích. Po kolikáté je tato malá plocha již svědkem zalétávání repliky 70 a vice let starého leteckého modelu, který nelze prakticky nikde jinde, než v KHMM, vidět…
Model je sestaven, připraven, ukotven. Jako vždy bude Jirka startovat bez zaklouzání, přímo na plný výkon motoru, já si připravuji fotoaparát k zachycení jedinečného okamžiku prvního startu. Motor je v záběhu a tak tentokráte poběží výjimečně na metylové palivo. Hluk okolo 130 decibelů dává tušit, že tentokráte je vše na dobré cestě… Vychutnejte si průběh prvního startu a letu v Čechách zatím zřejmě autenticky nepostavené repliky z roku 1940 na následujících snímcích….
K doladění modelu, optimálnímu seřízení v různém počasí, doladění spolehlivosti motoru a zapalovací soustavy je třeba ještě trocha času. V letošním roce však bude model jistě ozdobou každého sletu KHMM, kde bude létat. Dynamiku motorového letu ocení každý znalec a sběratel motorů, klouzavý let se potom příliš neliší od letového projevu mnohem mladších modelů.Hned při prvním letu potvrdil model naše předpoklady. Strmý a bezpečný stoupavý let, výborný kluz a dokonalá ovladatelnost, dávají replice dobré předpoklady pro jeho využití na sletech našeho klubu, ale i při evt. soutěžích v SAM klubech, kde může být v kategorii OTMR opravdovou „štikou“ v soutěži, kde zdaleka není samozřejmé létat s opravdovými replikami…
Přeji Jirkovi mnoho krásných chvil s tímto autentickým historickým modelem a nám ostatním ať rozdávají radost z umu našich předchůdců, z Jirkova dokonalého modelářského řemesla a poctivosti přístupu k předloze. Podobných modelů vidíme čím dál méně a modelářský um se stal „jaksi nedostatkovým atributem“.